3 צפייה בגלריה
ד"ר גלי סמבירא
ד"ר גלי סמבירא
השרה דיסטל אטבריאן והמנכ"לית המודחת
(צילום: מארק ניימן/ לע"מ, שיתופים)
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הודיעה הערב (ראשון) למנכ"לית המשרד, ד"ר גלי סמבירא, על הדחתה מתפקידה בשל "חוסר שביעות רצון מביצועיה המקצועיים". לדיסטל כבר יש מועמד חדש לתפקיד והיא תודיע על זהותו בימים הקרובים.
ההדחה של מנכ"לית המשרד מגיעה בעיצומו של משבר הסברה מהגדולים שידעה הממשלה המכהנת, לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען כי "הזכות שלי, של אשתי ושל ילדיי להסתובב ביו"ש קודמת לזכות התנועה של הערבים".
מאז שמינתה את סמבירא לתפקיד לפני כארבעה חודשים, השרה דיסטל הותקפה על ידי פעילי ליכוד שטענו כי היא מינתה אשת שמאל. ההסברים שסיפקה סמבירא בתור אשת אשת מקצוע לא עזרו, ובין השתיים התפתח דם רע. מקורבים לשרה אמרו ל-ynet כי דיסטל לא הייתה מרוצה מהתפקוד של סמבירא, ש"לא סיפקה את הסחורה ולא הצליחה להקים את המשרד", ולכן החלה לראיין מאחורי גבה מועמדים חדשים לתפקיד.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה 27.8
ישיבת ממשלה 27.8
אחראי לאחד ממשברי ההסברה הגדולים שידעה הממשלה. בן גביר
(צילום: שריה דיאמנט)
כעת נותרה רק מנכ"לית אחת בכל משרדי הממשלה - מירב שטרן, מנכ"לית המשרד לקידום מעמד האישה. מעמותת "בונות אלטרנטיבה נמסר כי "ממשלה בה אין אף אישה בתפקיד מפתח היא ממשלה חולה, שמעבירה מסר ברור מאוד לכלל הציבור - נשים לא יכולות. לא פלא שבחצי השנה האחרונה מקרי הדרת הנשים במרחב הציבורי שילשו את עצמם. כשכך נראית הממשלה, כך נוהג הציבור".
הממשלה אישרה את מינויה של ד"ר גלי סמבירא לתפקיד מנכ"לית משרד ההסברה בתחילת חודש מאי, אחרי שהשרה דיסטל אטבריאן התעקשה להעבירו - על אף הטענות שמדובר באשת שמאל. על פניו היה מדובר במינוי מפתיע במיוחד: סמבירא ידועה למשל כתומכת בפתרון שתי המדינות, והתבטאה נגד המהפכה המשפטית.
חודשיים לפני המינוי התכוונה דיסטל למנות את שרון עוזיאל פלד לתפקיד, והמינוי שלה אף אושר על-ידי ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה - אך ירד מהפרק מסיבה שאינה ברורה. בפנייתה החדשה לוועדת המינויים, בנוגע למינוי סמבירא, כתבה דיסטל כי "המועמדת היא אשת ארגון מצוינת ולצד זאת אשת רוח שראייתה החברתית והסוציולוגית הרשימו אותי מהרגע הראשון. היא בין יחידות הסגולה שמצליחות להתחבב על שני צדי המפה הפוליטית".
עוד טענה השרה כי "ד"ר סמבירא יודעת היטב לנהל את הכפופים לה. והיא הצטיינה בניהול צוות עובדים נאמנים וחרוצים בכל מקום בו עבדה". היא הוסיפה כי לאור אתגרי המשרד בעת הזו, היא משוכנעת שהמועמדת "היא האדם הנכון במקום הנכון, ואני יודעת בוודאות שהיא תתרום רבות למשרד ההסברה שנמצא בתהליכי התהוות".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו, דרעי ולוין. ד"ר סמבירא התבטאה נגדם טרם מינויה לתפקיד
(צילום: רפי קוץ)
סמבירא (51) היא דוקטור למגדר, פעילה חברתית פמיניסטית, מסורתית ולסבית. בשירותה הצבאי היתה קצינת חבלה. במשך השנים הובילה וניהלה שורה של מיזמים ממשלתיים וחוץ ממשלתיים בתחומי חברה, חינוך ומגזר שלישי. היא הייתה בין מייסדי מכון שחרית לקידום תפיסת הטוב המשותף, ושימשה כמנכ"לית עמותת יצחק נבון. היא תומכת בפתרון שתי המדינות, ובפוסט שפרסמה בחודש פברואר האחרון כתבה: "אנחנו בעד שתי מדינות (עוד יש אופציה כזאת?) כשיש עם מי לדבר וכנראה שזה לא מספיק על סדר היום שלנו. אולי במקום מזרח תיכון חדש, אנחנו צריכים שגם האסלאם וגם היהדות יהיו כאן קצת יותר דומים למרוקו".
באותו פוסט גם התבטאה במרומז נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי, אך גם נגד האופוזיציה. בין היתר כתבה: "אנחנו לא רוצים ראש ממשלה חשוד בפלילים או שרים עם הרשעות, אבל גם לא רוצים שלטון של קבוצה אחת שיודעת מה טוב לכולם ורק היא הדמוקרטיה והיא הממלכתיות וכל דבר הוא אספסוף".
בפוסט אחר שפרסמה היא הביעה דאגה מהמהפכה המשפטית ואמרה שהיא מוגזמת מדי ו"לגמרי יכולה לקחת אותנו למקומות מסוכנים שבהם זכויות אדם בישראל יישחקו. עם זאת, אני מבינה שצריכים להיעשות שינויים במערכת ואין ברירה אלא לקדם אותם. אנחנו רוצים רפורמה במערכת המשפט כי ברור שגם שם מישהו התבלבל עם הכוח ומובן שבשביל לפרק כוח צריך עוד יותר כוח, אבל אם אפשר שאתם תקשיבו רגע לעוד כמה קולות מורכבים ועמוקים ותפסיקו לאיים עלינו עם מלחמת אחים".