בית המשפט המחוזי מרכז בלוד גזר היום (שני) שמונה חודשי מאסר בפועל על המשנה לראש העיר תל אביב לשעבר ארנון גלעדי, אחד הנאשמים בפרשה 1803 - פרשת דוד ביטן. גלעדי, איש הליכוד, קיבל גם שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 35 אלף שקלים, בעקבות הסדר הטיעון שבמסגרתו הודה בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים.
גלעדי הורשע בעבירה שיש עמה קלון, ועליו להתפטר מכל תפקידיו הציבוריים. גזר הדין ניתן לפי הסדר הטיעון שנקבע בין נציגת הפרקליטות מיסוי וכלכלה אתי בן דור וסנגורו של גלעדי, עו"ד טל שפירא.
3 צפייה בגלריה
ארנון גלעדי בגזר הדין
ארנון גלעדי בגזר הדין
"להודאה שלו בעבירות יש משקל משמעותי". גלעדי בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
השופטת דנה מרשק מרום קבעה כי פסיקותיו של בית המשפט העליון מעבירות מסר של החמרה בכל הנוגע לעבירות שחיתות, לרבות הרשעות בעבירות מרמה והפרת אמונים. בית המשפט קבע כי הסדר הטיעון הוא סביר ולכן החליט לכבדו, אך נימק זאת, בין היתר, בכך שגלעדי הודה בכתב האישום בשלב מוקדם של ההליך המשפטי - ולפני שהחלה פרשת התביעה. "להודאה זו יש משקל משמעותי, על רקע החיסכון בזמן שיפוטי", נאמר בגזר הדין.
השופטת מרשק מרום קבעה כי גלעדי "פגע באופן מוחשי באמון הציבור ובתקינות המנהל, תוך ניצול מעמדו הרם בעיריית תל אביב, בכך שהתערב בהליכי תכנון הנוגעים לפרויקטים משמעותיים".
3 צפייה בגלריה
 דנה מרשק מרום
 דנה מרשק מרום
"גלעדי פגע באופן מוחשי באמון הציבור ובתקינות המנהל". השופטת מרשק מרום
(צילום: אתר בתי המשפט)
לפי ההסדר עם גלעדי, שכיהן במשך שנים כיו"ר סיעת הליכוד בעיריית תל אביב, נמחקו עבירות השוחד, הלבנת הון ושיבוש הליכים שיוחסו לו בכתב האישום המקורי. הוא כיהן כמשנה לראש העיר תל אביב, חבר מועצה וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. על פי כתב האישום המתוקן, הוא ניצל את תפקידו והשפעתו בעיריית תל אביב, על מנת להיענות בשנים 2011 ו-2017-2015 לבקשותיהם של ביטן ושל עד המדינה, אשר ביטן רצה לסייע לו, לקידום ופתרון בעיות בשלושה פרויקטים נדל"ניים בתחום שיפוטה של העיר.
לפי האישום, גלעדי פעל בסטייה מן השורה ותוך הימצאות בניגוד עניינים חמור על רקע פעילותו המשותפת עם ביטן בתנועת הליכוד והאינטרסים המשותפים שעמדו לנגד עיניו, נוכח תפקידיהם המקבילים בשלטון המקומי ובהמשך גם במהלך כהונתו של ביטן כחבר כנסת ויו"ר הקואליציה.
3 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט
גלעדי פעל בסטייה מן השורה על רקע פעילותו עם ביטן
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף נכתב באישום המתוקן כי בשלהי שנת 2017 קיבל גלעדי 30 אלף שקל משלושה יזמי נדל"ן שונים, בזיקה לתפקידו. הכספים הופקדו בחשבון בנק ונועדו לשמש למימון אירועים ופעילויות שונות, שנועדו בין היתר לטיפוח תדמיתו הציבורית של גלעדי וקידום מועמדותו לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018. גלעדי סייע ליזמים בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון, תוך הימצאות בניגוד עניינים חמור.
עורך הדין טל שפיראעו"ד טל שפיראצילום: צביקה גולדשטיין
עו"ד דפנה וינברגעו"ד דפנה וינברג
את גלעדי ייצגו עורכי הדין טל שפירא, דפנה וינברג ורעות סרנת. עורכי הדין אתי בן-דור, יעל שניידר, רוי גורדון ותומר וירט מייצגים בדיון את פרקליטות מיסוי וכלכלה.
הפרשה המכונה "תיק 1803" היא אחת מפרשיות השוחד המסועפות, המורכבות והגדולות שנחקרו בישראל אי פעם. במרכזה עומד כאמור ביטן עצמו, שאחרי שוויתר על בקשת החסינות שלו הועמד באוגוסט אשתקד לדין בגין שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים. לפי ההאשמות נגדו, ביטן לקח במצטבר שוחד של 715 אלף שקל - וכן ביצע עבירות נוספות במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובכנסת. עבירות המס לכאורה של ביטן מסתכמות באי-דיווח על סכום של 587 אלף שקל בקירוב. הוא מכחיש את המיוחס לו, שלב ההוכחות בתיק טרם החל.