יומייםֿ לאחר התפרעויות האריתריאים בדרום תל אביב, גם היום (שני) נמשך הדיון הציבורי סביב מבקשי המקלט ומהגרי העבודה - והמערכת הפוליטית עדיין גועשת. בריאינות ל-ynet Live, השר יצחק וסרלאוף והח"כים מהקואליציה אריאל קלנר ויצחק קרויזר האשימו את בג"ץ בכך שמנע מהממשלה לפתור את בעיית המסתננים בשנים האחרונות, בעוד האלופה (במיל') אורנה ברביבאי, שמועמדת לראשות העיר תל אביב - האשימה את ראש העיר המכהן רון חולדאי.
"בג"ץ טעה בשיקול הדעת בהחלטות שלו להתערב בנושא המסתננים האלה, ולכן ראינו שכבר מ-2006 כשהתחילה הבעיה הזו של הטפטופים, עוד לפני שזה היה בעשרות אלפים - בג"ץ פסל כל פעם ניסיון של הכנסת לחוקק חקיקה", אמר ח"כ קרויזר מעוצמה יהודית. "אין ספק שלממשלה בוודאי יש אחריות, היא השולטת, היא מנהלת את העניינים והיא צריכה לפעול כדי להוציא את המסתננים. במפלגת עוצמה יהודית אנחנו מתעסקים בנושא הזה שנים רבות".
5 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
"החסם העיקרי". שופטי בג"ץ
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
המהומות בתל אביב, שלשום
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
5 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
"יש לא מעט תוכניות שהממשלה מקדמת. קודם כל זה חיזוק דרום תל אביב, וזו החלטה שהממשלה צריכה לקבל כבר בשבוע הבא", המשיך קרויזר. "צריך לחזק את דרום תל אביב, לחזק את התשתיות ולחזק את הכוחות של שיטור הפנים, שזה כמובן משטרת ישראל ומג"ב. אנחנו צריכים לפעול כדי להוציא את אותם מהגרי עבודה מסתננים חזרה למדינות היעד שלהם".
לדבריו, "חלק מהעצורים כבר שוחררו על ידי בית המשפט. אנחנו רואים את זה שוב ושוב בכל הנושאים שאנחנו מתעסקים בהם, גם בנושאים שאני מתעסק בהם באופן אישי כמו הפרוטקשן, הפשיעה בחברה הערבית ובמגזר החקלאי והעסקים בפריפריה. רק בשבוע שעבר המשטרה תפסה חוליה עם מכלי בנזין במטרה לבצע פשע של פרוטקשן, וכמובן הם מגיעים לבית המשפט - ששחרר אותם.
"אי אפשר להתעלם מהעובדה שבית המשפט עוד מ-2006 פוסל ומעקר מתוכן חוקים ולא מרשה למדינת ישראל להפעיל את הכלים שיש ברשותה. בית המשפט הוא חסם עיקרי בהוצאתם של המסתננים ומהגרי העבודה, ויחד עם זאת האחריות להוציא אותם מכאן היא של הממשלה. צריך להוציא אותם מפה ויפה שעה אחת קודם. צריך קודם כל למצות את הדין עם אותם פורעים אלימים, וכמובן מיד לאחר מכן לגרש אותם, דבר שהיה צריך לעשות מזמן. לצערי הרב מה שראינו היה ידוע מראש".

ח"כ אריאל קלנר מהליכוד התייחס במשדר להסכם עם נציבות האו"ם לפליטים ב-2018, שבמסגרתו הממשלה בראשות בנימין נתניהו הסכימה על העברת 16 אלף מבקשי מקלט למדינות מערביות במקביל להסדרת מעמדם של מספר דומה בישראל - ובוטל אחרי יום בעקבות לחץ מהימין על נתניהו. "אני מאוד שמח שהמתווה ההוא לא יצא לדרך, אחרת היינו היום במציאות הרבה יותר גרועה וקטסטרופלית", אמר. "אני הייתי מאלה שהתנגדו. אמנם לא הייתי ח"כ אבל זעקתי על כך ואני שמח שזה ירד מהפרק. המתווה ההוא היה גורם לנו לקלוט חצי מהמסתננים ולייצר תמריץ להגעה אדירה של הרבה יותר מסתננים דרך איחודי משפחות".
"כמי שמלווה ומכיר את המציאות האיומה והנוראית הזו בדרום תל אביב כבר עשור, אני יכול לומר שאנחנו בממשלה מכירים את התושבים שם, גם אם אנחנו לא גרים בדרום תל אביב", המשיך קלנר. "לעומת זאת, שופטי בג"ץ שאף אחד לא בחר יושבים ופוסלים שלוש פעמים כל מתווה אפקטיבי של הוצאת המסתננים מכאן. אנשים שאף אחד לא בחר, שלא מכירים את המציאות ולא את התושבים בדרום תל אביב".

5 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
לדבריו, "השופטים יושבים להם במגדל השן ואלינו באים אחר כך בטענות כי אנחנו נושאים באחריות. אבל כשאנחנו באים ומחוקקים חוקים ומבצעים מדיניות אומרים לנו 'לא לא לא, אתם צריכים להקשיב לבג"ץ". וכשאנחנו אומרים 'בוא נשנה את ונעשה רפורמה משפטית' אז אומרים לנו שאסור כי זה יפגע בדמוקרטיה. אז אנחנו נושאים באחריות, אבל את הסמכות אנחנו נותנים לאנשים שאף אחד לא בחר. זה האבסורד של מדינת ישראל ולכן כל כך חשוב לקדם את הרפורמה".
"רובם המכריע של התושבים הזרים הם מסתננים בלתי חוקיים. למדינת ישראל ולעם בישראל יש את הזכות האלמנטרית להגדיר את מדיניות ההגירה שלו באמצעות נבחריו, ובלי שכמה אנשים שנמצאים במגדל השן יבואו ויגידו לו ויכפו עליו מציאות בלתי נסבלת. מה שראינו ביום שבת, תושבי דרום תל אביב חיים כל יום. הכנסת ברוב עצום, פעם אחר פעם, מחליטה להוציא את המסתננים האלה מכאן, ופעם אחר פעם מי שפוסל את זה זה בג"ץ. ואז אומרים לנו שאסור לפגוע בבג"ץ כי בג"ץ שומר על זכויות אדם. שיתחיל לשמור על זכויות האדם של תושבי דרום תל אביב".
על הצעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "לפזר" חלק מהמסתננים בצפון תל אביב אמר קלנר: "אין ספק שמציאות כזו הייתה יוצרת תמריץ לתושבי צפון תל אביב גם כן להבין את המצוקה, אבל אני לא רוצה לייצר מצוקה לא לתושבי צפון העיר ולא לתושבי דרום העיר. אני באתי לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית וכמדינת חוק. אני רוצה מדינת ישראל שתהיה דמוקרטית, שבה נבחרי העם שהעם שלח אותם קובעים את המדיניות לטובת כלל אזרחי ישראל. שאנחנו נוכל להגדיר מדיניות הגירה ושלא ניתקע עם מסתננים בלתי חוקיים שגנבו גבול ועכשיו אנחנו תקועים איתם".

שרת הכלכלה לשעבר אורנה ברביבאי, שמתמודדת לראשות העיר תל אביב, אמרה ל- ynet Live כי "תושבי דרום תל אביב-יפו הופקרו". לדבריה, "צריך פשוט ללכת בכל שעה ביום ולראות הזנחה, לראות איך סוגיות ברמה הלאומית שהיו צריכים לקבל פיתרון גם ברמת הממשלה, והחלטות שכבר נגררות מ-2018, לא טופלו. זה בדיוק הדבר שהופך להיות רעה חולה בחברה הישראלית - מחכים שתהיה התפוצצות בכל תחום, ואז מגיעים לטפל, אבל ההצעות שמציעים לא ממש נותנות מענה ורק יוצרות בעיות נוספות".
"קודם כל צריך לטפל בתושבי דרום תל אביב ברמה המערכתית", המשיכה ברביבאי. "צריך לזהות את מכלול הבעיות. ביום שבת נסעתי למישהו שגר בדרום תל אביב, ישבתי אצלו בבית וראיתי ילדים עם תריסים מוגפים מתוך פחד. לאורך שנים אנחנו סובלים מפשע, מאלימות ומהתעלמות. צריך לתת פתרונות בשטח".
5 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"לא יכול להגיד שזו לא בעיה שלו". חולדאי
(צילום: אביגיל עוזי)
לדבריה, "ראש העיר חולדאי לא יכול להגיד 'זה לא בעיה שלי', כי זה קודם כל בעיה שלך מתוך תפיסת אחריות מרחיבה. שיילך למשרדי הממשלה, יציג תוכנית ויגיד שהוא מצפה לתמיכה. והתמיכה היא לא בדרך של כל מיני החלטות גזעניות ובכדרור העברת האחריות לבג"ץ. ב-2018 נתניהו קיבל החלטה שהייתה נכונה, אבל רק לחצי שעה עד שהוא שינה אותה. היה צריך לעודד ולתמרץ אותם לעזוב ואכן חלקם עזבו. היום לנוכח ההתפרעויות האלה צריך לבדוק עניינית אם אפשר לחזור למודל שבו יש מדינה שלישית, כמו קנדה או כל מדינה אחרת, שמוכנה לקבל אותם. ככה מעודדים ומייצרים תמריצים לעזוב".
ברביבאי אמרה כי חולדאי נכשל בטיפול שלו בדרום תל אביב. "אני בחרתי בו בעבר ואני חושבת שהוא היה ראש עיר טוב לאורך שנים, אבל בחמש השנים האחרונות זה בורח לו. תל אביב-יפו נמצאת במקום ראשון בתאונות, לא מצליחה להתברג ברשימה של 20 בתי הספר המובילים בבגרויות, קורקינטים פוגעים בהולכי רגל. אלה לא דברים גדולים, אבל אלה דברים שהם בסיסיים וקיומיים. צריך לדאוג לתושבים. מבחינתי המדד הוא הצעירים, וכשהלמ"ס מפרסמת הגירה שלילית משמעותית של צעירים שעוזבים, גיל 29 עד 44 - משפחות צעירות שלא מוצאות יותר את מקומן כאן כי זה אתר בנייה אחד גדול שלא מנוהל. 1,500 פרויקטים לא מסונכרנים".

שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) היה תושב דרום תל אביב עד לפני כשבוע, וכעת עבר לגור בצפון תל אביב. "עברתי בשל אילוצים משפחתיים שקשורים ילדים שלי, הלוואי שהייתי נשאר", אמר במשדר. "כולם צוחקים על זה שאיך שעברתי - שבוע אחרי התחיל הבלגן האמיתי. אני ירושלמי במקור, אבל הלכתי לגור דווקא בדרום תל אביב מתוך שליחות, כדי לעזור לתושבים שם, אנשים במעמד סוציו-אקונומי נמוך מאוד. קשישות וקשישים שמפחדות לצאת מהבית, ילדים שלא מסוגלים ללכת לגינה לבד אחר הצהריים. זה מה שעשיתי שם, עסקתי בחסד, סייעתי למשפחות נזקקות והקמתי שם מוסדות. 10 שנים גרתי שם".
"צריך להוציא מפה את המסתננים, נקודה", אמר וסרלאוף. "איך עושים את זה? יש שני ערוצים. ערוץ אחד הוא ערוץ מדיני דרך משרד החוץ ומשרד המשפטים. הם צריכים לבנות מתווה של מדינה שלישית שתקלוט אותם, זה ערוץ הטווח הארוך. התרחיש הנוסף הוא הגירה מרצון ברשות האוכלוסין וההגירה, שמתחילת השנה הוציאו כבר 2,200 מסתננים מהמדינה. במקרה הזה אין בעיה של ייעוץ משפטי שיכול להערים קשיים".
על השאלה אם בג"ץ דואג יותר לזכויות המסתננים מאשר לזכויות תושבי דרום תל אביב אמר וסרלאוף: "זה מה שהיה במשך שנים. ב-2006 בג"ץ ביטל את מתקני השהייה ואחר כך ב-2009 הוא ביטל את הרחקת המסתננים. ואחרי שהכנסת חוקקה מתקני כלאיה נוספים לשלוש שנים - בג"ץ פסל את החוק ב-2013. אחר כך הוא ביטל את התיקונים לחוק ב-2014 ובאוגוסט 2015 פסל בפעם השלישית את החוק. אחר כך באפריל 2020 אפריל הוא פסל את חוק הפיקדון שנתן את התמריץ הכי טוב - להפקיד 20% מהמשכורות שלהם בפיקדון על ידי המדינה ושכשהם יעזבו את הארץ הם יקחו את זה איתם - ואת זה בג"ץ פסל בתקופת הקורונה".

עוד הוא אמר: "חייבים לעשות טיפול שורש בדרום תל אביב. צריך להעביר החלטת ממשלה לטובת תושבי דרום תל אביב ודברים אופרטיביים שממש יכולים לקרות מחר בבוקר. במושב הבא צריך להעביר את חוק יסוד ההגירה, כדי שנוכל לתת תמיריצים, לא רק חיוביים של 3,600 דולר למסתנן שעוזב, אלא תמריצים שליליים - כלומר החזקה במשמורת, הגבלת תנועה, הגבלת עבודה, הגבלה כספית. לשים כסף בנאמנות של המדינה עד לעזיבתם. הגבלה על כל מיני שירותים שניתנים היום לאזרחים. כמובן תלוי בהגדרת המעמד שלהם".
על הצעתו של השר בן גביר להעביר חלק מהתסננים לצפון תל אביב אמר: "אני יודע איך להתמודד איתם, אני הייתי בדרום תל אביב אז אני יודע איך להתמודד איתם גם בצפון תל אביב. הרעיון הוא שהם לא יהיו רק מרוכזים במקום אחד ושרק אוכלוסייה מסוימת במדינה תצטרך לעמוד תחת הנטל והפשיעה. אבל הדבר הכי חשוב והמחויבות שלנו לאזרחים זה להוציא אותם מפה, דרך מתן תמריצים שליליים על התמריצים החיוביים שיש פה. אני חושב שהם לא צריכים להיות בדרום תל אביב ולא בצפון תל אביב ולא באף מקום במדינה. אני חושב שאסור להעביר אותם לכל מיני מקומות שיעצימו את הבעיה".