המוסד הודיע היום (ראשון) כי סייע לרשויות בקפריסין לסכל תשתית טרור איראנית שתכננה לפגוע בישראלים ויהודים השוהים באי. "בזכות הפעילות הסיכולית ומעצר החוליה על ידי שירותי הביטחון בקפריסין, התקבל מידע רב שהביא לחשיפת המפגעים, שיטות הפעולה, יעדי הפיגוע והתכנון האיראני לגרום להרג חפים מפשע בקפריסין ובזירות נוספות", נמסר.
2 צפייה בגלריה
דוגמא לדרכון מזוייף
דוגמא לדרכון מזוייף
גם דרכונים מזויפים נחשפו
שני חברי החוליה נעצרו בתחילת נובמבר 2023, ומאז הם נמצאים תחת חקירה ומתנהל מולם הליך משפטי. לפי הפרסומים בקפריסין, אף הוצא להם צו גירוש מהמדינה. במהלך חקירתם, עלה כי חוליה זו השתתפה באיסוף מודיעיני על גורמים מערביים נוספים גם מחוץ לקפריסין. הגורם שהפעיל את החוליה הוא אזרח איראני, המשתמש במספר רב של דרכונים מזויפים וזהויות בדויות. בין היתר, הוא היה מעורב בניסיון של משמרות המהפכה לחיסול אזרח ישראלי בגיאורגיה בשנה שעברה.
מקרה זה מוכיח כי שיטת הפרוקסי לא עובדת לארגוני הטרור האיראניים, בייחוד כאשר משתמשים בתשתית שנחשפה בפרשיות קודמות. זאת, למרות המאמצים האיראניים – אשר נכשלו שוב – לטשטוש את טביעת האצבע שלהם באופן שיאפשר למשטר בטהרן להכחיש את מעורבותו.
מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, הרחיב המשטר האיראני את מאמציו לקדם פעילויות טרור ברחבי העולם. מהמטה לביטחון לאומי נמסר כי מאז פרוץ המלחמה עברו ישראלים רבים לשהות בקפריסין, וכי הנוכחות האיראנית בצפון קפריסין - שבה שולטת טורקיה - היא סוגייה מטרידה. "השימוש באזור זה בעבר ובהווה הן למטרות טרור והן כזירת פעילות ומעבר לפגיעה ביעדים ישראליים ויהודים, מהווה סוגייה מטרידה", נאמר.
מוקדם יותר הבוקר דיווח העיתון הקפריסאי Kathimerini Cyprus כי שני אזרחים איראנים עוכבו ונחקרו בקפריסין, בחשד שתכננו להוציא לפועל פיגוע נגד אזרחים ישראלים המתגוררים באי.
2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה ב קפריסין ארכיון
ניידת משטרה ב קפריסין ארכיון
ניידת משטרה בקפריסין
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 /shutterstock)
על פי החשד, השניים היו בשלבים המוקדמים של איסוף מידע על ישראלים שיכולים להוות מטרה למתקפה. בכיר בקפריסין סרב להגיב לידיעה, בטענה כי מדובר בנושא של ביטחון לאומי. לפי הדיווח, השניים מוגדרים "פליטים פוליטיים", והם הצליחו ליצור קשר עם פעיל במשמרות המהפכה באיראן.
בחודש יוני האחרון דיווחו בקפריסין כי סוכל פיגוע איראני נגד ישראלים השוהים בלימסול. במוסד אישרו את הדיווחים, וממשרד ראש הממשלה נמסר אז: "ישראל מברכת את סיכול פיגוע הטרור האיראני בשטח קפריסין נגד מטרות ישראליות. מדינת ישראל פועלת במגוון רחב של שיטות בכל מקום על מנת להגן על יהודים וישראלים ותמשיך לפעול כדי לגדוע את הטרור האיראני בכל מקום שבו הוא ירים את ראשו, כולל על אדמת איראן, מפיצת הטרור הראשית בעולם".
סיכול המתקפה נעשה בשיתוף פעולה הדוק בין שירותי הביון של קפריסין למוסד. על פי הדיווחים מהמדינה, המידע על הפיגוע המתוכנן הגיע לשירותי המודיעין הקפריסאיים בין השאר מ"עמיתים זרים", וביניהם ארה"ב.
לפני כשנתיים דיווחו הרשויות בקפריסין כי אזרח אזרי שנעצר בבירה ניקוסיה כשברשותו אקדח ומשתיק קול, הוא למעשה רוצח שכיר שתכנן לחסל אנשי עסקים ישראלים שפועלים באי.