3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה
ישיבת סיעה
דורש לערב את השב"כ במערכה נגד ארגוני הפשע. סער
(צילום: עמית שאבי)
שר המשפטים גדעון סער החליט להעניק סמכויות מיוחדות לבתי המשפט הכלכליים בתל אביב ובחיפה, כדי להגביר את אמצעי האכיפה והענישה עקב התגברות הפשיעה החמורה בחברה הערבית. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
כמו כן החליטו שר המשפטים, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להקים צוות חקיקה מיוחד שיבחן מיד תיקוני חקיקה למאבק בפשיעה המאורגנת במגזר הערבי.

האלימות בחברה הערבית - כתבות נוספות:
מכיוון שסער רואה את הפשיעה במגזר כעניין של "ביטחון לאומי" הוא דורש לערב את השב"כ במערכה נגד ארגוני הפשע. על פי חוק השב"כ, ניתן לרתום את יכולות הארגון להגנה מפני פגיעה מהותית בדמוקרטיה.
אתמול פנה סער, בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, לוועדת החוקה של הכנסת כדי שתאשר, ללא דיחוי, צו אשר ירחיב את סמכות בתי המשפט הכלכליים. עד כה בתי המשפט הכלכליים עסקו בנושאים כלכליים אזרחיים. מעתה, לפי הצו, הם יעסקו גם בנושאים פליליים. בדרך זו "יסגרו" על ארגוני הפשיעה משני הצדדים, כלכלי ופלילי.
לשם יישום הצו יאושר בקרוב תקן נוסף של שישה שופטים מחוזיים שיעברו הכשרה מקצועית מתאימה לשם ניהול תיקים מורכבים. גורמי האכיפה ידווחו לוועדת החוקה כי ארגוני הפשיעה במגזר הערבי, הקימו מערכת מבנית מסועפת הכוללת אלפי "חיילים". הם משתלטים על קרקעות, בתי עסק ומכרזים. הם חודרים לשלטון המקומי ומפעילים כח ואיומים על מנהיגים מקומיים ובני משפחותיהם.
3 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל עם גדעון סער
סאהר אסמאעיל עם גדעון סער
גדעון סער עם חברו סאהר איסמעיל. "הצוואה שלו זו המלחמה באלימות"
סער עוסק בנושא מיומו הראשון כשר והאיץ את מהלכי האכיפה גם בעקבות רצח חברו הקרוב ויועצה של שרת החינוך, סאהר איסמעיל מכפר ראמה. בהלווייתו של איסמעיל, שנרצח לפני כשבועיים, אמר סער: "בשבילי הצוואה של סאהר זו המלחמה באלימות. יש פה בעיה בחברה הערבית והדרוזית שלא ניתן לטאטא מתחת לשטיח. זו ה-בעיה של ישראל וצריך להקדיש כל משאב לזה. איבדנו את המשילות. המטרה כרגע היא להגיע במהירות לרוצחים ולהביא אותם למשפט צדק, ולהיכנס למלחמה. זו תהיה מלחמה, יש צבאות פשע. כשאומרים משפחות פשע ממעיטים בכוחם, אלה צבאות עם אלפי חיילים".
במכתבו של שר המשפטים ליו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב הוא מזכיר כי נכון להיות קיים "צוואר בקבוק" בכל הנוגע לטיפול בתי המשפט בתיקי פשיעה כלכלית נוכח מורכבותם והיקף חומרי החקירה, דבר הגורם לעיכוב בבירור התיקים. "משמעות התיקון המוצע היא בין היתר הרחבת סמכויות המחלקות הכלכליות בבתי המשפט המחוזיים", נכתב.
ארגוני הפשיעה עוסקים, בין היתר, בהלבנת כספים. בתי המשפט המחוזיים מתקשים בטיפול בעבירות מסוג זה שכן נדרשת מומחיות בהבנה של מאזנים ועוד. הרחבת הסמכות של בתי המשפט הכלכליים לטיפול בפשיעה כלכלית תיתן מענה לצורך הזה, שכן מדובר בשופטים שיש להם המומחיות הנדרשת. במסגרת טיוטת הצו, הוצע לקבוע שפרקליט המדינה, או פרקליט מחוז, יהיה רשאי להגיש הליך כ"עניין כלכלי" בבתי המשפט.
3 צפייה בגלריה
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
דנו בחיזוק שיתוף הפעולה בין המשטרה למשרד המשפטים. בר-לב ושבתאי
(צילום: יואב דודקוביץ)
העבירות שיועברו לאחריות בתי המשפט הן: אישום על הלבנת הון שלגביו הוגשה בקשת חילוט רכוש בשווי של 5 מיליון שקל לפחות; עבירת מס הכנסה או מס ערך מוסף, שסכום העבירה בו הוא עשר מיליון שקל לפחות; ונושאים בעלי השלכות עובדתיות ומשפטיות מורכבות בעלות אופי כלכלי בהם היקף חומרי חקירה, מספר עדי תביעה ומספר רב של נאשמים.
בדברי ההסבר לצו נאמר כי "הניסיון מלמד שכאשר הוקמה בבית המשפט מחלקה ייעודית, הרי שזמן בירור ההליכים התקצר באופן משמעותי, ובנוסף החלטותיהם המקצועיות של השופטים יצרו תקדימים רבים המפתחים את הדין. מטרת ההרחבה המוצעת של הגדרת 'ענין כלכלי' היא לרתום את יעילות הדיון במחלקה הכלכלית גם לתחומים פליליים אלה על מנת לקדם את תכליות ההרתעה והענישה, וכן להסרת חסמים המונעים חילוט הכספים הממתינים להכרעה שיפוטית".
במסגרת שיתוף הפעולה במאבק נגד האלימות והפשיעה בחברה הערבית נפגשו השר סער ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי במטה הארצי בירושלים. הם דנו בחיזוק שיתוף הפעולה בין המשטרה למשרד המשפטים בתחום החמרת הענישה באירועי אלימות ואמל"ח, הסדרה וחיזוק האכיפה על הברחת נשקים ארצה, והגברת הפעילות בנוגע לעבירות הכלכליות.