משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשך היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם עדותו של סער שפירא, החוקר לשעבר ב"תיק המתנות" (תיק 1000) ובשיחות מוזס-נתניהו (תיק 2000). בתיק העוסק בשיחות מוזס-נתניהו, שגם בו נאשם ראש הממשלה בעבירות מרמה והפרת אמונים, נאשם נוני מוזס בהצעה והבטחת שוחד.

"היה נייד ששימש את מוזס לצרכים מסוימים, ואנחנו רצינו לקבל אותו ממנו כדי לראות את התוכן. הוא הביע את הסכמתו, ויצאנו יחד איתו להביא את הנייד מביתו - תוך יידוע של מפקד היחידה ועורכי דינו", סיפר שפירא בעדותו. הוא הקפיד לציין כי מו"ל ידיעות אחרונות הפנה בעצמו את החוקרים להתכתבויות שניהל בנייד עם עד המדינה ארי הרו, שהיה אז ראש הסגל של נתניהו.
"היינו זהירים מאוד", הוסיף העד. "היינו צריכים את הסכמתו, ובמקביל הלכנו להוציא צו בית משפט. זה רגיש, הוא הבעלים של אמצעי תקשורת חשוב במדינה והוא היה חרד מאוד לפרטיותו. הוא גם ביקש שלא נראה מאיפה הוא מוציא את המכשיר בביתו. זו בקשה שנתקלתי בה אז לראשונה, והסכמנו בגלל הרגישות. זה חריג ביותר".
עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, הציג בבית המשפט מסמך חקירה ושאל: "הבהרת לו שאם יסרב, הדבר יעלה חשד לשיבוש הליכי חקירה והעלמת ראיות? מוזס אמר בעצמו שיש טלפון, אז למה הלכתם לבקש צו?". שפירא השיב: "לא רצינו ללכת מראש בניגוד לרצונו. מה היינו עושים? פורצים בכוח? בלי שיתוף פעולה לא הייתי יכול למצוא את הנייד. היחס אליו הוכתב מלמעלה", אמר.
1 צפייה בגלריה
עדות סער שפירא במשפט נתניהו
עדות סער שפירא במשפט נתניהו
החוקר לשעבר שפירא בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
עו"ד חדד הקשה - וניסה לטעון ליחס מיוחד בחקירת מוזס: "לא רציתם כתבה רעה ב'ידיעות'? אולי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך התראיין בעיתון ורצה לכתוב ספר". בתגובה, שפירא שלל את הטענה בעדותו: "אין בסברה כזו שום קשר למציאות".
בנוסף, הסנגור תשאל את שפירא בנוגע לגביית עדותו של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת. "במזכר כתוב כי העד יצא עם החוקר חכמון - שלא חקר אותו - להתאוורר. למה עד מדינה מלווה חוקר לעשן?", שאל עו"ד חדד - ושפירא השיב כי "אין לו תפקיד בחקירה. אני תיעדתי את זה, ראיתי לנכון לציין את נוכחותו, כמו גם את היציאות של החוקרים שלנו. שתהיה רציפות תיעודית".
בתגובה שאל השופט משה בר-עם אם "זה לא נראה מוזר שהוא לא משתתף בחקירה, נוכח בה ויוצא לשעה?". שפירא: "למיטב זכרוני זו הייתה הנחיה מלמעלה. תיעדתי כדי שידעו שהחוקרים האחרים לא ירדו לדבר עם פילבר בהפסקה".
על חקירה שבוצעה ב-2018, שבה נחקר אדם שהעניק לכאורה פסנתר כמתנה ליאיר נתניהו בנו של ראש הממשלה, אמר שפירא כי "הוא היה לחוץ, קיבלנו הנחיה לחקור את הפסנתר". עו"ד חדד טען: "עברו 15 שנה. זה פסול שהוא קיבל פסנתר לבר המצווה מחבר של המשפחה?". שפירא: "בהתיישנות דנים בשלבים מאוחרים יותר. לי נאמר לחקור וחקרתי. זו הייתה מתנה בהרבה כסף. כל דבר מבחינתי נעשה בסמכות וברשות". נציין כי קבלת הפסנתר לא מופיעה בכתב האישום.
גם על חקירת חבר הכנסת דאז איתן כבל - בתיק שנסגר - שאל עו"ד חדד, וציין כי הפרשן המשפטי ברוך קרא פרסם ב-X (טוויטר לשעבר) ביום החקירה כי "אין פה באמת תיק פלילי. החקירה נועדה למנוע 'לזות שפתיים'". שפירא העיד: "שמעתי את השטות הזו בחוץ, לא מתוך המשטרה". חדד: "הוא נחקר כדי לסתור את טענת ההגנה על אכיפה בררנית. הוא שיקר לאורך כל החקירה?". שפירא: "אני לא זוכר קביעה שהוא שיקר".
במהלך הדיון שהתקיים היום טענה עורכת הדין איריס ניב-סבאג, המייצגת את מוזס בתיק יחד עם עו"ד נוית נגב, כי לא הוצג בפניו תמליל השיחות המלא עם נתניהו. לדבריה, הוצגו בפניו מקטעים בתגובה לבקשתו. העד שפירא אמר כי הוא "לא מכיר" את הטענה.
הפרקליטות אף ביקשה לנצל את העדות כדי להציג שורת מסמכים שעליהם התעורר ויכוח בינה לבין ההגנה. השופטת רבקה פרידמן פלדמן שאלה אם נתניהו "יישאל על אמיתות התוכן במסמכים - אם וכאשר יעיד". בתום עדויות התביעה - ובהן זו של ראש המל"ל הנוכחי, צחי הנגבי, שיעלה להעיד בשבוע הבא - צפוי נתניהו לעלות להעיד בעצמו כעד ההגנה הראשון, אך טרם ברור אם זה יקרה השנה כמתוכנן או יידחה בשל קצב ההתקדמות בתיק. נדגיש כי ההחלטה אם להעיד נתונה לראש הממשלה, אולם סירוב של נאשם להעיד עלול לחזק את הראיות נגדו.