פיגוע הירי בחווארה שאירע אתמול בצהריים (שבת), שבו מחבל ירה למוות בשי סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28), התרחש אחרי שהשניים הגיעו לטיפול במוסך לתיקון מזגנים במקום, בעת שהכניסו את רכבם לשטיפה. במערכת הביטחון חוששים מהתופעה שעימה הם מתמודדים כבר שנים, שבה ישראלים חוצים את שטחי A ונכנסים לתוך כפרים ועיירות פלסטיניים באופן לא מסודר ולא מתואם. המחבל שרצח את השניים עדיין לא נתפס, וכוחות הביטחון מנהלים אחריו מצוד.
"נדרתי נדר שרגלי לא תדרוך יותר במקום הזה", סיפר אמש בשיחה עם ynet אבי אלחרר, נהג הסעות מאשדוד, שפגש במוסך בחווארה את האב ובנו - דקות לפני שנרצחו. לפני שהגיע לחווארה הוא שוחח עם בעל מוסך מקומי. "הוא אמר לי שרגוע שם, אין צבא, הכול שקט. אמרתי שאם אין בלגן אני בא".
הכניסות לשטחים הפלסטיניים מתרחשות לרוב בשל ענייני מסחר, בגלל הפיתוי הגדול של מחירים נוחים וזולים. הדבר לא נעצר רק במוסכים, אלא גם בענייני רפואה, עסקים קטנים וגם הוצאת פועלים לעבודות שיפוצים פרטיות. כניסת ישראלים לשטחים פלסטינים אינה תופעה שמתמקדת רק באזור אחד אלא נכונה לכל יהודה ושומרון.

4 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
האב ובנו שנרצחו, שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
(מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בחווארה
זירת הירי בחווארה
זירת הפיגוע בחווארה
הפיגוע התרחש בזמן התרעות רבות לפיגועים בצפון השומרון שחלקם סוכלו. בצבא אומרים שתושבי השומרון מגלים זהירות במצבים כאלה וממעטים להיכנס לשם. בזמן השבת כביש 60 שסמוך לחווארה פחות מתוגבר בכוחות צה"ל בגלל נוכחות מועטה של יהודים במקום.
ישנם ישראלים שנכנסים לכפר חוסאן הסמוך לבית עילית, לעזריה הסמוך למעלה אדומים, לרנתיס שליד רמאללה ועוד המון כפרים הסמוכים ליישובים יהודיים.
ועדיין, בעיקר משום שמדובר בחנויות שנמצאות ממש על ציר הנסיעה, ישנם ישראלים שעוצרים את הרכב ונכנסים אליהם. מלבד הסיפור של הכניסות לשטחי A מתמודדת המערכת גם מול בעיה קשה יותר, והן החניות הפלסטיניות שנמצאות בשטחי B, ששם אין חוק שאוסר על הישראלים להיכנס, כמו בשטח A, אך עדיין מדובר אזור שהוא פלסטיני מובהק. במקרים כאלו גם ידה של המשטרה במובן הפלילי קצרה מאוד.
הכניסות של הישראלים לא מסתכמות רק בכפרים אלא גם בכניסות ללב הערים הפלסטיניות. באוקטובר בשנה שעברה, למשל, תושבת אלעד ושלוש בנותיה, שנכנסו שכם זמן קצר לפני כניסת יום הכיפורים, הוצאו בעזרת אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בעת שההמון תקף את רכב המנגנונים שבו הועברו לצה"ל, ובזמן שנשמע ירי באוויר. האירוע הזה יכול היה בקלות להסתיים רע מאוד.
היו גם כניסות של צעירים יהודים ללב כפרים פלסטינים שרק עם התערבות הצבא חולצו לאחר שניצלו מלינץ', כשרכבם הוצת או שהם נסקלו באבנים. כל העת ובייחוד בתקופת הקיץ מתריעים במשטרת מחוז ש"י לבל יכנסו ישראלים לכפרים הפלסטיניים ומדגישים כי מדובר בעבירה על החוק. עם זאת, ישנה בעיה בעניין, והיא העמדה לדין של אדם שעדיין נמצא בטראומה לאחר שחייו ניצלו ברגע האחרון, ולכן מעטים מאוד המקרים, אם בכלל, שבהם מתממש ההליך הפלילי.
4 צפייה בגלריה
הרכב של הנרצחים בפיגוע בחווארה
הרכב של הנרצחים בפיגוע בחווארה
רכבם של הנרצחים בזירת הפיגוע, אתמול
(צילום: לירן תמרי)
קשרי המסחר בין היהודים לפלסטינים נמצאים בכל נקודה ביהודה ושומרון, ומאוד קשה לעקוב אחרי כל ישראלי שכנס לשטחי A. מלבד העובדה כי מדובר בפיתוי כלכלי, ישנה תחושת מתעתעת של ביטחון שגורמת לאנשים להיכנס פנימה. "אנחנו משקיעים המון בהסברה בעניין הזה ואנשים לא מבינים עד הסוף את הסכנה", אומר גורם ביטחוני בכיר.
הוא מוסיף: "צריך להבין שזו סכנת חיים של ממש. אף סכום כספי לא שווה את זה. אנחנו יודעים שיש פיתוי כלכלי, אנשים קונים מוצרים במחירים טובים, יוצאים ונכנסים פעם אחת, ואומרים לעצמם 'לא קרה לי כלום'. אבל זה לא ככה. גם אם אתה הולך לבעל עסק או מישהו שאתה מכיר, המחבל יכול להגיע בכלל מבחוץ".
גם בחודש מרץ בשנה שעברה נכנס תושב ירושלים לחנות קרמיקה בכפר חיזמא שהוא מכיר, ונדקר על ידי מחבל שהגיע מחוץ לחנות. "אנחנו שומעים רק על המקרים שבהם אנחנו מחלצים את הישראלים או שהם בעצמם יוצאים ומדווחים שנפגעו, אבל הכניסות הללו מתרחשות כל יום. זה אירוע משמעותי", מוסיף אותו גורם.
האירועים בהם נכנסים ישראלים לשטחים פלסטיניים יכולים בקלות להסתיים בצורה קטלנית כמו שראינו אתמול בצהריים. מקרה דומה התרחש באוקטובר בשנה שעברה, אז תושב פתח תקווה שלום סופר נדקר למוות לאחר שיצא מחנות בכפר פונדוק שבשומרון. סופר נפצע בתחילה בינוני, ורק לאחר מספר ימים מת מפצעיו. גם רונן חנניה נרצח בפיגוע ירי על ידי מחבל באוקטובר, לאחר שנכנס עם בנו לחנות פלסטינית שנמצאת בין קריית ארבע לחברון.

4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ"ל הלוי בזירת הפיגוע, אתמול. במערכת הביטחון חוששים מכניסת הישראלים לשטחים הפלסטיניים
(צילום: דובר צה"ל)

כפר חווארה: אזור אלים ומורכב, שמאתגר את צה"ל

דווקא במסדרון חווארה הסמוך לשכם, היכן שהתרחש פיגוע הירי אתמול, ישנה כוננות גבוהה מאוד של לוחמים בגלל רצף הפיגועים הקודם באזור. כמות הישראלים שעוצרים לקניות בחווארה ירדה משמעותית בגלל האירועים האחרונים, וגם החנויות על הציר נסגרו כמה פעמים אחרי פיגועים.
לצה"ל אתגרים מורכבים בכל הנוגע להגנה על תושבי האזור, שכן המספרים מתארים תמונת מצב אלימה במיוחד. מתחילת השנה, בנוסף לפיגועים, התרחשו שם עשרות אירועי יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים, בנוסף לפיגועי דקירה וניסיונות דריסה בשנה האחרונה.
במציאות הזו, המשימה העיקרית של פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש היא הגנה על התושבים סביב העיירה הפלסטינית, וכמובן בציר התנועה הראשי שעובר דרכה. חווארה, שבה מתגוררים כ-11 אלף תושבים, הפכה למוקד של פיגועים מאז חודש פברואר, אז נרצחו בעיירה האחים הלל ויגל יניב בפיגוע ירי. לאחר כשלושה שבועות נפצע בפיגוע נוסף דיוויד שטרן (41), שנורה לעיני אשתו - שלקתה בחרדה ופונתה לבית החולים יחד איתו. שטרן, שהיה חמוש, הצליח להשיב אש לעבר המחבל חרף פציעתו ופגע בו.
בחודש מרץ נפצעו באורח בינוני שני לוחמי צה"ל בפיגוע ירי נוסף בחווארה, לאחר שמחבל ירה מרכב חולף במשך שניות אחדות ונמלט מהזירה. לבסוף, בכיכר עינבוס התרחש בחודש שעבר גם פיגוע דקירה, שבמהלכו מחבלת בת 26 דקרה חייל צה"ל בן 20. כוח צה"ל נטרל בירי את המחבלת ופצע אותה קשה. היא פונתה לבית חולים בשכם - ושם נקבע מותה. החייל שאותו דקרה בכתף נפצע באורח קל.
בתחילת יוני נפצע קל צעיר בן 28 מירי לעבר רכבו באזור הכניסה הדרומית לחווארה. רק יומיים קודם לכן נפצעו שני לוחמים באורח בינוני וקל כתוצאה מדריסה בכיכר עינבוס בחווארה.
בחודש שעבר פלסטיני ניסה לדרוס לוחמים סמוך לכיכר עינבוס בחווארה, וכשלא הצליח - נמלט מהמקום בזמן שהחיילים ירו לעברו. זמן קצר לאחר מכן הוא נתפס, אחרי שנטש את הרכב וניסה לברוח רגלית. מספר ימים קודם לכן ירו מחבלים לעבר אוטובוס בחווארה - לא היו נפגעים בקרב נוסעי האוטובוס, שעליו זוהו שמונה פגיעות של קליעים.
פורסם לראשונה: 23:27, 19.08.23