פינוי הכרם הסתיים, שני השרים במשרד הביטחון ממשיכים להתכתש בסוגיית הסמכויות ביהודה ושומרון, ראש הממשלה הורה לעצור את עקירת העצים בתהליך שהוגדר על-ידי פעילי ימין כ"תעלול יח"צני" - ובתווך מביעה חברת כנסת מהקואליציה טענות על הטרדה מינית. "הקיפו אותי ארבעה שוטרים, אמאל'ה. כל תנועה הם נצמדים עוד יותר, וכשאני מנסה לצאת מתוך המעגל קורה שם אירוע שאפילו עכשיו קשה לי לדבר על זה", אמרה בצהריים (רביעי) לאולפן ynet בדמעות ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית).
על רקע עקירת העצים ופינוי הכרם של משפחת בן אליהו בגוש שילה בבנימין, הגיעה ח"כ סון הר-מלך למקום כדי לנסות ולמנוע את ההליך. בשלב מסוים תועדה סון הר-מלך ניצבת מול דחפור. בהמשך תועדו כמה שוטרי מג"ב מקיפים אותה כדי למנוע ממנה לסכל את פינוי הכרם. בשלב מסוים נראתה הח"כית מצליחה לצאת ממעגל השוטרים שהקיפו אותה.
במקביל, תועד לוחם מג"ב בועט באחד המעוכבים, בזמן שאחרים מרתקים אותו לקרקע. בעקבות זאת הורה מפקד מג"ב על תחקיר מיידי על ידי סגן מפקד מג"ב איו"ש. "מפקד מג"ב רואה בחומרה את האירוע שלא משקף את ערכי החיל ומקצועיותו, והנחה בשלב הראשוני להשעות את שלושת הלוחמים המעורבים באירוע, עד שיושלם התחקיר בנושא", נמסר. צפו בתיעוד.

6 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
ח"כ סון הר-מלך והשוטרים שהקיפו אותה
6 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
מנסה להיחלץ ממעגל השוטרים שהקיפו אותה
6 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
סון הר-מלך לפני דחפור בזירת הפינוי
"במשך כמה דקות הם לא נותנים לי לצאת מתוך המעגל", סיפרה סון הר-מלך בריאיון. "תנסי לחשוב את עצמך עומדת רגע בתוך הסיטואציה הזאת. רגע שבו את מוקפת בארבעה גברים ענקיים שהם פשוט לא נותנים לך לזוז לשום מקום. אני צריכה לעכל את מה שקרה שם, בעולם שלנו קוראים לזה פגיעה מינית".
אחד השוטרים פגע בך? "כן, הוא פשוט עשה משהו שאסור היה לעשות. ואני במשך הזמן הזה צריכה עוד לעכל את מה שהיה שם כדי שאוכל להגיב על זה בצורה יותר ברורה. הכול היה דרך אגב בהוראת המפקד שלהם שאני אומרת לו 'תן לי ללכת, אתה מבין שמה שקורה פה זה לא הגיוני'. ואז הוא אומר לי 'אנחנו צריכים לשמור עלייך'".
מהמשטרה נמסר בתגובה לדבריה של ח"כ סון הר-מלך: "מטרתם של המפקדים והלוחמים היא בראש ובראשונה שמירה על חיי אדם. מפקד מג"ב עודכן לאורך האירוע, וחשוב להדגיש כי לצד החסינות וחופש התנועה שיש לחברת הכנסת, הלוחמים פעלו ברגישות רבה ונחישות תוך הכלה וניהול שיח מכבד וטיפול מקצועי לאורך כל האירוע. נמשיך לפעול ברגישות ונחישות בכל משימה ובכל מקום".
6 צפייה בגלריה
לפני הפינוי הכרם באזור בנימין
לפני הפינוי הכרם באזור בנימין
הכרם לפני ואחרי הפינוי
(צילום: שלום צוברי, tps)
בהתייחס לפינוי הכרם בזמן כהונת ממשלת ימין מלא, אמרה סון הר-מלך: "זה מראה מאוד קשה לראות את העוול הזה שנעשה שם. עקירת עצי זית, מטע יפהפה של יהודים, כשמסביב על כל גבעה יש בנייה בלתי-חוקית של ערבים ונטיעות למאות אלפי שטחים מטורפים. ניסינו לעשות את כל מה שאנחנו יכולים לעשות באופן מדיני כדי שהדבר הזה לא יקרה.
"אנחנו נאבקים על הדבר הזה ואנחנו לא נאפשר שהדבר הזה יהיה. התרגלנו לחשוב שהדבר הזה הוא בסדר ולגיטימי ואנחנו מיישרים עם זה קו, אבל לא, לא יותר. אני אומרת אנחנו לא הפקר, תושבי ההתיישבות הם לא הפקר. החקלאים הם לא הפקר. יש פה תפיסות שהשתרשו במשך שנים, ופשוט היום צריך קודם כל לעקור את התפיסות האלה. מראות כאלה אנחנו לא צריכים לראות בממשלה כמו שלנו".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר כי "האלימות המשטרתית הברוטלית שהופגנה היום נגד המתיישבים והפגיעה בגופה ובחסינותה של חברת הכנסת לימור הר מלך היא בלתי מתקבלת על הדעת. לא בממשלה שלנו! אם רבע מזה היה מתרחש בהפגנות השמאל הארץ הייתה רועדת. אני מבקש לחזק את חברת הכנסת הר מלך. כולנו איתך לימור".
6 צפייה בגלריה
 סמוטריץ', נתניהו וגלנט
 סמוטריץ', נתניהו וגלנט
סמוטריץ', נתניהו וגלנט
(צילום: שלו שלום, EPA, קובי קואנקס)
בעקבות פינוי הכרם, תקף השר במשרד הביטחון סמוטריץ' בחריפות חסרת תקדים את שר הביטחון יואב גלנט, ואמר כי "אם יש לגלנט בעיה, הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שרבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון".
במקביל, אחרי שכמעט כל העצים נעקרו, כשלוש שעות לאחר פנייתו של סמוטריץ' - וכמעט בסופו של האירוע - הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור זמנית את פינוי הכרם למטרת ניסיון הידברות עם החקלאי. פעילים בשטח טענו כאמור כי מדובר ב"תעלול יחצ"ני של נתניהו".
בציוץ שפרסם כתב יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' כי "עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע. עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון".
לדברי סמוטריץ', "התכחשותו של שר הביטחון גלנט להסכם החד משמעי וגרירת הרגליים של ראש הממשלה בעניין אינם מקובלים ולא ניתן להם להימשך. מדובר בסעיף שלכולם היה ברור שהוא מרכזי בהסכם שלנו והבסיס לקיומה של קואליציה הוא קיום ההסכמים הקואליציוניים. אני דורש מראש הממשלה להעביר לידי את הסמכויות לאלתר". בציונות הדתית אמרו כי יקיימו ישיבת סיעה דחופה היום בצהריים בעקבות מה שכינו "התנהלות שר הביטחון גלנט, עקירת הכרם בעמק שילה והאלימות המשטרתית הקשה שהופעלה נגד המתיישבים הבוקר".


גורמי ביטחון התייחסו לפינוי הכרם ואמרו כי "בעל הקרקע קיבל הארכה ואף התחייב בפני בג"ץ שיתפנה באופן עצמאי. בנוסף הציעו לו קרקע חלופית הוא סירב. ואמרו לו במפורש שאם לא יפנה הוא יישא בעלויות, הוא התחייב וחתם שיפנה".
"בניגוד לסיבוב הקודם בין גלנט לסמוטריץ', הפעם מדובר בפינוי שעליו ידעו כולם - כל הגורמים הפוליטיים, הצבאיים והמדיניים - במשך זמן רב, לפחות כמה שבועות", הוסיפו גורמים בממשלה. "הם עושים סיבוב פוליטי. סמוטריץ' מבקש לנגח את גלנט במסגרת קרב הסמכויות ועושה זאת על חשבון פינוי הכרם שהיה ידוע לו זמן רב מראש".