השר במשרד הביטחון כינה זאת "עוול נוראי", אבל כוחות מג"ב החלו בכל זאת פינוי כרם באזור בנימין - וכך התחדשו הקרב על הסמכויות במשרד הביטחון והעימותים בתוך הממשלה: עשרות צעירים מישיבות תיכוניות ומאולפנות הגיעו הבוקר (רביעי) לכרם של משפחת בן אליהו בגוש שילה, במטרה למנוע את פינוי הכרם שלפי הטענות נמצא על אדמות פלסטיניות.
אחד הצעירים אף טיפס על עץ והחל להתבצר עליו. המתבצר, עמישב מלט, התראיין בשידור חי מהעץ לאולפן ynet ואמר: "לא מוכן לרדת מהעץ. לא רואה את סמוטריץ' ובן גביר בסביבה, זו חרפה. אני לא יורד". מתנחלים בצומת סמוך אף מנסים לחסום את הכביש. למקום הגיעה ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) שתועדה ניצבת מול דחפור. היא עוכבה בשטח בעקבות זאת, וכוחות מג"ב תועדו מקיפים אותה, במטרה למנוע ממנה לסכל את פינוי הכרם. לכרם הגיע גם ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית.


4 צפייה בגלריה
מתנחל מסרב לרדת מהעץ במחאה על פינוי כרם באזור בנימין
מתנחל מסרב לרדת מהעץ במחאה על פינוי כרם באזור בנימין
מתבצר על עץ
בעקבות תחילת הפינוי, העביר יו"ר הציונות הדתית, השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', מכתב שכינה "בהול" לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו האשמות חריפות נגד שר הביטחון יואב גלנט. סמוטריץ' כתב לנתניהו כי "לפני כחודש הנחיתי כשר במשרד הבטחון הממונה על מתאם פעולות הממשלה בשטחים ועל המינהל האזרחי לבטל את הצו שהוצא באופן שערורייתי נגד חן בן אליהו. למרבה התדהמה שר הביטחון הפר בגסות את ההסכם הקואליציוני והפך את החלטתי".
"במקום לממש מדיניות ביטחונית התיישבותית, השר גלנט בחר להמשיך במדיניות השמאל של השר לשעבר בני גנץ ולעקור את הכרמים, אף שהטענות נגד הכרם הוכחו כשקריות במסגרת ההתדיינות המשפטית", הוסיף סמוטריץ'. "אני דורש ממך להקפיא באופן מיידי את עקירת הכרם ולהעביר עוד היום את הסמכויות לידי, כפי שמחייב ההסכם הקואליציוני, השכל הישר ומחויבותינו למיליוני הבוחרים שהתחייבנו להם לשנות את מדיניות השמאל של בני גנץ ביהודה ושומרון. הפרת הסכמים תקשה מאוד על התנהלות תקינה של הממשלה והקואליציה".

4 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
ח"כ סון הר מלך מול הדחפור
4 צפייה בגלריה
מתנחל מסרב לרדת מהעץ במחאה על פינוי כרם באזור בנימין
מתנחל מסרב לרדת מהעץ במחאה על פינוי כרם באזור בנימין
כוחות מג"ב בכרם
4 צפייה בגלריה
גלנט וסמוטריץ'
גלנט וסמוטריץ'
גלנט וסמוטריץ'
(צילום: EPA, עמית שאבי)
רק אתמול, בישיבת סיעה שערכה מפלגת "הציונות הדתית" במאחז גבעת הראל שיוכשר בעקבות החלטת הקבינט, דרש סמוטריץ' לבטל את הפינוי - אך בגלל שהסמכויות במשרד הביטחון טרם עברו אליו, הפינוי יצא לפועל.
סמוטריץ הסביר כי ביקש לעצור את הפינוי, אך לטענתו הדברים נמצאים בידיים של שר הביטחון יואב גלנט. הטענה היא שהשטח נמצא על אדמות פלסטיניות, אבל המשפחה עתרה לוועדת עררים, וטענתה התקבלה, תוך שנמצאו פגמים בהליך. בנוסף עתרה המשפחה לבג"ץ, שקבע כי יש לפנות את הכרם.
"זה עוול נוראי, צו שמקומו לא יכירנו במדינה דמוקרטית", אמר אתמול סמוטריץ'. "במקרה הזה הצו אבסורדי, הוגש ערר עליו לוועדת העררים הצבאית – והצו התקבל. החלטת הוועדה הייתה שאין אף אחד שמצליח להוכיח זיקה לקרקע. למרות זאת, בהחלטה פוליטית החליט שר הביטחון דאז להפעיל את הצו. קיימתי דיון, ובתפקידי כשר במשרד הביטחון שאחראי על המינהל האזרחי הוריתי לבטל את הצו. לצערי נושא הסמכויות בין השר גלנט לביני עדיין לא הוסדר, ואני קורא לו מכאן – תן הנחיה לבטל את הצו. זה המעשה הנכון ציונית, והמעשה הנכון מוסרית".

במשפחת בן אליהו אמרו הבוקר: "לא ייתכן שבממשלת הימין על מלא, אנחנו מגיעים למראות כאלו. עבודה של 20 שנה נעקרת ברגע ואין מי שיעצור את העוול הזה. אנחנו קוראים לכל שרי הממשלה לעצור את הדבר הזה ולהגיע למקום".
סוגיית הסמכויות של סמוטריץ' במשרד הביטחון הובילה לעימות ישיר בממשלה בינו ובין שר הביטחון גלנט. בחודש שעבר החליט סמוטריץ' להחרים את אחת מישיבות הממשלה במחאה על פינוי המאחז "אור חיים" בשומרון, שהקמתו נחשפה ב-ynet. סמוטריץ' דורש לכבד את ההסכמים הקואליציוניים, ולקבל לידיו את האחריות על יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי.
מיד לאחר פינוי המאחז שהוקם לזכרו של הרב חיים דרוקמן, טען סמוטריץ' כי פנה בהתאם לסמכותו למתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי. השר סמוטריץ' אף טען אז כי "שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה".
מנגד, בלשכתו של השר גלנט אמרו אז כי "שר הביטחון שוחח עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, והעניק גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון. כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק, בתיאום מלא, ובכפוף להערכת המצב הביטחונית". ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את שר הביטחון גלנט, ומלשכתו נמסר אז: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה".
פורסם לראשונה: 07:25, 15.02.23