3 צפייה בגלריה
ראש בהממשלה בנימין נתניהו בועדת שרים לענייני מסתננים
ראש בהממשלה בנימין נתניהו בועדת שרים לענייני מסתננים
נתניהו ולוין
( צילום: חיים צח / לע"מ)
שר המשפטים יריב לוין פנה הבוקר (יום שישי) במכתב חריף למשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, ודרש ייצוג עצמאי בבג"ץ בעתירות שהוגשו נגד ועדת הרוגלות. לוין האשים את הייעוץ המשפטי בניגוד עניינים, וסירב לבקשה שהוועדה שהוקמה לא תעסוק בתיקי נתניהו.
"אני עומד על כך שמנדט הוועדה לא יוגבל באופן שימנע את חקר האמת", כתב. "יש לאפשר לוועדה לעבוד על פי המנדט המלאה שניתן לה ללא שינוי". בייעוץ המשפטי, נזכיר, הזהירו ממקרה שבו ועדה שהקימה הממשלה תבדוק את ניהול ההליך נגד מי שעומד בראשה - והבהירו כי הדבר גם מעלה חשש לשיבוש מהלכי משפט.
לטענת לוין, הסיבה לייצוג הנפרד היא "היותו של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה מצוי בניגוד עניינים שאין למעלה ממנו בסוגיה זו, באופן שמונע ממנו להתערב בה בכל דרך. כל זאת, משעה שהוועדה שבנדון אמורה לבדוק גם את פעולות הייעוץ המשפטי לממשלה ואת פעולות הפרקליטות במסגרת המנדט שניתן לה. הניסיון להצר את צעדיה של הוועדה ולעקר את יכולתה לקיים בדיקה מקיפה בנושא כל כך מהותי לזכויות האזרח ולהגנת הפרטיות, הוא חמור ביותר, וזאת בפרט בשעה שהדבר נעשה על ידי אחד הגופים המבוקרים בעצמו". לוין גם הוסיף כי "הטענה בדבר מניעה משפטית ביחס לעיסוקה של הוועדה 'בתיקים פליליים תלויים ועומדים' כביכול הינה חסרת כל בסיס על פניה".
3 צפייה בגלריה
  המכתב של יריב לוין
  המכתב של יריב לוין
המכתב של לוין
אתמול, לאחר הדיון בבג"ץ, גורמים משפטיים בכירים העריכו שהאפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא לנבצרות בגלל הפרת ניגוד העניינים ירדה בשלב זה מהפרק. מנגד, פיטורי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה עדיין מונחים על השולחן כמו אקדח טעון - ובממשלה, כך נראה, מכינים את הקרקע כדי להיות ערוכים ליום פקודה.
אבל, למרות הכוונות, הדרך לפטר את בהרב-מיארה קשה; כל העימותים המתרחשים מולה - כולל "זובור" של שרים בישיבות ממשלה - נועדו "לבנות לה תיק". לוין עשוי גם לקדם את ההדחה בדרך אחרת - פיצול תפקיד בין היועץ לראש התביעה הכללית, שיביא למינוי אדם ש"יבחן מחדש" את תיקיו של ראש הממשלה. במקרה של פיצול, התקווה של לוין היא שבהרב-מיארה תתפטר. בייעוץ המשפטי ובפרקליטות רואים את הקמת הוועדה לבדיקת הרוגלות, שתעסוק גם בתיקי נתניהו, כקדימון לכך.
בדיון אתמול בבג"ץ, נזכיר, הבהיר עו"ד ענר הלמן, נציגה של היועצת המשפטית לממשלה, שאין בסמכותה להוציא את נתניהו לנבצרות בעילת ניגוד עניינים אלא רק במקרה קיצון. בנוסף, התברר כי אין לבג"ץ כל כוונה לבטל את החוק - אך כן תיתכן דחייה של תחולתו. זו עמדת נשיאת העליון אסתר חיות, ולדעה זו שותפים גם רוב השופטים.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
אין ללוין סמכות לפטר, אבל יש דרכים אחרות. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
עם זאת, ולמרות שעולה מדברי חיות כי בית המשפט לא יתערב בנבצרות נתניהו - לא נראה שראש הממשלה, שמצוי בעיצומו של משפט פלילי, ישתכנע בקלות. מדובר באחד המניעים העיקריים לפעולותיו של רה"מ, ובאחד החששות המרכזיים שלו. זהו המנוע של רצונו להזיז את בהרב-מיארה מתפקידה ולמנות תחתיה אדם שיטפל בתיקיו - לשביעות רצונו.

היועמ"שית, ה"תיק" והמניעים להדחתה

אתמול, שעות אחרי שתקף את בג"ץ לפני הדיון, אמר לוין בריאיון בכאן 11 כי על אף ההבהרה של היועמ"שית - אסור לה כלל לעסוק בנבצרות של ראש ממשלה, וזה מה שחוק הנבצרות בא לתקן. לדבריו, הוא אף היה שמח שתינתן לו הסמכות לפטר אותה - אבל הדגיש כי "אין לי סמכות כזאת".
לדברי לוין, "אי אפשר להשלים עם מצב שבו פקיד ירצה לקחת לעצמו את הסמכות להוציא לנבצרות ראש ממשלה שנבחר. אי אפשר להשלים עם זה, לא עכשיו ולא בשום כנסת. מרגע שהיא לא אמרה את המובן מאליו (שלא תעסוק בנבצרות - ט"צ) הכנסת תיקנה את זה".
למעשה, מזה כחצי שנה פועלת היועצת המשפטית תוך הנחת עבודה שהממשלה מעוניינת לפטרה ו"בונה לה תיק" כדי שבבוא היום לוין יוכל לומר לציבור ולבג"ץ שהממשלה לא מסתדרת איתה ושיש להחליפה. הניסיון להדיח את יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין הוא דוגמה לכך.
נציג היועמ"שית: במקרים קיצוניים - הליך פלילי יוכל להביא לנבצרות רה"מ
(צילום: דוברות הרשות השופטת )

יועץ משפטי כזה גם יאפשר קבלת החלטות רגולטוריות בצורה קלה יותר; בהתאם, לוין מבקש למנות יועץ משפטי ש"יזרום" איתו בכל הקשור לקידום המהפכה המשפטית שלו. היועמ"שית הנוכחית, נזכיר, סבורה שהמהלכים האחרונים בעניין ביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות לא חוקתיים, ולכן גם לא הגנה על הממשלה בבג"ץ בדיונים שעסקו בהם - על אף שאישרה לה ייצוג נפרד. היועצת גם מתנגדת לניסיונותיו של לוין להשיג לקואליציה שליטה בוועדה לבחירת שופטים.
עם זאת, המניע השני הנסתר אך הנוכח ביותר הוא הרצון של נתניהו ולוין להיפטר מהיועצת כדי להביא לסיום תיקי האלפים של נתניהו, שנידונים כבר שלוש שנים בבית המשפט המחוזי בירושלים ומעיבים על כהונתו ועל חייו האישיים. סירובה של בהרב-מיארה לקיים גישור פלילי כדי לסיים את התיק בעסקת טיעון, כפי שהציעו שופטי ההרכב, העלה את מפלס המתח. נתניהו ולוין סבורים שמיארה שבויה בשיקולי צוות התביעה במשפט, שהתנגד להסדר במקום לשקול את האינטרס הציבורי הרחב - גמר המשפט.
אלא שבהרב-מיארה עושה ללוין חיים קשים. היא הפכה בעל כורחה לאחד מסממני המחאה, וברור לנתניהו וללוין שאם ינסו לפטר אותה תפרוץ מהומה קשה. זו אחת הסיבות שבינתיים נתניהו לא נתן אור ירוק להנעת הפיטורים. בהרב-מיארה, מצידה, כבר כתבה ללוין שהפחדות בפיטוריה לא ירתיעו אותה - וממשיכה להעניק לממשלה ייעוץ משפטי במאות סוגיות מדי חודש, וגם עובדת עם רוב השרים לשביעות רצונם. היא מגובה באנשי משרד המשפטים ובמערכת המשפט כולה. בעיניה, היא משרתת את האינטרס הציבורי כפי שעשו גם קודמיה בתפקיד - והיא רואה בכך הדבר העיקרי שמחזק אותה.