שר החוץ אלי כהן סיכם הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet את מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה, לאחר שאמש נכנסה לתוקף הפסקת האש, ואמר בהתייחסות לגזרה המדינית שתחת אחריותו: "אנחנו מסיימים את המערכה עם סיפוק גדול מאוד. לא היו גינויים מול ישראל, החלטת האו"ם בנושא הוסרה מסדר היום, והייתה תמיכה בזכות ההגנה של ישראל ממרבית מדינות העולם".
השר כהן טען כי השקט המדיני "נבע מעבודת השגרירים ברחבי העולם שידעו להעביר את המסרים הנכונים - שישראל פועלת מול הזרוע הקדמית של איראן, הצגנו את הרקע של כל אחד מהבכירים שחוסלו ולמה ראוי שנבוא איתו חשבון. בנוסף, הצגנו את הפעולות האחראיות שביצענו כדי לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע, וכל אלו הובילו לכך שקיבלנו תמיכה חסרת תקדים".
3 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
אלי כהן. "הסב הבא ללא ספק הורחק"
(צילום: הדר יואביאן )
3 צפייה בגלריה
 למעלה, מימין לשמאל: אורון שאול והדר גולדין. למטה: הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
 למעלה, מימין לשמאל: אורון שאול והדר גולדין. למטה: הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
למעלה, מימין לשמאל: אורון שאול והדר גולדין. למטה: הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
הפסקת האש גררה ביקורת מצד לאה גולדין, אמו של הדר גולדין שגופתו מוחזקת ברצועת עזה מאז "צוק איתן", והיא תקפה את הממשלה על כך שגם בסבב הלחימה הזה לא הושג הסכם בנוגע להחזרת השבויים והנעדים. על כך אמר השר כהן: "אנחנו מחויבים להחזיר את חיילינו ואת האזרחים שנמצאים שם. הנושא נמצא על סדר היום ואנחנו לא ננוח ולא נשקוט עד שאנחנו נחזיר אותם. אנחנו נמצא את שער הכושר".
כהן הסביר כי במהלך המבצע "לא נלחמנו רק מול הג'יהאד האיסלאמי, אלא מול הזרוע הקדמית של איראן באזורנו. המטרה העיקרית הייתה להחזיר את כוח ההרתעה של ישראל ואני חושב שהוכחנו יכולות מודיעיניות ומבצעיות מאוד משמעותיות, עם פתיחת המבצע בחיסול של שלושת בכירי ההנהגה של הג'יהאד האיסלאמי, וגם בהמשך". לדבריו, "העברנו מסר אחד ברור שישראל סוגרת חשבון עם מי שמאיים עליה או פוגע בה. גם בעזה, אבל גם בכל מקום אחר בעולם".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טוען שהמבצע הוא בזכותו, מה דעתך? "אני באמת מציע לכל אחד להתעסק בתחום שלו. אני אומר לבן גביר תתעסק בנושא של הביטחון הלאומי, בנושא של הביטחון האישי, יש הרבה דברים לעשות בסוגיה. כל ההחלטות שהתקבלו במבצע היו בשיקול דעת על ידי הקבינט, גם בראשות נתניהו וגם בשיתוף פעולה מלא עם גורמי הביטחון. יש לא מעט עבודה בנושא של הביטחון האישי, הגדלנו את התקציב שלו בתשעה מיליארד שקלים וחשוב שהוא יתמקד בזה".
האם בכוונת הממשלה לבצע פעולות שימנעו את הסבב הבא? "נתנו תמריצים כלכליים מאוד משמעותיים, לרבות כניסת פועלים. אותם גזרים שאנחנו נותנים מאפשרים לנו גם לקחת אותם כשהמצב הביטחוני מתערער. בסופו של דבר מדובר גם בסוגיה פנים עזתית. מי ששולט בעזה אלו ארגוני טרור, שלקחו שני מיליון תושבים כשבויים. הג'יהאד האיסלאמי קיבל מכה אנושה וראה שכל מי שאיים על ישראל סיים את חייו. הם התחננו לסיים את סבב הלחימה, אך הספונסרים שלהם מאיראן מנעו זאת".
"הסבב הבא ללא ספק הורחק. שינינו את המשוואה ועברנו ממצב שבו אנחנו נגררים למצב של יוזמה", הוסיף כהן. הוא טען שאם ישראל הייתה מגיבה מיידית על הירי מרצועת עזה, "היינו פוגעים בחיילים פשוטים ומחסלים כמה חוליות שיגור. עצם זה שהגענו לאנשים שידעו שהם על הכוונת שלנו ושהיו בדירות מסתור הוכיח שאנחנו מסוגלים להגיע לכל אחד - גם מחוץ לישראל. האינטרס שלנו היה לבודד את הג'יהאד האיסלאמי. הם ציפו שברגע שהם מתחילים יהיה להם גיבוי מגורמים בלבנון, ביהודה ושומרון ומהחמאס".
3 צפייה בגלריה
כיפת ברזל בפעולה בעוטף עזה
כיפת ברזל בפעולה בעוטף עזה
כיפת ברזל בעוטף עזה. "בכל מה שקשור לביטחון, אנחנו מאוחדים"
(צילום: AFP )
שר החוץ התייחס גם למחאת המילואימנקים נגד המהפכה המשפטית והביקורת ולפיה היא החלישה את הרתעת ישראל, ואמר: "היו כאלה שחשבו שהמחלוקות הפנימיות בינינו ייגררו גם לסוגיות ביטחוניות, ואני שמח שהאויבים שלנו וחורשי רעתנו ראו שבכל מה שקשור לביטחון, אנחנו מאוחדים מול אויבינו".
לדבריו, "יש להוציא את צה"ל וכוחות הביטחון מחוץ לכל שיח פוליטי. אנחנו יכולים להתווכח, יכולים להיות חלוקים בינינו וזה לגיטימי. אבל יש קווים אדומים שלא יכולים לפגוע בהם, כמו גם הכלכלה הישראלית בחו"ל, ובטח שלא קוראים לסרבנות. ולכן יש כאן מסר ברור: 'אל תנסו אותנו'. אנחנו דמוקרטיה חזקה ותוססת, יודעים להתווכח בינינו, אבל גם יודעים להגן על עצמנו ביחד, כי הרוב בינינו הוא גדול ומשותף".