2 צפייה בגלריה
"יש לה בית". ה"פתרון" של הממשלה לאישה המאוימת
"יש לה בית". ה"פתרון" של הממשלה לאישה המאוימת
"יש לה בית". ה"פתרון" של הממשלה לאישה המאוימת
(צילום: shutterstock)
משרדי הרווחה וביטחון הפנים הודיעו בצהריים (יום שני) שגיבשו מתווה עבור האישה המאוימת מלוד, שהמשטרה ביקשה לשים במעצר הגנתי. על פי ההצעה, ככל שבית המשפט יקבל את ההחלטה על מעצר הגנתי, האישה תועבר לדירה של משרד הרווחה ותאובטח על-ידי חברת אבטחה שמעניקה שירות למשרד בשיתוף פעולה עם המשטרה ובהתאם להנחיותיה. עם זאת, האישה סירבה למתווה - ובמשטרה ממשיכים להזהיר מכך שיתאפשר לה לשוב לביתה בלוד.
עורך דינה של האישה, שאדי כבהא, מסר כי "היא לא מעוניינת להסתובב תחת הגבלות של משטרת ישראל. לא הגיוני שמשטרת ישראל תגביל את החירות שלה. יש לה בית שהיא יכולה לשהות בו, יש לילדים שלה חדרים וציוד. יש להם משפחה. הם לא צריכים לעקור את מקום מגוריהם. אם המשטרה רוצה להגן עליה, שתבוא להגן עליה בביתה".
2 צפייה בגלריה
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב אבו סיאם וזירת הרצח בלוד
(צילום: נדב אבס)
גורם במשטרה מסר כי "לקחנו לתשומת ליבנו את הרצון של האישה לא להיות במעון. מדובר במתווה שמעטים מאוד זוכים לו". במשטרה אומרים כי הם לחוצים מהמחשבה שהאישה עלולה בכלל לחזור לבית בלוד, ולדברי אותו גורם "נפעל ונילחם שהיא לא תחזור לשם. צריך להבין את רמת הסיכון שיש לחייה". לאור עמדת המשטרה, וחרף סירוב של האישה, מפקחת של משרד הרווחה תציג את המתווה בפני בית המשפט בצהריים.
ממשרדי הממשלה נמסר כי "על פי ההצעה, שהות האישה בדירה תלווה במעטפת סוציאלית תומכת של משרד הרווחה ומעטפת ביטחון ומוגנות של חברת האבטחה והמשטרה. בשלב הראשון האישה תשהה בדירה לפרק זמן קצר עד להסרת האיום עליה או מעבר למקלט בהסכמה. במקביל, יפעלו משרד הרווחה והביטחון החברתי, המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל במשותף גם להקמת מענה לנשים מאוימות בדרגה הגבוהה ביותר למקרים דומים ככל שיהיו בעתיד".
המשטרה ביקשה לשים את האישה במעצר הגנתי ארבעה ימים אחרי רצח רבאב אבו סיאם בלוד, שהייתה מאוימת על-ידי בעלה לשעבר. בית המשפט נעתר לבקשה, ואישר צו המורה על האישה לשהות במקלט מוגן. לפני שלושה ימים העבירו השוטרים לתחנת המשטרה את אותה תושבת לוד, שלפי המשטרה נמצאת בסכנת חיים ומסרבת לעבור למקלט הגנה. חוקרי תחנת המשטרה בלוד ומרחב שפלה פתחו בחקירה כאשר עלה חשש כי מתבצע מעקב אחר האישה ובעקבות אירוע ירי לעבר בית משפחתה, שבו לא היו נפגעים.


במשטרה אמרו כי לאור החשש הכבד לחייה מחד, וסירובה לעבור למקלט הגנה מאידך, ובתום הערכת מצב שנעשתה על ידי פיקוד מרחב שפלה והתחנה, הוחלט להביאה לאחת מתחנות המשטרה במרחב על מנת להגן על חייה. זאת, ציינו, "במקביל לחקירה מאומצת המתנהלת במרחב על מנת לעצור חשוד במעשה". במקרה של רצח אבו סיאם, נזכיר, במשפחתה האשימו את הרשויות שלא הצליחו להגן עליה - אף שבמשטרה התעקשו כי ביקשו להרחיקה מהעיר והיא סירבה להיפרד מבנותיה.
"יודגש כי המקלטים של משרד הרווחה והביטחון החברתי לנשים נפגעות אלימות וילדיהן נותנים מענה רחב יותר מאשר מקום מקלט בלבד", נמסר ממשרדי הרווחה וביטחון הפנים. "הטיפול במקלטים כולל גם טיפול רגשי וסוציאלי, החזרת השליטה לידיה של הנפגעת, רכישת מיומנויות נדרשות לצורך יציאה לחיים עצמאיים, מיצוי זכויות, הכוון תעסוקתי, מענה חינוכי לילדים ושירותים רבים נוספים ושהייה בהם היא לא בצו של בית משפט אלא על פי בחירה וולנטרית של נשים".

"לא פתרון ארוך טווח"

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן, מסרה כי "לא נשלים עם מצב שבו חייהן של נשים נמצאים תחת איום כל כך חמור ונותרות ללא הגנה. משרד הרווחה והביטחון החברתי מפתח מענים רבים לטיפול בתופעת האלימות במשפחה וגם הפעם מצאו הגורמים המקצועיים פתרון שיכול לתת מענה הולם לעת עתה, לצד המאמצים של מערכת אכיפת החוק להביא לדין את המאיימים. המאבק באלימות במשפחה הוא מורכב ומחייב מענה הוליסטי של כל רשויות המדינה ועל כן פעלנו במשותף עם המשרד לביטחון הפנים כדי לוודא שמקרים מעין אלו יקבלו פתרון רחב הן של מערכת אכיפת החוק והן של מערכת הרווחה והשיקום".
מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים תומר לוטן מסר כי "אני שמח על שיתוף הפעולה ההדוק עם משרד הרווחה ועל היכולת לייצר יחד פתרונות מעודכנים עבור נשים מאוימות. אנו עושים את מירב המאמצים בשיתוף משטרת ישראל ומשרד הרווחה והביטחון החברתי על מנת לספק הגנה בכל האמצעים העומדים לרשותנו".
פידא שחאדה, חברת מועצת עיריית לוד, מסרה כי אמנם יש לברך על המהלך של משרד הממשלה, "אך ברור לכולנו שהפתרון אותר בזריזות כל כך רבה בגלל הפרסום התקשורתי. בשעה זאת ממש יש נשים רבות נוספות שמחכות להגנה ולא מקבלות אותה. בנוסף, התיאור של החיים במעונות לנשים מוכות רחוק מהמציאות. עבור נשים ערביות יש רק שני מעונות, שגם הם מלאים עד אפס מקום ומתוקצבים בחסר, ואין בהם מענה כמעט לאף אחד מהצרכים. הציפייה שלי מהרשויות בישראל, הממשלה והשלטון המקומי, היא לתת פתרון הוליסטי לבעיה. והכי חשוב - נכון להיום אין שום דבר שמרתיע את מי שמאיים על הנשים האלה. זה יהיה גם מסר חינוכי עבור הצעירים - על מי המדינה מוכנה להגן ועל מי לא".
עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה כי "טוב וחשוב שמשרדי הרווחה וביטחון הפנים שמים את נושא האלימות ואת סוגיית צו ההגנה הקשה על סדר היום ופועלים לגיבוש פתרונות נוספים. יחד עם זאת, המתווה המוצע ממשיך ומשית את מחיר האלימות על האשיה המאוימת ואינו מהווה פתרון ארוך טווח כנגד מי שמבקש לבצע פשע חמור לרצוח אותה. אנחנו חוזרות וקוראות לכל גורמי אכיפת החוק להקצות את כל המשאבים והאמצעים להגנה על האשה המאוימת, כדי שתוכל להמשיך בחייה, ולפעול לסיכול והסרה מוחלטת של האיום מצד הרוצחים הפוטנציאליים".