4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/Pool, מוטי קמחי)
הממשלה אישרה הערב (רביעי) במשאל טלפוני את ההרכב החדש של ממשלת החירום, שעליה הודיעו מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ - חמישה ימים לאחר תחילת המלחמה. במקביל יצאה בקשה רשמית לכינוס מליאת הכנסת, שתתכנס מחר ב-18:00 להצבעה על אישור הרכב ממשלת החירום - שאחריה היא תוקם באופן רשמי וחבריה יישבעו אמונים.
השניים נשאו הצהרה משותפת הערב, ונתניהו אמר כי "הערב הקמנו ממשלת חירום לאומית. עם ישראל מאוחד. היום ההנהגה שלנו מאוחדת, שמנו בצד כל שיקול אחר כי גורל המדינה שלנו מוטל על הכף. ראינו את חיות הטרף, הברברים איתם אנחנו נלחמים. אנחנו נלחמים בכל העוצמה בכל החזיתות, עברנו להתקפה - כל איש חמאס הוא בן מוות. חמאס זה דאעש ונרסק ונחסל אותו כפי שהעולם ריסק וחיסל את דאעש".

גנץ אמר בהצהרתו: "העמידה שלנו שכם אל שכם היא מסר חשוב לאויבינו ולכל אזרחי ישראל - כולנו יחד מתגייסים ומגויסים. אני פונה לכל האזרחים בבית שחוששים - אני מבין את החשש והכאב ואין לי מילים לנחם. אבל אסור לטעות - מדינת ישראל היא החזקה ביותר באזור, יש לה את הצבא העוצמתי ביותר והאנשים הטובים ביותר. את העוצמה הזו בעזה מרגישים, ואם יהיה צורך בלבנון ירגישו זאת והעולם כולו יראה את זה. מנת חלקם של אויבנו תהיה דם ואש ותמרות עשן".
גם שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים, ואמר: "מתקפת חמאס היא התקפה רצחנית שחמורה יותר מכל מתקפת טרור אחרת שהייתה אי-פעם בעולם. אלפי מחבלים הסתערו מתוך מטרה להרוס, לרצוח, לבזוז ולשחוט. אירוע קשה כזה לא ראיתי". הוא הוסיף: "מדובר במעשים ברברים שהעם היהודי לא חווה מאז 1945. הדברים נבלמו בגלל גבורת הלוחמים שהסתערו ראשונים, נפלו, וחבריהם הלכו אחריהם עד שחיסלו המחבלים".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
תומך בממשל החירום - אך לא הוזמן להצטרף אליה. ליברמן
(צילום: שלו שלום)
מסתמן כי יש עתיד של יאיר לפיד וישראל ביתנו של אביגדור ליברמן לא יהיו חלק מממשלת החירום החדשה. למעשה, במפלגתו של ליברמן טוענים כי כלל לא פנו אליהם על מנת שיצטרפו לממשלה. ח"כ עודד פורר ממפלגתו של ליברמן צייץ בתגובה לפרסומים על המגעים בין הליכוד למפלגתו כי מדובר ב"קשקושים. אף אחד לא פנה אלינו".
הערב אמר ליברמן: "אני מברך על הודעת ראש הממשלה ושר הביטחון, אנו נתמוך בכל פעולה שתוביל לחיסול החמאס. לממשלה יש 100% גיבוי מצד סיעת ישראל ביתנו גם ללא שום תמורה".
ראש האופוזיציה לפיד ומפלגתו עומדים לפי שעה על הדרישות שהציבו כתנאי לכניסה לממשלה - הוצאת איתמר בן גביר מהמשרד לביטחון לאומי, ונישול הסמכויות של בצלאל סמוטריץ', שמשמש גם כשר במשרד הביטחון, ביהודה ושומרון. באשר ליו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, היא הבהירה שתגבה את הממשלה במלחמה ללא קשר להקמת ממשלת חירום.
4 צפייה בגלריה
קבינט לחימה חרבות ברזל
קבינט לחימה חרבות ברזל
(צילום: אמיל סלמן, קובי קואנקס, AP)
נתניהו וגנץ נפגשו הבוקר במשך כשלוש שעות - ובמהלך הפגישה הגיעו לסיכומים הבאים: יוקם "קבינט ניהול מלחמה" שבו יהיו שלושה חברים בלבד: נתניהו, גנץ ושר הביטחון גלנט. הרמטכ"ל לשעבר וחבר המחנה הממלכתי גדי איזנקוט, כמו גם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ישמשו כמשקיפים בקבינט המצומצם. חבר הכנסת גדעון סער ממפלגתו של גנץ ייכנס לקבינט המדיני-ביטחוני המורחב, וכך גם חברי הכנסת חילי טרופר ויפעת שאשא ביטון, שימונו לשרים ללא תיק.
בסעיף האחרון בהסכם נכתב כי "במהלך תקופת המלחמה לא יקודמו הצעות חוק או החלטות ממשלה שאינן נוגעות לניהול המלחמה. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה", בהם המינויים של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שאישר כי נוכח מצב החירום ואתגרי הכלכלה הישראלית בשעה קשה זו, הוא מקבל על עצמו את הבקשה שיאריך את כהונתו, "לפחות עד תום תקופת החירום". לאחר פרסום ההסכם צייץ גנץ: "ישראל לפני הכול".
יחד עם זאת, נציין כי כהונת נשיאת העליון, אסתר חיות, לא תוארך - כי הדבר דורש שינוי חקיקה. חיות תפרוש בעוד כמה ימים, כשתגיע לגיל 70, ותוחלף על ידי ממלא מקומה המיועד, השופט עוזי פוגלמן.
במסמך העקרונות להקמת ממשלת החירום, עליו חתומים נתניהו וגנץ, נכתב, בין היתר, כי "ועדת השרים לביטחון לאומי תסמיך את קבינט ניהול המלחמה לממש מבצעית את החלטות הוועדה בכמה נושאים, בהם גיבוש המלצות בנושא מדיניות ביטחון הפנים בהתאם להחלטת הוועדה, והפעלת גופי המשטרה והחירום, ובכלל זה ביחס למרחב ירושלים ולערים המעורבות".

בסביבת גנץ דווקא היו פסימיים לקראת הפגישה, וקיבלו איתותים שנתניהו לא יסכים לדרישתו להקים קבינט מצומצם לניהול המלחמה, אך לבסוף נתניהו נענה לדרישה זו. אחרי הפגישה, ובעקבות הדיווחים שלפיהם היא מעכבת את כניסת גנץ לקבינט, מסרה רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, הודעה: "אחדות היא צו השעה".
בין גנץ ללפיד לא היה שום תיאום בימים האחרונים. אנשיו של גנץ ניהלו מגעים מול נתניהו לפי המתווה שהוגש מראש - ובבסיסו ההתחייבות שלא לקדם חקיקה בכנסת בכל תקופת המלחמה (בשבוע הבא אמור להיפתח מושב החורף של הכנסת). סעיפים נוספים שאותם דרשו גנץ ואנשיו הם הקמת פורום מצומצם מאוד שינהל את המלחמה, ויכולת השפעה אמיתית.