1 צפייה בגלריה
מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, אורון שאול, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, אורון שאול, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, אורון שאול, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" חשף היום (שלישי) "מפת דרכים" שחמאס הציג לפי הדיווח למתווכים המצריים בנוגע לעסקת שבויים מול ישראל. על מפת הדרכים הזו הודיע מוקדם יותר השבוע חבר הנהגת חמאס, זאהר ג'בארין, אך פרטיה לא נחשפו עד עתה.
חמאס הציג למתווכים, כך לפי הדיווח, שתי אפשרויות. הראשונה – עסקת חילופי שבויים נרחבת הכוללת שלב אחד ובמסגרתה ישוחררו כל משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש, נשים, ילדים ואסירים חולים ועסקה זו תכלול אסירים כבדים ששפוטים לשנים ארוכות.
השנייה – עסקה שתתבצע בשני שלבים ותכלול בשלב הראשון שחרור של נשים, ילדים, ומשוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש, בתמורה למידע על השבויים והחללים המוחזקים בידי חמאס. השלב השני יכלול שחרור של אלפי אסירים כבדים השפוטים לשנים ארוכות כולל אסירים עם דם על הידיים בתמורה להשבת השבויים האזרחים וגופות שני החללים – הדר גולדין ואורון שאול.
מקורות המעורים בפרטי המשא ומתן אמרו לאחרונה ל-ynet כי אין כל פריצת דרך במשא ומתן על עסקת שבויים, משום שחמאס מתבצר בעמדתו באשר לתנאי העסקה. לדברי אותם מקורות, חמאס זז רק מעט מאוד לכיוון מה שמציע הצד הישראלי בתמורה לעסקת חילופי שבויים.
"חמאס מקובע ברצון לשחרר רוצחים וישראל לא שם", אמרו בנחרצות בכירים בישראל. "כל עוד חמאס לא יבין שישראל לא תשחרר רוצחים, נישאר תקועים". מנגד, בישראל רואים בדיווחים המתפרסמים כניסיון של חמאס לייצר שמועות ולעשות מניפולציות על המשפחות. "המתווכים המצרים", אומרים בירושלים, "מכירים היטב ויודעים למה ישראל מוכנה ומה גבולות הגזרה שלה. הכדור נמצא כעת אצלם. ישראל רצינית מאוד ברצון לנוע קדימה. כל ההדלפות באות מהצד הערבי ואין בהן כלום".
לפני שבוע נשאל ראש הממשלה נפתלי בנט בריאיון ל-ynet אם יאשר עסקה, והשיב: "תלוי מה. בוודאי שבתנאים מסוימים כן ובתנאים מסוימים לא. אני מתנגד ותמיד התנגדתי לשחרור מחבלים ורוצחים עם דם ישראלי על הידיים". במקביל אמרו בכירים בישראל לאחר פגישת בנט עם נשיא מצרים א-סיסי כי בירושלים מוכנים לגלות "גמישות רבה" במשא ומתן. באותה פגישה השתתף גם מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, ירון בלום.