סיבה גדולה לדאגה: ישראל דורגה במקום האחרון בשוויון מגדרי בהשוואה למדינות ה-OECD. "דוח ה-SIGI בוחן אפליה נגד נשים בכ-179 מדינות, ובארבעה פרמטרים - אפליה במסגרת המשפחתית, מוגנות וביטחון אישי, גישה למשאבים פיננסיים ומיצוי חירויות אזרחיות", מסבירה עו"ד איילת רזין בית-אור, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לקידום מעמד האישה.
2 צפייה בגלריה
מעמד האישה - דיון חירום רצח נשים
מעמד האישה - דיון חירום רצח נשים
הוועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"על פי הדוח שפורסם לאחרונה, לישראל ניתן דירוג גבוה של אפליה נגד נשים, באופן שממקם אותה, ביחד עם יפן, כמדינה שבה קיימים פערי השוויון המגדרי הגבוהים ביותר ב-OECD", הוסיפה. מטרתו של הדוח היא לספק אינדיקציה לאופן שבו חוקים, נורמות חברתיות ופרקטיקות מדינתיות מעמיקים או מצמצים פערים בין גברים לנשים. המדד נע בין אפס ל-100, כשאפס מצביע על אי-אפליה ו-100 מצביע על אפליה מוחלטת של נשים.
הממוצע של ישראל עומד על 33.4, ומעיד כאמור על האפליה הגדולה ביותר בין נשים לגברים במדינות ה-OECD. הפרמטרים שבהם פערי השוויון משמעותיים ביותר הם אפליה במסגרת המשפחתית ומיצוי חירויות אזרחיות. מדובר בציון כפול באפליה יחסית למדינות ה-OECD.
בבחינת אפליה במשפחה, ישראל דורגה בציון 40.9, בזמן שהממוצע במדינות ה-OECD עומד על 14.2, והממוצע של כלל המדינות בעולם עומד על 37.8. בין המדינות הנוספות שקיבלו ציון "גבוה" שמעיד על אי-שוויון משמעותי בין גברים לנשים: טורקיה, צ'ילה, ארה"ב וסלובקיה. לעומתן, המדינות שבהן נרשם אי-שוויון נמוך יחסית הן בלגיה, איטליה, נורבגיה, ספרד ושוודיה. לדברי רזין בית-אור, ה-SIGI הוא אחד ממקורות הנתונים הרשמיים לניטור עמידת מדינות ביעד שהגדיר האו"ם לשוויון מגדרי.
"ממצאי הדוח מטרידים ודורשים מכלל העוסקים בנושא לערוך בדק בית מקיף, כל אחד בגזרתו", אמרה. "בשנה האחרונה השקיעה הרשות לקידום מעמד האישה מאמצים רבים במיפוי האתגר - תוכניות הנוגעות לקידום נשים להתמודדות על תפקיד במרחב הציבורי ולהגברת ייצוג הולם לנשים במרחבים שונים בחברה ובכלכלה, פרויקטים בתחום תעסוקת נשים, חוות דעת על בחינה מגדרית של חקיקה, תקצוב הכשרות לגורמי מקצוע במסגרת המאבק באלימות נגד נשים, קמפיינים להעלאת מודעות ציבורית לנושא ולמענים השונים ומענים נוספים".
2 צפייה בגלריה
מאי גולן במליאת הכנסת
מאי גולן במליאת הכנסת
"יש לקוות שהקמת המשרד לקידום מעמד האישה מסמן עלייה בהצבת הנושא בסדר העדיפויות". השרה מאי גולן
(צילום: ערוץ כנסת)
לדבריה, "יש לקוות שהקמתו של המשרד לקידום מעמד האישה בראשות השרה מאי גולן מסמן עליית מדרגה בהצבת הנושא בסדרי העדיפויות הלאומיים, לרבות הקצאת משאבים שיכולים להועיל בצמצום הפערים. שוויון מגדרי הוא רכיב בחוסנה, שגשוגה ויציבותה של חברה. מדינת ישראל עשתה דרך, אך אין ספק שהשגת היעד עוד רחוקה".
הנתונים נאספו עבור כתיבת הדוח מחודש מרץ 2022 עד לחודש פברואר 2023, ובארגוני הנשים קיים חשש שהמצב ילך ויחמיר. מורן זר קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה", הגדירה את הנתונים כהוכחה לכך שנשים הן "אזרחיות סוג ב'" בישראל. "חקיקה שמעודדת אפליה, קיצוץ בתקציבים למען נשים, מניעת איזוק אלקטרוני לגברים מכים, שלילת תקציבים למניעת אלימות במשפחה, קידום חוקים שמרניים, החלשת בג"ץ כדי שלא יהיה מי שיעצור את הטירוף - הם רק חלק מהדוגמאות", הסבירה.
איילת רזיןעו"ד איילת רזין בית-אורצילום: GIT Photograph
לפי זר קצנשטיין, "21 שבועות אנחנו מתריעות. אמרו שאנחנו מגזימות. עכשיו גם ה-OECD אומר שמצב הנשים במדינת ישראל מעולם לא היה גרוע יותר". גם לדבריה של הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, הדירוג צריך להדאיג את כולנו: "אף אחד לא דואג לביטחון האישי שלנו, אף אחד לא דואג לכך שיהיו נשים במוקדי קבלת ההחלטות".
דניאלי ילין הוסיפה כי "16 נשים נרצחו מתחילת השנה ואין אף אחד שלוקח את הנושא הזה ומטפל בו כנדרש. הממשלה מקשה על היכולת של נשים לחיות בשוויון כאשר היא מכפיפה את המדיניות שמבקשים להנחיל גורמי קיצון בממשלה על נשים, מעבירה חוקים שנותנים עדיפות לחוקי התורה על פני המשפט האזרחי, ומתעלמת מתופעות של הדרת נשים במרחב הציבורי".
"לא היה צריך לחכות לדוח", ציינה, והסבירה כי "מספיק היה להסתכל על התקציב שעבר בקריאה ראשונה בכנסת כדי לראות שדאגה לנשים אינה על סדר יומה של הממשלה. כל אישה בישראל צריכה להיות מודאגת היום. זה הזמן שלנו לפעול יחד ולדרוש את המקום המגיע לנו בחברה הישראלית".