ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות.
מנכ"ל חברת קצא"א עמית שקד התראיין היום (שני) בוועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ynet ו-"ידיעות אחרונות". הוא הסביר מדוע קו צינור אירופה-אסיה הוא נכס אסטרטגי לישראל, למה חשוב שהמדינה תשלוט במקורות האנרגיה שלה וכיצד הסמכי נורמליזציה עתידיים במזרח התיכון עשויים להשפיע על השוק.
ריאיון עם מנכ"ל קצא"א עמית שקד
"אני חושב שהציבור בישראל פחות מכיר בייחודיות ובפעילות התפעולית של קצא''א, שהיא נכס אסטטרגי משתי סיבות", אמר. "המשק המקומי ושאר האנרגיה של המדינה אחראים על ביטחון אנרגטי ותפקודי. 75% מהאנרגיה ונפט גולמי, ו-100% מהגפ''ם (גז פחמימני מעובה) שנכנס ודלקים אחרים, אלה דלקים שמהם מייצרים דלקים לרכבים, מטוסים, בתי חולים. זה בסיס לתעשיית התרופות והפלסטיק, ומכאן חשיבות החברה במשק מקומי".
הסיבה השנייה, לדבריו, היא המיקום שלה. "דלק יכול לעבור מאסיה לאירופה ולהיפך, ובמזרח תיכון שבו האנרגיה חשובה למלחמות והסכמי שלום, יש אחריות גאופוליטית לקצא''א בפעילות. ולכן חשוב לדעת שאם קצא''א תסגור את שעריה ליום אחד - כל המדינה תרגיש את זה".
על פעילות החברה בתקופת המלחמה אמר: "הייחודיות והחשיבות של קצא''א בשגרה מקבלת חשיבות ביתר שאת בעת חירום. אפילו דלק מטוסים, ברגע שקצא''א תסגור את שעריה נרגיש במחסור בו. גם ב'חרבות ברזל' וגם ב'עם כלביא' התשתיות במדינה ומשקי אנרגיה וקצא''א היו תחת מתקפה איראנית, ואנחנו לא סגרנו את שערי החברה והפעילות השוטפת לנו שהמשיכה 24/7, בזכות עובדים גיבורים של החברה שעבדו תחת אש וטילים ועלו על אוניות. ב'עם כלביא' בית הזיקוק בחיפה נפגע והפסיק את פעילותו, בית הזיקוק באשדוד היה בשיפוץ ולא עבד".
לשאלה אם יכול להיות שבישראל יש מחסור בדלקים, השיב: "כולם מבינים שזה תלוי גם בעובדי קצא''א ונמל קצא''א לקלוט יבוא של תזקיקים, ובסוף בשעת חירום זאת שאלה קיומית של הדרג המדיני שצריך לקבל החלטות על המשך הלחימה. קצא''א מבינה את הערך הזה וכנ''ל עובדי מדינה במשק האנרגיה, ויש רגע שאתה מבין את זה וקובעי מדיניות מבקשים מכם - צאו לים, תקלטו אוניות כאלה ואחרות, כשסכנה היא אירוע בפני עצמו".
לדבריו, "במדינת ישראל נחיה על חרבנו, והמערכה הביטחונית הבאה היא לא שאלה של אם, אלא מתי. אנחנו לפחות, בקצא''א, נערכים לכל תרחיש. יש לנו מערכות, תשתיות וטכנולוגיה מן הטובות ביותר שיש בעולם, ואת העובדים המוסמכים בארץ ובעולם שמוכנים לכל תרחיש. אנו מוציאים תקנים מחמירים מבחינת בטיחות וקצא''א מוכנה".
לשאלה איך נערכים למצבי חירום ברמה המשקית, השיב: "מדינת ישראל היא לא מפיקה של נפט, היא אי אנרגטי, ואתה תלוי בייבוא מבחוץ ובגורמים זרים. לכן אתה פגיע, ולכן לדעתי קובעי המדיניות בישראל חייבים לבנות תוכנית אטסטרגית ארוכת טווח שתכיל הוספת תשתיות אנרגיה, בין אם זה במלאים או באחסון".
על נמל אילת שהושבת במהלך המלחמה אמר: "זו אחת התשתיות שחייבים לאפשר לפתוח אותן. המשרד להגנת הסביבה שיתק את הנמל באילת. נמלי ים תיכון נסגרים, והמקום היחיד שאפשר לקנות אוניות ואנרגיה במדינת ישראל זה באילת, וכך קרה ב-7 באוקטובר. האוניות שהגיעו למשק האנרגיה עברו לאילת ונקלטו שם. הבעיה היא במגבלות. קובע מדיניות בישראל, כשהם יושבים על תוכניות אטסרטגיות ארוכות טווח, המשרד להגנת הסביבה חייב להתיישר עם מדיניות הממשלה - ולא להסתכל רק בראייה קצרה".
שקד דיבר על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון, ועל נורמליזציה אפשרית עם מדינות נוספות באזור וכיצד הדבר ישפיע על השוק. "אנו נמצאים במזרח תיכון שונה לחלוטין. קצא''א מאז ומתמיד הייתה חלק מגאופוליטיקה אזורית כנכס אטסטרגי, עוד משחר ההיסטוריה. היה שיתוף פעולה עם האיראנים בשנות ה-60-70, הסכמים עם מצרים בשנות ה-90 ועם איחוד האמירויות מיד אחרי הסכמי אברהם. כנראה שהיד עוד נטויה לנורמליזציה עתידית. מצד שני, יש מעצמות כמו טורקיה ומצרים שמנסות להתבסס באזור הזה, ולכן חייבים להכות בזה עכשיו ולא להמתין.
"צריך לזכור שלדעתי אנו נמצאים לקראת בריתות נפט יבשתיות במזרח התיכון ואנו חייבים לקחת בזה חלק. לדוגמה, מעבר לתשתיות הנפט אנו נמצאים במרוץ התחמשות של נתיבי סחר. האמריקנים מקדמים מסדרונות מהודו לאירופה דרך ישראל, אבל יש עוד מסדרונות וצריך להיזהר ולהבין שיש פה מרוץ. לצד היודמה האמריקנית יש רעיון ומיזם סיני שבכלל מקדם את זה מעיראק לסוריה וטורקיה. אירוע כזה עלול לפגוע בבטחון האנרגטי של מדינת ישראל. אני מזכיר שריבונות אנרגטית זה לא 'nice to have' - זו חובה".
הוא הוסיף: "מדינה שרוצה להמשיך לשלוט בעצמה חייבת לשלוט באנרגיה שלה, ולכן יש פה הזדמנות מבחינת המפרץ והנורמליזציה. יש פה מאבקים בין הציר הסוני-סעודי המתון לבין הציר הראשי האיראני-חות'י. מאבקים שיש להם השפעות בעיקר על נתיבי סחר כמו מצרי הורמוז ובאב אל-מנדב, ולכן המרוץ לנתיבי סחר זה גם מרוץ לנתיבי סחר בטוחים ביותר.
"ישראל נחשבת למעבר בטוח מאסיה לאירופה ולהיפך, זה חשוב אסטטרגית. אני חושב שספציפית עם סעודיה יש פה הזדמנות אדירה, וזה יביא לקואליציה אזורית עם סייבר וטכנולוגיה. קצא''א צריכה לקחת חלק ניכר בדבר הזה ולהוות בסיס להסכם הזה. הסעודים יחפשו את הכלים, ישראל תביא את הפתרונות וקצא''א היא פתרון בסיס לנורמליזציה ולהסכמי שלום עתידיים".












