משפחתו של סמל אור ישראלוב בן ה-19, שנהרג בלילה שבין שני לשלישי מירי דו-צדדי במהלך תרגיל בדרום הארץ, מתקשה לעכל את האובדן הכבד. אמו רחל סיפרה הבוקר (רביעי) ל-ynet על התחושה הקשה מאז האסון, והאשימה: "זה מחדל, הוא נרצח בתאונת אימונים על ידי צה"ל". בת הדודה עדי אברהמי בריאיון לאולפן ynet: "אני זמרת, ביקשו ממני לשיר לו בטקס הסיום בעוד שבוע, ובמקום זה שרתי בהלוויה שלו אתמול". יוסי זהבי, בן דודו, אמר ל-ynet radio: "לא משנה את מי נאשים, בסופו של דבר יש תוצאה - שבה חרב עלינו עולמנו".

3 צפייה בגלריה
אור ישראלוב ז"ל
אור ישראלוב ז"ל
אור ישראלוב ז"ל
(צילום: דובר צה''ל)
3 צפייה בגלריה
רחל ישראלוב
רחל ישראלוב
רחל, אמו של אור. "הייתי אמורה לצרוח מאושר וגאווה בטקס שלו, הכול נגמר"
האם רחל סיפרה שבשבוע הבא אמור היה להתקיים מסע הכומתה של אור. "אתמול הוא קיבל על הקבר שלו את הכומתה שלו מפקדו, שסיפר לי שהוא רצה למסור לו אותה כי הוא היה החייל המצטיין שלו בפלוגה. שמונה חודשים הוא רצה את הכומתה הזאת", אמרה. "היו צריכים לקרוא לו לרחבה עם כל החיילים בטקס, והייתי אמורה לצרוח מאושר וגאווה. הכול נגמר".
היא מסרבת לכעוס על חברו שירה בו בשוגג במהלך התרגיל. "הוא עובר גיהינום. הוא הרג את החבר הכי טוב שלו. אולי בהמשך ארצה לפגוש אותו. כרגע אני טעונה וכואבת, אבל חשוב לי לדעת מה קרה שם". האם רחל בטוחה שאפשר היה להציל את בנה: "יכלו להטיס אותו במסוק ולהציל את חייו. עם טיפול נכון הבן שלי היה פה איתי, והייתי מטפלת בו".
"אנחנו בחלום בלהות. מדובר בילד שעוד לא התחיל את חייו", אמרה הבוקר עדי אברהמי. "הוא היה מלא בחלומות ושאיפות. אני וכל משפחתי לובשים את החולצות שהדפסנו לו. היינו אמורים ללבוש את זה לטקס שבו הייתי צריכה לשיר לו. אנחנו לא מעכלים את הקלות שבה כל זה קרה". היא תיארה את בן דודה אור: "ילד יחיד ומיוחד, טוב לב, צנוע, אדיב, מלא בנתינה ותמיד דאג להורים שלו".


אברהמי בטוחה שהאירוע יכול היה להסתיים אחרת. "לא היה שום מסוק בכוננות, ובתרגילים כאלה חייב להיות אחד כזה. לקח זמן להגיע לבית החולים. הילד הלך לעולמו בטעות, ולנו נגמרו החיים". לדבריה, "מישהו צריך לשלם על הטעות הזאת. האימא מכה את עצמה כל לילה מאז. היא שלחה ילד בריא ושלם וחשבה שהוא מוגן. זה חוסר אחריות ואור שילם בחייו".
דודתו של אור, מירי אברהמי, סיפרה: "מילותיו האחרונות למפקד שחילץ אותו היו 'קשה לי לנשום, תעזור לי'. זה היה מחדל שלא היה שם מסוק והוא פונה ברכב, ולקח זמן עד שהגיע לבית החולים". יוסי זהבי, דודו של אור, סיפר הבוקר ל-ynet radio: "כשהתעוררנו הבוקר שאלנו את עצמנו אם כל מה שעברנו אתמול באמת קרה. אולי זה היה רק סיוט. זה משהו שאנחנו לא תופסים עדיין, את גודל האסון הזה. אנחנו צריכים עוד לעכל".
הוא הוסיף: "הייתה פה תקלה, אבל מה זה רלוונטי? לא צריך להיכנס לזה עכשיו. לנו קרה אסון. לא משנה את מי ואיך נאשים, בסופו של דבר יש תוצאה - חרב עלינו עולמנו. אז זה לא משנה". כמו אמו של אור, גם הוא לא כועס על חברו הטוב של החייל שירה בו בשוגג. "כעס? אין לנו את הרגש הזה כרגע. אנחנו לא שם".
3 צפייה בגלריה
בא"ח צנחנים
בא"ח צנחנים
הבסיס בדרום
(צילום: הרצל יוסף )
תחקיר ראשוני של תאונת האימונים בבא"ח שפיפון (שומריה) של חטיבת הצנחנים, שבה נהרג אור ישראלוב, העלה כי מסתמנים כמה ליקויים חמורים בניהול התרגיל - וייבדק אם הם תרמו לאסון הכבד. עוד נודע כי מפקדים במסלול ההכשרה של גדוד 202 והבא"ח, צפויים להיחקר תחת אזהרה.
לפי עדויות ראשוניות שנאספו אתמול, האיצו בחיילים הצעירים לבצע כמה שיותר תרגילים, בעומס פעילות חריג, כדי למצות כמה שיותר את השבוע שמוגדר "שבוע מלחמה". אומנם מדובר בשבוע התרגילים העמוס ביותר שמסיים את פרק טירונות החי"ר של הלוחמים, השוהים לאורכו בעיקר בשטח סביב השעון, ישנים מעט וגומאים עשרות קילומטרים כשבתווך תרגילים באש חיה, אך לפי העדויות ניסו הקצינים לדחוס יותר ויותר תרגילים בעומס שהתיש את החיילים יתר על המידה.
עוד עלה מהעדויות כי התרגיל הלילי לא היה, כמקובל, באותה רצועת שטח פתוח שבו היה התרגיל היומי, ולכן החיילים הכירו אותו פחות טוב. בנוסף, התדרוכים לחיילים לקו בחסר, כולל בהיבטי הבטיחות.
מי שירה למוות בטעות בישראלוב הוא טוראי ג', חברו הטוב למחלקה שהתגייס רק לפני ארבעה חודשים. השניים היו אמורים לקבל בעוד כשבוע וחצי את הכומתה האדומה, ועל רקע הטרגדיה הקשה ומצבו הנפשי הרעוע הוא לא יצא אתמול להלוויית חברו, וקיבל סיוע נפשי בבסיס החטיבתי הסמוך לקריית גת. בהמשך מסר ג' גרסה ראשונית לחוקרי מצ"ח. ג' לא היה היחיד שירה, אלא גם חבריו לכיתה, ולכן ייבדק גם אם ישראלוב ספג אש מחייל נוסף בכוח.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בגין האירוע נפתחה חקירת מצ"ח ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. כמו כן, נסיבות המקרה מתוחקרות לעומקן על ידי המפקדים. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".