6 צפייה בגלריה
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
התמונות שפורסמו מנמל התעופה המופגז
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד, פרסם הבוקר (יום שבת) תמונות ראשונות מנמל התעופה הבינלאומי שהופצץ בדמשק - ודיווח כי צוותים עובדים מאז אתמול על תיקון הנזק שנגרם כתוצאה מתקיפה המיוחסת לישראל. לפי הדיווח, בתקיפה הופצצו מסלול ההמראה הצפוני, אורות הניווט במסלול, מגדל התקשורת, אולמות נוסעים ושלושה האנגרים ומחסנים. אולמות הנוסעים שנפגעו, לפי מרכז המעקב, משמשים את האישים החשאיים המגיעים לדמשק - אנשי צבא בכירים מאיראן ומחיזבאללה. בתמונות שפרסם המעקב נראה הנזק האדיר שנגרם לאולמות הללו.
6 צפייה בגלריה
נמל התעופה בדמשק
נמל התעופה בדמשק
"נזק חמור שייקח זמן רב לתקן". נמל התעופה בדמשק, ארכיון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
נזקי התקיפה בתמונת הלוויין שחשפה חברת "אימג'סאט אינטרנשיונל"
(צילום: ImageSat International - ISI)
6 צפייה בגלריה
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
שלושה סימני פגיעה, בכל אחד משני המסלולים - האזרחי והצבאי
(צילום: ImageSat International - ISI)
בדיווח נטען כי האולמות משמשים גם לאחסון זמני של אמצעי לחימה שמגיעים מאיראן. מדובר אגב באולמות ותיקים בנמל התעופה, ששימשו בעבר את הנוסעים מסוריה לסעודיה לטובת מצוות החג' - העלייה לרגל למכה, שהיא חובה עבור כל מאמין מוסלמי. הבוקר ביקרה במקום שניזוק משלחת מטעם מודיעין חיל האוויר של המשטר הסורי.
בחודש שעבר, נזכיר, פורסם ב-ynet כי איראן וחיזבאללה משתמשים בטיסות אזרחיות לדמשק ולביירות כדי להבריח לחיזבאללה רכיבים צבאיים מתקדמים, הקשורים בין היתר לייצור של אמצעי לחימה צבאיים. מדובר ברכיבים קטנים יחסית שאף נראים תמימים למראה ולכן קל יותר להסוותם בתוך כבודה העולה לטיסה אזרחית. השימוש בטיסות אזרחיות נועד להקשות על גורמי מודיעין בישראל ובמערב שמנטרים את ציר ההברחות הקיים בין איראן לחיזבאללה.
בהודעת משרד התחבורה של סוריה אתמול נטען כי הסיבה להפסקת הפעילות בנמל התעופה בדמשק היא כשלים טכניים, אך בצילומי לוויין מנמל התעופה נראו מכתשים קטנים שנגרמו כתוצאה ממתקפה אווירית, שכאמור ייחסו במשטר הסורי לישראל. לפי מרכז המעקב, מאז התקיפה הצוותים עומלים על תיקון הנזקים גם עד לשעות הלילה המאוחרות.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם יזמים צעירים ב סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם יזמים צעירים ב סנט פטרסבורג
גינוי רוסי חריף. פוטין
(צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
רוסיה גינתה אמש בחריפות את ישראל על התקיפה החריגה בנמל, ששיבשה לחלוטין את פעילותו. בהודעה שפרסמה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה נמסר כי על ישראל להפסיק עם מה שתואר כ"נוהל מרושע" של פגיעה בתשתיות אזרחיות. "בשעות הבוקר המוקדמות תקף חיל האוויר הישראלי שוב את שטחה של הרפובליקה הערבית הסורית", נכתב בהודעה מטעמה של זחרובה. "יעד התקיפה היה נמל התעופה הבינלאומי של דמשק. לפי המידע שהגיע, נגרם נזק חמור לשדה התעופה. שיקומו, על פי הסורים, עלול לדרוש זמן רב".
היא הוסיפה כי המתקפות החוזרות ונשנות של ישראל בסוריה מהוות הפרה של החוק הבינלאומי, ו"בלתי מתקבלות על הדעת". לדבריה, "אנו מגנים בחריפות את המתקפה הפרובוקטיבית של ישראל נגד תשתית אזרחית קריטית בסוריה. פעולות בלתי אחראיות שכאלו יוצרות סיכונים חמורים לתעבורה האווירית הבינלאומית ומעמידות את חייהם של חפים מפשע בסכנה ממשית. אנו דורשים מהצד הישראלי להפסיק את הנוהג המרושע הזה".

"נאלצנו לדחות טיסות למשך 48 שעות לפחות"

במקביל, צילומי לוויין חדשים שחשפה אמש החברה הישראלית "אימג'סאט אינטרנשיונל" (ISI) מתעדים את נזקי התקיפה. בתמונות הלוויין החדשות ניתן לראות שלושה בורות פגיעה בכל אחד משני המסלולים בנמל התעופה הזה, ולפי דוח מודיעין שפרסמה חברת צילומי הלוויין אחד המסלולים משרת את החלק האזרחי של נמל התעופה, בעוד המסלול השני משרת את חלקו הצבאי. "ניתן לראות השבתה של שני המסלולים לחלוטין – מה שהוביל להשבתת שדה התעופה כולו עד לתיקון", נכתב בדוח.
6 צפייה בגלריה
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
נשיא איראן ראיסי עם אסד
(צילום: EPA )
משטר אסד דיווח על התקיפה מבלי לציין כי היא כוונה נגד נמל התעופה, וטען רק שישראל שיגרה טילים מכיוון הגולן לעבר כמה יעדים מדרום לדמשק. "מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו מול הטילים ויירטו את רובם. התקיפה גרמה לפציעתו של אזרח ולנזק ברכוש", אמר גורם צבאי סורי. יש לציין כי המשטר הסורי נוהג כמעט לאחר כל תקיפה שמיוחסת לישראל לטעון כי הצליח ליירט את "רוב" הטילים ששוגרו במהלכה.
אתמול, שעות לאחר התקיפה, הודיע לפתע משרד התחבורה הסורי על הקפאת הטיסות היוצאות והנוחתות בנמל התעופה בדמשק. לפי ההודעה הסורית, הסיבה להפסקת הטיסות בדמשק היא "הפסקת פעילותן של כמה מערכות טכניות". מהמשרד נמסר שברגע שהתקלה תתוקן יחודשו הטיסות. בהודעה שפרסמו הרשויות בסוריה לטייסים נכתב כי מסלול הנחיתה העיקרי בנמל התעופה נסגר עקב עבודות.
בהמשך היום אמר גורם רשמי באחת מחברות התעופה הפועלות בסוריה, בשיחה עם סוכנות הידיעות AFP, כי מאז התקיפות הישראליות לא הייתה אף נחיתה או המראה בנמל התעופה. עובד במקום הודה בפני AFP כי התקיפה הישראלית "השפיעה" על פעילות הנמל. "נאלצנו לדחות טיסות למשך 48 שעות לפחות, וכמה מהטיסות הופנו לנמל התעופה בעיר חלב", הוסיף העובד, ששמר על עילום שם. כפי שציין אותו עובד אנונימי, חברת התעופה הפרטית Sham Wings מסרה כי הסיטה את כל הטיסות שלה שיועדו לדמשק לנמל בחלב, בצפון המדינה. לדבריה, הנוסעים יוסעו בחינם באוטובוסים בין שתי הערים.