ציר חווארה הוא, ככל הנראה, הציר המורכב ביותר להגנה בהתנחלויות, מלבד היישוב היהודי בחברון. מדובר על מסדרון של כארבעה ק"מ, שבו עוברים כל תושבי גב ההר בשומרון ומאות ישראלים נוספים. על אף שציר נמצא בלב הכפר, מרחק מטרים ספורים מהחנויות, לא ניתן לבחור בדרך אחרת. הוא כולל לא מעט נקודות תרופה משמעותיות, כמו למשל כיכר עינבוס - שסביבה תמיד יש פקק שהופך את הנוסעים למטרות קלות עבור המחבלים. בסמוך לכביש יש רחובות צדדיים רבים לנתיבי בריחה. התוצאה הכואבת: בשנתיים האחרונות הפכה העיירה הפלסטינית למוקד טרור, כשהמחבלים זיהו את הקלות היחסית שבה ניתן לפגוע בישראלים שנוסעים בציר ולהימלט.
5 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בכיכר עינסבוס
זירת פיגוע הדקירה בכיכר עינסבוס
זירת פיגוע בחווארה במאי האחרון. המכוניות נוסעות בין הבתים והחנויות הפלסטיניים
(צילום: אלישע בן קימון )
5 צפייה בגלריה
עבודות בכביש עוקף חווארה בשומרון
עבודות בכביש עוקף חווארה בשומרון
אושר אחרי אוהל מחאה - שבו שרים מחו נגד עצמם. כביש עוקף חווארה, הדמיה מ-2019
(צילום: מועצת ישע)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה, לאחר הפיגוע אתמול
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
למציאות הזו יש פתרון: כביש עוקף חווארה, שעל בנייתו הוחלט עוד ב-2019, הרבה לפני שהפכה חווארה למוקד לפיגועים. עלות הפרויקט נאמדת בכ-300 מיליון שקל, והוא צפוי להסתיים בסוף חודש דצמבר ולתת מענה ביטחוני עבור אלפי הישראלים שעוברים בציר מדי יום. בחודש שעבר כבר הותקנו תשע קורות בטון במסגרת העבודות בכביש, כחלק מהקמת המחלף.
הכביש, למעשה, יבודד את הנוסעים וירחיק דרמטית את התושבים היהודים מהאוכלוסייה הפלסטינית - חיכוך שהוביל לא אחת גם לטרור יהודי, כולל פרעות חווארה שאירעו בחודש פברואר האחרון אחרי עוד פיגוע רצחני. הכביש צפוי לא רק למנוע פיגועי ירי ודריסה של חיילים, אלא גם להפחית משמעותית את יידוי האבנים לכלי רכב באזור ולאפשר לצה"ל להיפרס מחדש, בצורה נוחה ורחבה יותר. כך קורה למשל בצומת גוש עציון ובמקומות נוספים ביהודה ושומרון.
כאן צריך לסייג ולומר: יש מי שטוען שהשימוש בכבישים עוקפים ובצירים שבהם משתמשים רק יהודים הוא בעייתי, משום שהמחבלים יהפכו אותו למטרה ועלולים לנסות לפגוע בו בכל מחיר - בין השאר עם מטענים ואמצעים נוספים. עם זאת, ראש מועצת שומרון יוסי דגן מקדם ביתר שאת את בניית הכביש החדש, וגם השרה מירי רגב הזכירה זאת אחרי רצח האחים הלל ויגל. מאז שנכנסה לתפקידה קיימה רגב שלוש פגישות עם דגן לצורך קידום הכביש, ואף סיירה בשטח. יחד איתה נרתמו לעניין גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט. במערכת הביטחון מאמינים שיוכלו להגן על הנוסעים בכביש בצורה טובה יותר מאשר המצב הנוכחי, שבו נוסעים יהודים בלב עיירה פלסטינית הומה אדם, שבה יכול מחבל להיטמע בקלות עד לפיגוע וגם אחריו.

5 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר, זירת הירי בחווארה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר, זירת הירי בחווארה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר, שנרצחו בפיגוע, והזירה בחווארה
(מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
גם הרצח של שי-סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28) אתמול אירע במסדרון הטרור, על אף שבניגוד לפיגועים אחרים - כאן לא מדובר ביהודים שנסעו בציר או בלוחמים ששמרו לאורכו, אלא באב ובנו שהגיעו לתקן את המזגן ברכב ונכנסו למכון שטיפת מכוניות. עם זאת, המחבל - שככל הנראה קיבל מידע מקדים שהשניים נמצא במכון והגיע לשם במהירות - הצליח לירות בהם ולהימלט, וטרם נתפס.
אגב, הקמת כביש עוקף חווארה הוקמה רק אחרי שביתת רעב ואוהל מחאה מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן יחד עם משפחות שכולות וראשי רשויות. לאוהל המחאה הגיעו רוב השרים דאז, שהפגינו באופן חסר תקדים נגד הממשלה שבה הם חברים. כתוצאה מכך אושר תקציב של 800 מיליון שקלים שאפשר את סלילת כביש עוקף חווארה, עוקף אל-ערוב, שיקוע קלנדיה והכפלת כביש 446 ועוקף לובן. ב"שלום עכשיו" טענו אז כי "הנהגת המתנחלים עושה שימוש ציני בתירוץ הביטחוני כדי לדרוש ולקבל הטבות חסרות היגיון תכנוני, כלכלי ובעיקר מדיני. כפי שכבר אמרו בכירים במערכת הביטחון, כביש עוקף לא מעניק יותר ביטחון, אלא רק מקצר את הדרך להתנחלויות הקיצוניות ביותר כגון יצהר ואיתמר, במטרה לנרמל אותן".
דגן מתח הבוקר ביקורת על הממשלה, ובריאיון ל-ynet Live אמר: "הממשלה הזאת לא עושה מספיק. במישור הצבאי - אני קורא לממשלת הימין להחזיר את המחסומים, לכתר את הכפרים ולצאת למבצע צבאי. שילמדו ממשלות מפא"י ההיסטוריות כשצה"ל היה יוצא למבצעים של פעולות תגמול. אני קורא לממשלה לתת מכה צבאית, ולהקים שני יישובים חדשים בשומרון - אחד על כל נרצח".
בישיבת הממשלה הבוקר דנו השרים על כביש עוקף חווארה. השרה רגב ביקשה להאיץ את הפרויקט, שבו מעורבים גם משרד האנרגיה והצבא. רה"מ נתניהו ביקש לבחון איך אפשר להאיץ את הדבר ולהכניס צוותים נוספים כדי לסיים את הפרויקט. נתניהו הנחה את השר כץ ומשרד הביטחון להירתם לעזרת משרד התחבורה כדי לקדם את קווי החשמל שצריך להעביר מתחת לכפרים העוינים, ולסיים את סלילת הכביש בהקדם.

המחירים הזולים שמובילים ישראלים לכפרים הפלסטיניים

הכניסות לשטחים הפלסטיניים מתרחשות לרוב בשל ענייני מסחר, בגלל הפיתוי הגדול של מחירים נוחים וזולים. הדבר לא נעצר רק במוסכים, אלא גם בענייני רפואה, עסקים קטנים וגם הוצאת פועלים לעבודות שיפוצים פרטיות. כניסת ישראלים לשטחים פלסטינים אינה תופעה שמתמקדת רק באזור אחד אלא נכונה לכל יהודה ושומרון.
הפיגוע התרחש בזמן התרעות רבות לפיגועים בצפון השומרון שחלקם סוכלו. בצבא אומרים שתושבי השומרון מגלים זהירות במצבים כאלה וממעטים להיכנס לשם לזמן רב. בזמן השבת כביש 60 שסמוך לחווארה פחות מתוגבר בכוחות צה"ל בגלל נוכחות מועטה של יהודים במקום.
ישנם ישראלים שנכנסים לכפר חוסאן הסמוך לבית עילית, לעזריה הסמוך למעלה אדומים, לרנתיס שליד רמאללה ועוד המון כפרים הסמוכים ליישובים יהודיים.
ועדיין, בעיקר משום שמדובר בחנויות שנמצאות ממש על ציר הנסיעה, ישנם ישראלים שעוצרים את הרכב ונכנסים אליהם. מלבד הסיפור של הכניסות לשטחי A מתמודדת המערכת גם מול בעיה קשה יותר, והן החניות הפלסטיניות שנמצאות בשטחי B, ששם אין חוק שאוסר על הישראלים להיכנס, כמו בשטח A, אך עדיין מדובר אזור שהוא פלסטיני מובהק. במקרים כאלו גם ידה של המשטרה במובן הפלילי קצרה מאוד.

הכניסות של הישראלים לא מסתכמות רק בכפרים אלא גם בכניסות ללב הערים הפלסטיניות. באוקטובר בשנה שעברה, למשל, תושבת אלעד ושלוש בנותיה, שנכנסו שכם זמן קצר לפני כניסת יום הכיפורים, הוצאו בעזרת אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בעת שההמון תקף את רכב המנגנונים שבו הועברו לצה"ל, ובזמן שנשמע ירי באוויר. האירוע הזה יכול היה בקלות להסתיים רע מאוד.
היו גם כניסות של צעירים יהודים ללב כפרים פלסטינים שרק עם התערבות הצבא חולצו לאחר שניצלו מלינץ', כשרכבם הוצת או שהם נסקלו באבנים. כל העת ובייחוד בתקופת הקיץ מתריעים במשטרת מחוז ש"י לבל יכנסו ישראלים לכפרים הפלסטיניים ומדגישים כי מדובר בעבירה על החוק. עם זאת, ישנה בעיה בעניין, והיא העמדה לדין של אדם שעדיין נמצא בטראומה לאחר שחייו ניצלו ברגע האחרון, ולכן מעטים מאוד המקרים, אם בכלל, שבהם מתממש ההליך הפלילי.
קשרי המסחר בין היהודים לפלסטינים נמצאים בכל נקודה ביהודה ושומרון, ומאוד קשה לעקוב אחרי כל ישראלי שכנס לשטחי A. מלבד העובדה כי מדובר בפיתוי כלכלי, ישנה תחושת מתעתעת של ביטחון שגורמת לאנשים להיכנס פנימה. "אנחנו משקיעים המון בהסברה בעניין הזה ואנשים לא מבינים עד הסוף את הסכנה", אומר גורם ביטחוני בכיר.
הוא מוסיף: "צריך להבין שזו סכנת חיים של ממש. אף סכום כספי לא שווה את זה. אנחנו יודעים שיש פיתוי כלכלי, אנשים קונים מוצרים במחירים טובים, יוצאים ונכנסים פעם אחת, ואומרים לעצמם 'לא קרה לי כלום'. אבל זה לא ככה. גם אם אתה הולך לבעל עסק או מישהו שאתה מכיר, המחבל יכול להגיע בכלל מבחוץ".