התקשורת בדרום קוריאה דיווחה הבוקר (יום שני) כי שישה מיליארד דולר, כספים שמקורם מרווחי מכירות הנפט של איראן ואשר הוקפאו שם בעקבות הסנקציות האמריקניות עליה, הועברו כעת לבנק בשווייץ. זאת, לקראת העברתם בסופו של דבר לידיים איראניות.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
מתקדמים ליישום העסקה? נשיא ארה"ב ביידן ונשיא איראן ראיסי
(צילום: AFP, AP)
סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ דיווחה, מפי גורם בשוק הפיננסים המקומי, כי הבנק הלאומי של שווייץ מתכנן להמיר את הכספים מוון (המטבע הדרום קוריאני) לדולר ובהמשך ליורו. בכל יום, בתהליך שיימשך חמישה שבועות, יומרו כ-300 עד 400 מיליארד וון. במשרד האוצר בסיאול סירבו לאשר את הדיווח, בטענה שמדובר בנושא דיפלומטי רגיש, אך לא הכחישו אותו.
הכספים שהוחזקו על ידי דרום קוריאה בשנים האחרונות, נזכיר, עומדים במוקד עסקת חילופי השבויים שנרקמה החודש בין איראן לארצות הברית: במסגרת העסקה איראן כבר שחררה מהכלא חמישה אסירים אמריקנים ממוצא איראני, אבל מחזיקה אותם עדיין במעצר בית ולפי הדיווחים תאפשר להם לעזוב את שטחה רק כאשר הכסף יועבר ליעדו הסופי – בנק בקטאר שאליו תהיה לה גישה. ארה"ב אמורה לשחרר גם היא כמה אסירים איראנים מבתי הכלא שלה, ולפי טהרן מדובר בחמישה אסירים.

בארה"ב הדגישו כי השימוש של טהרן בכספים שיוחזקו בחשבון הבנק בקטאר יהיה מוגבל למטרות הומניטריות כגון מזון ורפואה, וכי היא לא תוכל להשתמש בו עבור רכישת רכיבים דו-שימושיים, כלומר כאלו שיש להם תועלת אזרחית וגם תועלת צבאית. באיראן טענו מנגד שעל הכספים לא תהיה הגבלה, ובכל מקרה מתנגדי העסקה – בהם יריביו הרפובליקנים של הנשיא ג'ו ביידן – הזהירו שגם אם הכספים ישמשו רק למטרות הומניטריות, הם יאפשרו למשטר האייתוללות להקצות כספים אחרים שלו, שכיום משמשים עבור אותן מטרות אזרחיות, ליעדים אחרים – כגון מימון תוכנית הגרעין שלו וסיוע לשליחיו ברחבי המזרח התיכון.
על רקע הדיווח הבוקר בדרום קוריאה, במשרד החוץ בטהרן מסרו לקראת הצהריים כי תהליך שחרור האסירים האמריקנים מהרפובליקה האיסלאמית צפוי להימשך לכל היותר חודשיים.
החודש דווח גם על הבנות מצומצמות בתחום הגרעין בין טהרן לוושינגטון, אם כי לא ברור עדיין הקשר שלהן לעסקת השבויים. יממה בלבד לאחר שדבר העסקה נחשף, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן האטה משמעותית את הקצב שבו היא מעשירה אורניום לרמה של 60% – רמה שקרובה מאוד לרמה של 90% הדרושה לנשק גרעיני – ואף דיללה מעט את המלאי הקיים שלה, שמספיק כבר עתה עבור ייצור החומר הבקיע הדרוש לכמה פצצות.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן הגרעין בנתנז. "איראן האטה את קצב ההעשרה"
(צילום: EPA)
ב"ניו יורק טיימס" דיווחו במקביל כי עסקת השבויים עשויה להגדיל את הסיכויים לשיתוף פעולה דיפלומטי בין ארה"ב לאיראן, בין היתר בנושא הגרעין. בכירים במערכת הביטחון בישראל אמרו לעיתון כי "העסקה היא חלק מההבנות הרחבות שהושגו בעומאן ומיושמות כבר בשטח". עוד דווח כי גורמים במערב אמרו בעבר לאיראן שאם יהיו צעדים ל"הפחתת המתיחות" במהלך הקיץ – הם יהיו פתוחים לשיחות רחבות יותר בהמשך השנה.
בישראל מתחו ביקורת קשה על ההבנות שהושגו לכאורה, ולשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרה בעקבות הדיווחים עליהן: "עמדתה של ישראל ידועה. הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה – ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן".