ראש השב"כ רונן בר הזהיר היום (ראשון) מחוסר היציבות הפוליטית והשסע החברתי שמתפתח בחברה הישראלית ותיאר אותם כ"זריקת עידוד" לארגוני הטרור ול"מדינות ציר הרשע".
בכנס המכון למדיניות הטרור של אוניברסיטת רייכמן, שבו השתתף בר, תיאר ראש השב"כ שורת איומים מרכזיים על ישראל - אך תיאר את הסוגיה החברתית כאתגר המורכב ביותר של ישראל. "מהתחקירים שאנחנו עושים ניתן לומר היום שחוסר היציבות הפוליטית והפילוג הגובר מהווים זריקת עידוד למדינות ציר הרשע, לארגוני הטרור ולמפגעים הבודדים", הזהיר ראש השב"כ. "היתרון היחסי ההיסטורי שלנו, אותו אחד שעמד לזכותנו אלפי שנים, מתפוגג. התובנה הזאת אמורה להטריד יותר מכל. שב"כ יכול להתריע - אך לא לטפל, זה בידיים של כל אחד ואחת מאיתנו".
4 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
ראש השב"כ רונן בר
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מעמדו נחלש. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
הוא הזכיר גם את המדיניות מול חמאס והרשות הפלסטינית, ואמר כי בשל היחלשות מעמדו של אבו מאזן ברחוב הפלסטיני הוא יצטרך לחזק את מנגנוני הביטחון ולערוך רפורמות אזרחיות, לצד איחוד פתח. "גם הציבור הפלסטיני רוצה בכך, אך לטנגו הזה דרושים שניים", אמר בר.
הוא ציין כי "האלימות ביהודה ושומרון גואה ונכנסנו למעגל אלימות סגור. אנשינו נאלצים להיכנס למעצרים ולסיכולים בכל לילה - והמחיר הוא גם נפגעים פלסטינים וירידה נוספת במעמד המנגנונים. זה ביטוי להיעדר משילות".
על שלטונו של חמאס אמר ראש השב"כ כי יחיא סינוואר יצטרך לבחור בין פיתוח הרצועה לבין ההתנגדות לישראל. "לאורך זמן, לא ניתן למשול ביד אחת באוכלוסייה ולרצות להיטיב עימה, וביד השנייה להסית. סינוואר יצטרך להבין שהחלוקה לא תופסת יותר. הציבור העזתי קיבל טעימה של דו-קיום והצליח להכיר ישראלי לראשונה מאז 2001 שלא דרך אל-ג'זירה או כוונת. זה הציבור שיצטרך ללחוץ על סינוואר להתמקד בשיקום הרצועה לרווחת התושבים".
4 צפייה בגלריה
עימותים
עימותים
מעצרים וסיכולים בכל לילה. עימותים בשכם
(צילום: EPA )
בשבועות האחרונים בוצעו עשרות מעצרים בלב מחנות הפליטים והקסבות של פעילי הטרור כחלק מ"סגירות מעגל" מהירות שחלקן טרם הותרות לפרסום. לפי גורמי ביטחון, יותר מ-240 פיגועים משמעותיים במתווה של ירי, התאבדות, מטעני חבלה ואף חטיפה סוכלו מתחילת השנה.
תפיסת המחבל בשבוע שעבר ביפו, ומעצרם של שניים נוספים החשודים שסייעו לו באזור השומרון, חידדו במערכת הביטחון את הצורך בהמשך עיבוי הכוחות והשמירה על קו התפר. זאת מלבד הפעילויות של אוגדת איו"ש בצפון השומרון, וסיכולי הפיגועים.
הכוחות פועלים לסגירה כמעט הרמטית של קו התפר, שגורמת לביקוש רב יותר של אישורי עבודה מצד הפלסטינים, אך עדיין ישנן לא מעט פרצות ונותרה עבודה רבה עד למניעת חדירת השב"חים. במנהל האזרחי חלה עלייה במספר מבקשי האישורים בחודשים האחרונים, וכמו כן עיבוי קו התפר גורם לפלסטינים לחצות את הקו הירוק במעברי הגבול, יותר מבעבר.
במקביל, בפיקוד המרכז שואפים לאזן את הסגירה על התפר, עם הרצון של רוב הפלסטינים לעבוד, כדי למנוע תסיסה ברחוב הפלסטיני וכדי שלא תגרור הפרות סדר אלימות והמוניות. במערכת הביטחון מביטים קדימה לחגי תשרי, ומנסים לייצב את המצב עד כמה שניתן.

"אנשים מתקשים לייצר ביטחון בסיסי לילדיהם"

בכנס, ראש השב"כ התייחס גם לטיפול בפשיעה הפלילית והלאומנית בחברה הערבית, עליה אמר כי היא "סובלת מתופעה גוברת של השתלטות משפחות פשע על חיי היום-יום, ואנשיה מתקשים לייצר ביטחון בסיסי לילדיהם". בר הזהיר כי "אירוע נוסף כמו האירועים שחווינו בשומר החומות עלול להיות בלתי-הפיך. יש להניח שהסבירות עדיין קיימת להתפרצות אלימה בערים הערביות והמעורבות בזמן משבר ביטחוני", אך ציין באותה נשימה כי "החברה הערבית בכללותה במגמת השתלבות, והרוב שמבין את החלופות מעדיף אבולוציה ולא רבולוציה".
בר התייחס באופן ספציפי לאזור הנגב, ואמר כי "מוקדי ההשתלבות שם עדיין מהווים מיעוט ונתקלים באתגרים מסוג אחר. החברה הבדואית סובלת מפערים בסיסיים המהווים חסם בפני השתלבות, ובהם פערי שפה, חינוך ופוליגמיה, שמובילים לבעיית הזדהות קשה".
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בלוד
זירת הירי בלוד
"לא מרגישה בביטחון אפילו בבית שלי, הסיוע חסר תועלת". זירת הרצח של מנאר וחדרה חג'אג' בלוד, בשבוע שעבר
(צילום: שאול גולן )
ראש השב"כ הדגיש כי הארגון "מסייע למשטרת ישראל במערכתה מול הנשק הבלתי-חוקי, וחוקר כל אירוע אלים בעל תוצאה המאתגרת משילות או פוגעת בסמל שלטוני". הוא הוסיף כי "שב"כ מתחיל לסייע למשטרה במאבקים נוספים תחת בקרה ועם המון נחישות. לצד זאת, הארגון ינצל את הידע הרב והאמון שיש לו במגזר הערבי כדי לסייע ולקדם מוקדי השפעה חיוביים, ולהציע כיוונים להשקעות מדינתיות נכונות יותר".
אחמד מסארוה, תושב ואדי ערה, אמר בתגובה לדבריו של בר כי "רבים עוזרים למשטרה כדי לשפר את האלימות והפשיעה, אבל לצערי אין תוצאות. ראש השב"כ היה צריך לדבר על הכשלונות של המשטרה בפענוחים של ארועי רצח". אישה נוספת מאזור הצפון הדהדה את דבריו של מסארוה ואמרה כי "אם מדובר במטרות שלא משרתות את החברה הערבית, אנחנו לא צריכים סיוע כזה. אני לא מרגישה בביטחון אפילו בבית שלי, הסיוע הזה חסר תועלת".
תושב המשולש אף הביע ביקורת חריפה יותר, ואמר כי "אנחנו רוצים שהמשטרה תגיע אל העבריינים, ומצד שני, היא עומדת מהצד וצופה. דבריו של ראש השב"כ הם יחסי ציבור, ורואים שאין לו מידע על מה שהחברה הערבית חווה מבחינת הרג, איומים ואפליה. במקום לדבר על עזרה, הוא צריך לדבר על פתרונות לתופעות חמורות מהן סובלים אזרחים ערבים מופקרים".