חייל מילואים שירה למוות בשוגג בעו"ד יובל קסטלמן ייחקר הבוקר (יום ראשון) במצ"ח, כשבינתיים נודעו ל-ynet פרטים נוספים על הפרשה.

3 צפייה בגלריה
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
יובל קסטלמן והירי
(באדיבות המשפחה)
החייל, נזכיר, פתח באש יחד עם לוחם מילואים נוסף לעבר שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני בצומת גבעת שאול בירושלים - כשקסטלמן עצמו, שהיה חמוש באקדח, הגיע מהכיוון השני וירה במחבלים גם כן. "הוא יצא עם הנשק ואמר לי עם היד תברח", סיפר מושיקו הרוש ל-ynet בבוקר הפיגוע. "הוא רץ לתוך התופת". אבל, שני החיילים - שהיו בתחנה ולא זיהו את קסטלמן רץ מהצד השני - זיהו אותו בשוגג כמחבל, וירו בו למוות על אף שבתיעוד הוא נראה מרים את ידיו לאות כניעה ומוריד את חולצתו כדי להראות להם שאינו נושא מטען חבלה.
כעת מתברר כי קסטלמן לא רק הוריד את המעיל, זרק את אקדחו ואת ארנקו והרים ידיים - אלא הוא גם צעק לעבר החיילים: "תסתכלו בתעודת זהות שאני יהודי". הוא המשיך לצעוק עד שאחד הכדורים פגע בפיו, מאחר שלסתו נשברה ולא יכול היה לדבר עוד. הוא נפצע אנושות, פונה לבית החולים ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו אחרי שעות ארוכות.
בזמן שאחד החיילים ייחקר, חייל נוסף עדיין מתאושש מפציעתו וייחקר בהמשך. יש עדויות שלפיהן הוא צעק לחייל השני לחדול מהירי, וטיפל ביובל.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו על מדיניות הנשק: "יכול להיות שנשלם מחירים. אלה החיים"
(צילום: לע"מ)
שקד קסטלמן, אחיו של יובל, אמר הבוקר לאולפן ynet: "לצערי בכל יום אנחנו לומדים פרטים נוספים, לא דרך הגורמים שאמורים לבוא ולהציג לנו את הדברים, אלא דרך האזרחים ודרך התקשורת. מאוד ברור שיובל פעל בצורה הכי מקצועית שאפשר לפעול. בתור איש כוחות הביטחון לשעבר הוא ידע איך לפעול בתוך ירי בסביבה אזרחית. פשוט הוציאו אותו להורג, אין דרך אחרת להסתכל על הדברים". הוא הוסיף: "השאלה שצריכה להישאל היא איך אנחנו שומרים על טוהר הנשק ועל הוראות הפתיחה באש. כל מי שמאמין שאזרחים מיומנים צריכים להיות חלק מההגנה על המדינה צריך לשאול את עצמו איך אנחנו מאפשרים לדבר כזה לקרות".
במסיבת העיתונאים שלו אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירוע הטרגי שבו נהרג קסטלמן, שהציף מחדש את החשש מהשלכות החלוקה הנרחבת של כלי נשק לאזרחים בצל המלחמה, מהלך שאותו מקדם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "ברגע שאתה מחלק נשק במספרים גדולים – מקרים כאלה יכולים לקרות", הודה נתניהו, על אף שקסטלמן החזיק אקדח ברישיון עוד לפני המלחמה. "אנו יודעים שבגלי הטרור בעשור האחרון הימצאותם של אזרחים חמושים הרבה פעמים הצילה את המצב ומנעה אסון גדול. זה קרה עשרות פעמים. במצב הקיים צריך להמשיך במדיניות. אני בהחלט תומך בה. יכול להיות שנשלם מחירים. אלה החיים. במציאות הנוכחית - יכול להיות שנשנה אותה בהמשך - אבל עכשיו היא מצילה חיים"
ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) מתחה ביקורת על דבריו של נתניהו וקראה לתחקיר מעמיק. "אין להשלים עם 'אלה החיים'", כתבה בפוסט ב-X (טוויטר לשעבר). "יובל קסטלמן ז"ל הוא גיבור שלא היה צריך למות. נדרשת כאן חקירה מעמיקה והבנה של האירוע לפרטיו. כחברה חפצת חיים, עלינו לתחקר, ללמוד וללמד כדי למנוע אירועים טרגיים שכאלה".
במשדר הבוקר הגיב האח שקד קסטלמן: "עבדתי תחת ראש הממשלה במשרד ראש הממשלה, ואני מקווה שהוא ידבר איתנו. שיסתכל על הסרטונים ויבין שזה לא דו-צדדי. אין שום גורם שאמר לנו 'הנה, אנחנו כאן'".

3 צפייה בגלריה
משה קסטלמן אביו של יובל קסטלמן
משה קסטלמן אביו של יובל קסטלמן
"הבן שלי נרצח". האב משה קסטלמן
(צילום: ליאור אל-חי)
יובל נורה למוות יום לפני יום הולדתו ה-39, ונפצע תחילה באופן אנוש. מותו נקבע כמה שעות לאחר מכן בבית החולים שערי צדק. שלשום, ממש ביום הולדתו, הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בקריית טבעון, היישוב שבו גדל. הוא התגורר במבשרת ציון ועבד כעורך דין בנציבות שירות המדינה. יובל הותיר אחריו את אביו, את אמו אתי, שלוש אחיות ואח ואת אשתו של האב, תמי - שסייעה בגידולו והייתה קשורה אליו מאוד.
משה קסטלמן, אביו של יובל, אמר אתמול בריאיון ל-ynet: "הבן שלי נרצח. אין הגדרה אחרת למה שעשו לו". לדבריו, "יובל היה תמיד בחור חדור מטרה. הוא היה בוחר מטרה ומשיג אותה. הוא השיג שלושה תארים אקדמיים, היה בתחילת דרכו במג"ב עוטף ירושלים, אחר כך במשטרה הכחולה, עבר לרשות להגנת הצרכן בתפקיד ניהולי ואחר כך עבר לנציבות שירות המדינה, כי הוא סיים משפטים ועשה שם את הסטאז'. שם הוא גם נשאר לעבוד, במחלקה המשפטית, כל חוות הדעת במינוי בכירים בנציבות שירות המדינה כמו מנכ"לים של משרדי ממשלה ועוד".
אביו של יובל הוסיף כי הזינוק של בנו לסייע בנטרול המחבלים מעיד על אופיו הנחוש: "יובל היה בחור שלא מהסס. כשהיה צריך להיכנס למגע ולעזור, כמו במקרה הזה, שבו אזרח עצר את הרכב וזינק לזירה ולא שרד אותה. גם בעזרה לחברים, הוא תמיד נרתם. זה פשוט אובדן גדול בשבילנו".
על האירוע עצמו סיפר כי בנו היה בדרך מביתו במשרת ציון לעבודתו בנציבות שירות המדינה, כשהוא חמוש באקדח שלו. הפיגוע והירי הקטלני בשוגג אירעו בחמישי בבוקר, ולדברי האב רק בשעות אחר הצהריים למדו בני המשפחה שבנם פצוע באורח אנוש. "הודיעו לנו באופן עקיף. התקשרו מימ"ר ירושלים ואמרו שנמצא אצלם הנשק שלו, הארנק שלו והטלפון שלו. נסענו מיד לבית החולים, ושם התברר לנו עד כמה המצב שלו אנוש. מהבוקר עבדו עליו וניתחו אותו, אך לצערנו אחרי כמה שעות נקבע מותו".
האב הוסיף כי אחרי שהתבררו לו נסיבות האירוע הוא הבין שמדובר ב"מחדל אדיר". לדבריו, "זה לא אמור היה לקרות. החיילים התנהגו שם בצורה שלומיאלית. גם לי יש נשק אישי, ואני מודה שאני לא יודע מה אעשה בפעם הבאה. אם אני רואה שנכנסים מעורבים כאלה שמסכנים אותי, אז אולי אעדיף שלא להתערב".