המתיחות בין ישראל לחיזבאללה מגבירה את החשש בארה"ב מפני עימות רחב יותר. מטחי הטילים ששוגרו השבוע מלבנון וחיסולו של טאלב עבדאללה הביאו גורמים בארה"ב להעריך שההסלמה עלולה להוביל את האזור למלחמה. חלק מהגורמים הביעו חשש בשיחה עם רשת CBS כי מלחמה שאליה תיגרר ישראל בלבנון עלולה לדרוש את תמיכת ארה"ב - ולדבריהם, אחרת היא לא תסתיים.
יירוט המטחים בבוקר שבועות
( צילום: מיקי שמקה)

השריפות בקצרין וקדמת צבי אחרי ירי חיזבאללה
(קרדיט: כב״ה צפון)

גורמים אמריקנים הביעו דאגה מכמה תרחישים, ואמרו לרשת האמריקנית כי הם מפרשים את התקיפות האחרונות בעומק לבנון כהכנה של ישראל למתקפה בשטח. לתקיפות אלו חיזבאללה הגיב בשיגור מטחי רקטות חסרי תקדים לצפון - והגורמים אמרו כי הם חוששים יותר ויותר מכך שישראל תפתח במלחמה נגד ארגון הטרור, "כזו שהיא לא יכולה לסיים ללא תמיכה אמריקנית", כלשונם.
ב-CBS צוין כי מאז 7 באוקטובר, ממשל ביידן פועל בנחישות מאחורי הקלעים כדי להפחית את הסיכויים להסלמה שעלולה למשוך את ארה"ב ללחימה או לסכן את החיילים האמריקנים שנמצאים באזור סוריה, עיראק וירדן. עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, יגיע ביום שני הקרוב לביקור לא מתוכנן בישראל בניסיון למנוע את המשך ההסלמה. בין היתר, האמריקנים מודאגים בעיקר מכך שלממשלת לבנון אין כל השפעה על חיזבאללה.
גורמים אחרים בממשל ביידן אמרו ל-CBS שהחשש שלהם מתמקד בארגון הטרור ותיארו תרחיש שבו כמות הרקטות שמשוגרות לישראל עלולה לגרום ל"תוצאות לא מכוונות, שעלולות להיאלץ את ישראל להגיב אליהן ושעלולות לגרום למלחמה לא מכוונת".
החשש בארה"ב מצורך להתערב ומסיכון חייליה במזרח התיכון במקרה של יציאה ישראלית למתקפה בלבנון נוגע גם לאפשרות של הצטרפות איראנית למלחמה. פרשננו נדב איל ציין אתמול בטורו כי גורמי מודיעין מערביים מעריכים שאיראן תיטה להצטרף ולתקוף את ישראל במלחמה רחבה עם חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, REUTERS/JACK GUEZ)
5 צפייה בגלריה
יישובי הצפון בהם היו אזעקות ושריפות
יישובי הצפון בהם היו אזעקות ושריפות
התרחבות הירי בשבוע האחרון
חילופי האש הכבדים בין ישראל לחיזבאללה, צוין ב-CBS, מקשים על ארה"ב להפיג את המתיחות באזור, כשברקע נמשכים המאמצים של ממשל ביידן לקדם עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. ארה"ב רואה את השיחות על הפסקת האש והמתיחות בין ישראל לחיזבאללה, כרוכות זו בזו. כל המתווה של הוכשטיין מבוסס על הפסקת אש ועסקת חטופים - ובלי זה גם לו אין באמת השפעה על הלבנונים. שלשום אמר בכיר בממשל ביידן כי "זה לא מספיק להוביל להפסקת אש בעזה - צריך הסדר ייחודי גם לצפון".
גורם בכיר אחר בממשל, כך דווח ב-CBS, אמר שלשום לכתבים באיטליה כי "הדבר החשוב ביותר בהסכם שחרור החטופים והפסקת האש שנמצא על הפרק הוא שאם הוא יושג, הוא יכולה להשפיע בצפון ישראל, אז זו הזדמנות עבורנו להביא את העימות הזה לסיום". עוד אמר הגורם שכחלק מכל עסקה, חייבים להיות "הסדרים ספציפיים הנוגעים לגבול עם לבנון". הוא הדגיש: "חייב להיות הסכם שיאפשר לישראלים לחזור לבתיהם בצפון, עם ערבויות ביטחוניות שזה לא 6 באוקטובר של חיזבאללה, שיושב ממש על הקו הכחול".
בינתיים, אחרי ימים ארוכים של חילופי אש אינטנסיביים בגזרה הצפונית, שכללו את המתקפה הגדולה ביותר של חיזבאללה מאז 7 באוקטובר ועשרות שריפות שפרצו במוקדים שונים, תושבי הצפון מיואשים, מרגישים שהופקרו - ואלו שפונו רואים את יישוביהם מטווחים ובוערים מרחוק.

"לא ניעקר"

בלילה שבין חמישי לשישי, דיווחו בלבנון כי צה"ל תקף בניין מגורים בן שלוש קומות בכפר ג'נאתא שליד צור. בחלק מהדיווחים נטען כי התקיפה אף התבצעה באמצעות טיל ששוגר מהים. תחילה דווח כי היעד היה בכיר בחיזבאללה, אך בהמשך נודע כי בתקיפה נהרגו שתי נשים.
5 צפייה בגלריה
הנזק בג'נאתא
הנזק בג'נאתא
הנזק בג'נאתא, אתמול. צה"ל לא קיבל אחריות לתקיפה, שלפי דיווחים בוצעה מהים
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
5 צפייה בגלריה
הנזק בג'נאתא
הנזק בג'נאתא
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
"ישבנו במרפסת, הרגשנו שטיל עף מעל הראש שלנו. ואז העולם התחיל להתנדנד", שחזרה בשיחה עם סוכנות הידיעות AFP חדיג'ה חוסייני, שמתגוררת בג'נאתא. למחרת, היא הבחינה שחנות הבגדים שלה נפגעה בתקיפה שיעדה היה כ-200 מטר מהחנות. "הזכוכיות של חלון הרוואה התנפצו בכל מקום". תושבים בג'נאתא טענו כי המבנה שהותקף היה לא מיושב, אבל מחסן עצים במקום עלה באש.
בישראל עדיין לא התייחסו לתקיפה באופן רשמי, וגם לא נטלו עליה אחריות. אחת התושבות בכפר, הודא שור, נשאלה אם בכוונתה לעזוב את ביתה - ולעלות צפונה, כפי שעשו רבים אחרים בדרום לבנון. "אנחנו נישאר באדמתנו. לא ניעקר", קבעה שור, בעלת חנות בגדים גם כן. "לא אכפת לנו מנזקים חומריים. גם תקיפות של אזרחים לא מאיימות עלינו".