ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, התייחס בריאיון לדודו ארז ויואב רבינוביץ ב-ynet radio לאזהרתו של ראש הארגון הנוכחי, רונן בר, כי חוסר היציבות הפוליטית והשסע החברתי שמתפתח בחברה הישראלית מהווים "זריקת עידוד" לארגוני הטרור ול"מדינות ציר הרשע". "זו אחת החולשות שמאפיינות את ישראל לאחרונה, והיא באמת נותנת מוטיבציה מסוימת למחבלים", אמר פרי.
עם זאת, פרי אמר כי חולשה זו היא "לא הסיבה לגל הטרור", והוסיף כי הוא מאמין שהמצב היה זהה ברובו גם ללא השסע החברתי וחוסר היציבות הפוליטית בישראל. "כאשר מפגע בודד קם בבוקר ומחליט לבצע פיגוע ירי או דקירה בצהריים, הוא לא יורד לעומק או בוחן את הדברים. הוא מדבר על כך שהחברה הישראלית, היריב שלו, חלש יותר ומפולג יותר. כך, זה ללא ספק נותן אולי עוד מרץ לפגע בנו ולנסות להרוג אותנו".
1 צפייה בגלריה
ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי
ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי
ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי
(צילום: ירון ברנר)
- לדבריו, השיח פוגע בנו ביטחונית, אבל האם זה לא תפקיד השב"כ להגן עליו? אתה יכול להבין למה ההתבטאות שלו עשויה ליצור אנטגוניזם? "לצערי, קצרה ידו של שב"כ לטפל בשסע החברתי, למרות כוחו ולמרות אחיזתו המודיעינית המאוד מרשימה גם ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה. השב"כ הוא לא גוף פוליטי. הוא יכול אולי להעיר, אבל לא לטפל. אני בהחלט יכול להבין את אלו שקמו נגד בר, כי זה לא פופולרי להסתכל על עצמנו במראה. הוא לא אמר 'תפסיקו את הסכסוכים ואת הפילוג', זו לא הייתה הכוונה שלו. מדובר בשיקוף המצב על ידי מומחה עם ניסיון רב שנים שאומר: 'תראו איך אויבינו מסתכלים עלינו'".
- אני חושב שמאז ומעולם היינו מפולגים "זה נכון, אבל לא כמו עכשיו. רמת האלימות המילולית ורמת הוויכוח הפוליטי והגזעני, חוסר הסבלנות והסובלנות הגיעו לשיאים שלא היו לפני כן. הרשתות החברתיות תורמות לזה בין היתר, אבל לא רק. השפה הפכה לאלימה יותר, והכל החריף מאוד, אבל בסופו של דבר הסיבה העיקרית לגל הפיגועים היא חולשת הרשות הפלסטינית, יחד עם גורמים נוספים".
- אז מה קרה? אנשים הפכו להיות יותר אלימים? "נהיינו חסרי סבלנות וסובלנות. אם אני מחזיק בדעה שונה משלך, אני או בוגד או שמאלן. איבדנו את היכולת לשמוע דעה אחרת ואולי לנסות לנתח אותה ולהעמיק בה קצת. הדברים נהיו הרבה יותר שטחיים. עכשיו, אנחנו לא נפסיק לריב, אך אם נהיה יותר סבלניים, שקולים ונכבד איש את רעהו, הדברים יראו יותר טוב כלפי חוץ. נופיע כאומה פחות קרועה מבפנים ופחות מפולגת. אני לא בטוח שזה יביא לירידה בכמות הפיגועים, אבל אם הארץ תשקוט מהבחינות האלו זה יקל על כוחות הביטחון לעשות את עבודתם - וגם יגרום למפגעים לחשוב פעמיים".

פרי התייחס גם לדבריו של ראש המוסד בגנות הסכם הגרעין, וטען כי אין אדם אחד בישראל שיטען כי הסכם הגרעין הוא הסכם טוב. "אם ייחתם, ההסכם יידחה את התגרענותה של איראן בכמה שנים. לא מדובר במצב שישראל צריכה להיות מרוצה ממנו", אמר. פרי הוסיף: "בסופו של דבר אנחנו לא צד להסכם, רק גורם משפיע - אמנם עם השפעה רבה בארה"ב, ואכן כמה סעיפים שונו בזכות ההתערבות שלנו. אם ההסכם ייחתם וירחיק את איראן מפצצה בכמה שנים, אני מקווה שהמוכנות שלנו תהיה גדולה ורבה יותר".
- בר קשר בין הטרור לגרעין, אתה חושב שהוא צודק? "איראן היא מדינת טרור, וברגע שיש איראן גרעינית, כל מאזן האימה משתנה, גם בנוגע לפעולות טרור ברחבי העולם. עם זאת, מדובר רק בהערכה מודיעינית".