הפרלמנט בפקיסטן הדיח אמש (שבת) את כוכב הקריקט לשעבר אימראן חאן מתפקידו כראש הממשלה בהצבעת אי-אמון, שמביאה לשיאה את הטלטלה הפוקדת את המדינה הגרעינית. בכך המשיך חאן מסורת פוליטית ארוכת שנים: ב-75 שנות קיומה של פקיסטן, שום ראש ממשלה בה לא השלים את כהונתו. עם זאת, הוא הראשון שמודח בהצבעת אי-אמון.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן
ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן
ראש הממשלה המודח חאן. קורא לתומכיו לצאת לרחובות
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן
ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן
מבקש מהצעירים: "תגנו על הדמוקרטיה". חאן
(צילום: AP)
הדחתו של חאן בן ה-69 באה בתום שבועות פוליטיים סוערים, שבהם בעלי בריתו ומפלגה מרכזית שהייתה שותפה בקואליציה שלו נטשו אותו. בחודשים האחרונים צצו סימנים שחאן בן ה-69 איבד לא רק את תמיכת שותפיו לקואליציה, אלא גם את תמיכת הצבא, שנהנה מהשפעה גדולה על הפוליטיקה הפקיסטנית וששלט בעצמו בפקיסטן בכמחצית משנות קיומה. מפלגות האופוזיציה האשימו את חאן כי נכשל בניסיון להחיות את הכלכלה אחרי המכה שספגה ממגפת הקורונה, וכי לא קיים את הבטחתו לנקות את פקיסטן משחיתות ולהפוך אותה למדינה מכובדת בזירה הבינלאומית.
האופוזיציה שהביאה להדחת חאן כוללת מפלגות מכל גוני הקשת הפוליטית, מהשמאל ועד למפלגות דתיות קיצוניות, וכעת היא תצטרך להקים ממשלה בעצמה. המועמד המוביל להתמנות לתפקיד הוא שהבז שריף בן ה-70 ממפלגת "הליגה המוסלמית הפקיסטנית". הוא אחיו של נוואז שריף, שכיהן בעבר שלוש פעמים כראש ממשלת פקיסטן, ואחר כך הורשע בשחיתות ונאסר עליו למלא תפקיד ציבורי. אם האופוזיציה לא תצליח להסכים על ממשלה חדשה, יוכרזו בחירות מוקדמות.
8 צפייה בגלריה
פקיסטן האופוזיציה חוגגת את הדחת ראש הממשלה אימראן חאן
פקיסטן האופוזיציה חוגגת את הדחת ראש הממשלה אימראן חאן
האופוזיציה חוגגת את ההדחה, דקות אחרי ההצבעה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פקיסטן אימראן חאן נואם טלוויזיה
פקיסטן אימראן חאן נואם טלוויזיה
נאומו של אימראן חאן בטלוויזיה. מקווה לבחירות חדשות
(צילום: EPA )
ראש הממשלה המודח חאן טען לאורך הימים האחרונים כי האופוזיציה קשרה קשר עם ארצות הברית כדי להדיחו, וכי וושינגטון פעלה לסלקו מהשלטון בשל יחסיו החמימים-מדי לטעמה עם סין ועם רוסיה, ובשל הביקור החם שקיים אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ימים אחרי שהצבא הרוסי פלש לאוקראינה. מחלקת המדינה האמריקנית הכחישה את הדברים והדגישה כי היא אינה מתערבת בשום אופן בפוליטיקה הפנימית של פקיסטן.
חאן, שעלה לשלטון ב-2018, קרא הערב לתומכיו לקיים מחר הפגנות ענק ברחבי פקיסטן. אם הם ייענו לו, הוא עשוי לנצל זאת כדי ללחוץ על הפרלמנט להקדים את הבחירות ולהתמודד מחדש על התפקיד. ראש הממשלה המודח תולה תקוות בעיקר בתומכיו הצעירים, שהיו המנוע העממי המרכזי מאחורי שלטונו. בנאום שנשא בסוף השבוע טען כי צעירים אלה צריכים להגן על ריבונותה של פקיסטן ולהתנגד להכתבות מארה"ב.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון
דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון
חאן בבית הלבן עם דונלד טראמפ לפני שלוש שנים
(צילום: EPA)
ההצבעה אמש נערכה אחרי ימים שבהם ניסה חאן למנוע אותה. בין השאר פיזר את הפרלמנט והכריז על בחירות מוקדמות כדי לסכל את ההצבעה, אבל בית המשפט העליון ביטל את החלטתו וקבע שההצבעה תיערך כמתוכנן. לפי דיווחים, לפני ההצבעה אמש נפגש חאן עם מפקד צבא פקיסטן.
אם אכן תוקם ממשלה חדשה, בקואליציה הפקיסטנית עשויה להיות כעת חברה מפלגת "ג'מיעת א-אולמא איסלאם", מפלגה דתית קיצונית המפעילה המוני בתי ספר דתיים ברחבי פקיסטן ומחנכת בהם לקיום נוסח שמרני מאוד של האיסלאם. רבים מאנשי הטליבאן באפגניסטן ובטליבאן צמחו בבתי הספר האלה.
8 צפייה בגלריה
פקיסטן בחירות אימראן חאן
פקיסטן בחירות אימראן חאן
חאן בעצרת בחירות ב-2018. כבר לא פלייבוי
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
אימראן חאן ב 1992
אימראן חאן ב 1992
חאן מניף את דגל פקיסטן אחרי הניצחון על אנגליה בגביע העולם בקריקט ב-1992
(צילום: AP)
חאן, בוגר אוניברסיטת אוקספורד, זכור בפקיסטן כקפטן של נבחרת הקריקט הלאומית שזכתה בגביע העולם ב-1992. הוא נכנס לפוליטיקה הפקיסטנית כבר בשנות ה-90, אבל רק בתחילת העשור שעבר הפך לכוח פוליטי משמעותי. במרוצת השנים הוא הצליח להיפטר מתדמית הפלייבוי שדבקה בו מאז הימים שבהם נהג לבלות במועדוני הלילה של לונדון, ובתפנית חדה-משהו אימץ לו תדמית שמרנית וקנאית יותר.
חאן הציג את עצמו כלוחם בשחיתות וכמי שנאבק באליטה הפוליטית הישנה, והבטיח להפוך את פקיסטן הענייה – ביתם של 220 מיליון תושבים, רובם מוסלמים – ל"מדינת רווחה איסלאמית". יותר מ-40% מהפקיסטנים הם חסרי השכלה שאינם יודעים קרוא וכתוב, וחאן הבטיח שאם ייבחר לראש הממשלה ייצור 10 מיליון משרות חדשות ויקים בתי חולים ובתי ספר "ברמה עולמית".