3 צפייה בגלריה
עו"ד שלמה בן אליהו
עו"ד שלמה בן אליהו
שלמה בן אליהו
(צילום: דוברות המשרד לביטחון לאומי )
מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי, שלמה בן אליהו, הודיע לשר איתמר בן גביר על התפטרותו מהתפקיד "מסיבות אישיות".עם זאת, מאחורי הקלעים הסיבה להתפטרות היא חילוקי דעות בין השניים - אחרי שבן אליהו לא קיבל את מה שהגדירו במשרד "שיטות העבודה הכוחניות" של בן גביר.
בן אליהו, בעל ניסיון עשיר בתפקידים ציבוריים - בין השאר כמנכ"ל משרד השיכון, מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל ושירות כקצין בצה"ל - היה המבוגר האחראי במשרד, שלא התעסק בכותרות שניסה השר לייצר ללא הפסקה. בין השאר, התנגד "ללכת על הראש" של מפקדי השב"ס והמשטרה כדי להשליט את רצונות השרה, ורצה לנהל תהליכים מסודרים מול הארגונים.
3 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
השר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכל מקרה, בהודעה לתקשורת נמסר מהמשרד לביטחון לאומי כי המנכ"ל כתב לעובדיו: "עקב סיבות אישיות, הודעתי לאחרונה לשר לביטחון לאומי על כוונתי לסיים את כהונתי כמנכ"ל המשרד. בראשית דברי אני רוצה להודות לשר על שמינה אותי לתפקיד חשוב זה, בעת כה רגישה ונדרשת. בהובלתו, קידמנו שורה של הישגים, חלקם כבר נותנים פירות וחלקם ייתנו פירות בחודשים ובשנים הבאות".
"אני מודה על הזכות שהייתה לי לעבוד עמכם וזה המקום לציין לטובה את עובדי והנהלת המשרד על שיתוף הפעולה הפורה, שהוביל להישגים רבים", מסר בן אליהו. בין השאר הוא מנה כהישג את הגדלת תקציב המשרד לביטחון לאומי, הגדלה של תקנים במשרד ובגופיו השונים, העבודה להקמת המשמר הלאומי ועוד.
"האווירה המשפחתית, המקצועיות וגאוות היחידה שזורמת בעורקי עובדי המשרד לביטחון לאומי ראויה להערכה רבה, המשיכו כך", נכתב. "אני מודה לשר לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר על האמון שנתן בי ועל העבודה המשותפת". בנוסף, לפי גורמים במשרד, לחילוקי הדעות עם בן גביר הצטרפו נסיבות אישיות משפחתיות, שהביאו את בן אליהו להודיע על התפטרותו.
מיום רביעי 11 באוקטובר ישמש המשנה למנכ"ל המשרד, אליעזר רוזנבאום, כמ"מ המנכ"ל.
בן גביר עצמו מסר: "אני מודה למנכ"ל המשרד שנעתר לבקשתי לכהן בתקופה בה בנינו תקציב עתק למשרד, המאפשר למשרד, למשטרה, לכבאות והצלה ולשב"ס להיות ערוכים לאתגרים העומדים לפתחם, לחזק את יכולותיהם וליישם את המדיניות שלי לחיזוק הביטחון ותחושת הביטחון האישי. בתקופה זו הגענו להישגים משמעותיים וביניהם הובלת תוכנית חירום להקלה במתן רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי לאזרחים, הגדלת השיטור העירוני, תקצוב השיטור הרגלי ועוד רשימת הישגים רבה. לאור הסיבות האישיות, נענתי לבקשת המנכ"ל לסיים את כהונתו. עו"ד בן אליהו בעל ניסיון רב בשירות הציבורי וכיהן כמנכ"ל של משרדים רבים ואני מודה לו על תרומתו המשמעותית למדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
ד"ר גלי סמבירא
ד"ר גלי סמבירא
הודחה בחודש שעבר לאחר שהשרה שיבחה אותה כ"אשת ארגון מצויינת". ד"ר גלי סמבירא
(צילום: מארק ניימן/ לע"מ, שיתופים)
בן אליהו הוא המנכ"ל השלישי שעוזב את תפקידו מאז החלה לכהן הממשלה לפני תשעה חודשים. מלבדו עזבו גם מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל, שמחה על החקיקה החד-צדדית; ומנכ"לית משרד ההסברה של גלית דיסטל אטבריאן, גלי סמבירא. מלבדם, השרה מאי גולן הדיחה את מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, איילת רזין בית-אור, וישנם ניסיונות להדיח גם את מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים.
השרה דיסטל אטבריאן הדיחה את סמבירא בסוף החודש שעבר בשל "חוסר שביעות רצון מביצועיה המקצועיים", לדבריה, ולאחר ששיבחה אותה כ"אשת ארגון ורוח מצוינת שראייתה החברתית והסוציולוגית הרשימו אותי מהרגע הראשון". עם זאת, אנשים שמעורים בנעשה במשרד טענו כי השרה נוהגת להטיל על העובדים את האחריות לכשלונותיה, ומרבה לצעוק עליהם. "זה בית משוגעים איך שהיא מנהלת את הדברים. יש כאוס", תיארו, והעידו כי ישנה אווירה עכורה במקום.
מנכ"ל משרד החינוך לשעבר צלאל התפטר כאמור מתפקידו במחאה על החקיקה החד-צדדית של המהפכה המשפטית. "מעולם לא השתייכתי לצד זה או אחר ואיני בוחר צד גם היום", אמר אז בהודעתו. "מערכת החינוך היא ממלכתית ויש לשמור עליה כזו. יש לקחת אותה כעת, לחשב מסלול מחדש וגם באמצעותה לפעול לאיחוי הקרעים. אני פונה לכל אנשי החינוך היקרים - אני גאה בכם ומעריץ את עשייתכם. המשיכו בתפקידכם המקצועי וממשו את אחריותכם הגדולה".