מטח האבנים שספג השבוע אוטובוס שנסע מתל אביב לאילת בכביש 25 העלה על סדר היום את תופעת יידוי האבנים בכלל לעבר כלי רכב בכבישי דרום הארץ. אזרחים וראשי רשויות קוראים להגביר את האכיפה ולנקוט יד קשה, ואילו במשטרה לא חושפים את הנתונים על היקף התופעה.
"כבר תקופה יש הרגשה של הפקרות", אמרו אתמול (רביעי) בוועד להצלת הנגב, קבוצת מחאה של תושבים שהוקמה בעקבות הפשיעה בדרום. "אם לא יהיה שינוי רציני אנחנו בדרך לאבד את הנגב. המשטרה צריכה להראות נוכחות גבוהה יותר בכבישים. פשוט אין שום הרתעה".
3 צפייה בגלריה
פורעים יידו אבנים על אוטובוס אגד בדרך לאילת
פורעים יידו אבנים על אוטובוס אגד בדרך לאילת
אוטובוס אגד שנרגם השבוע בדרך לאילת
(צילום: אגד)

מוקדי יידוי האבנים הם קטעים בכבישים 25, 40 ו-31. מכיוון שהמשטרה לא מוסרת נתונים על יידוי אבנים אל כלי רכב בכבישי הדרום, לא ידוע עד כמה התופעה רחבה - אך ניכר שהיא מטרידה את התושבים באזור. הנתונים הגלויים של המשטרה נוגעים להשלכת אבנים באופן כללי, ולא ברור אם מדובר בידוי אבנים לעבר כלי רכב או בידוי אבנים בתוך יישובים.
התופעה סובלת בבירור מתת-דיווח, ובחברת "אגד" אישרו שאכן לא כל מקרה של פגיעת אבן באוטובוס מסתיים בתלונה במשטרה. "ישנם מקרים רבים שהנזקים קלים ואין הם מדווחים על ידי הנהגים, הגם שהתרחשו על ידי צעירים בדואים קיצוניים", מסר דובר החברה רון רטנר. לפי החברה בשלוש השנים האחרונות אירעו 21 מקרים בצפון הנגב של יידוי אבנים ותקיפה, לטענת החברה כולם מקרים על רקע לאומני.
ראשי הרשויות דורשים מהממשלה פעולה נחרצת כדי למגר את התופעה. ביום שני צפוי ראש הממשלה נפתלי בנט להיפגש עם ראשי הרשויות בדרום, ובפגישה הם יציפו את הבעיות שמהם סובלים אזרחי הנגב.
3 צפייה בגלריה
ראש העיר דימונה בני ביטון. "השר לביטחון הפנים מנותק"
ראש העיר דימונה בני ביטון. "השר לביטחון הפנים מנותק"
ראש העיר דימונה בני ביטון. "השר לביטחון הפנים מנותק"
(צילום: בראל אפרים)
"השר לביטחון הפנים מנותק", מאשים ראש העיר דימונה בני ביטון (הליכוד). "נפגשתי איתו מספר פעמים ולהערכתי הם לא קראו את המפה כמו שצריך. הכול דיבורים ולא מעשים. הרגימה של האוטובוס באבנים - זה נס שאיש לא נפגע. זה פיגוע טרור חבלני. עמיתיי ראשי הרשויות הבדואים אומרים תעזרו לנו. לא יכול להיות שקומץ עבריינים ישתלטו על כביש 31 ו- 25".
ביטון קורא להחמרת הענישה ולתגבור כוחות המשטרה. "שוטרים בכירים במחוז אומרים שהם צריכים אלף שוטרים, צריכים רחפנים. שיתחילו לחוקק עוד חוקי מינימום - צריך שיידעו שכל אבן זה שנתיים בכלא. זה פשע מאורגן. משטרת ישראל צריכה להשתלט על הפשע במגזר הערבי. והם יכולים לעשות את זה. צריך לתת למשטרה את המשאבים".
במשרד לביטחון הפנים אומרים כי הם מקדמים תוכנית בשם "מגן רקיע", המתוקצבת במסגרת התוכנית להתמודדות עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. במסגרת התוכנית יפעילו רחפנים עם בינה מלאכותית הפועלים באופן אוטנומי. הם ירחפו מעל הכבישים ויהיו מסוגלים להבחין במארבים בצדי הדרכים, לזהות ולהפליל מתפרעים ולסייע בהכוונת השוטרים אל מקום הפשע.

מפקד מחוז הדרום ניצב פרץ עמר התייחס השבוע בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" לתופעת הפשיעה בדרום וטען כי המצב בשטח לא כל כך נורא. "יש שיח ציבורי מאוד בעייתי, שיוצר חוסר תחושת ביטחון", הוא אמר, "השיח הוא לא רק בתקשורת, אלא בכל הארץ. כל אירוע, גם הקטן ביותר, הופך לגדול. למשל, מתקשרים אלינו ומודיעים בבהלה שראו שלושה בדואים בקניון. אבל ברור לגמרי שזה דבר שגרתי בבאר-שבע. ולמה לא? הנוכחות של הבדואים בעיר לגיטימית".
אף שטרם נעצרו חשודים ביידוי אבנים לעבר כלי רכב, האצבעות מופנות כלפי המגזר הבדואי. "למה צריך להעניש את כל הבדואים?", מוחה ראש מועצת אל קסום סלאמה אלאטרש. "הבדואים היום מפסיקים להגיע לערד ובאר שבע, כי יש נגדם הסתה. אנשים מסתגרים בבתים. מה מדינת ישראל רוצה מהבדואים? שישתלבו בחברה? מה היא עשתה כדי שזה יקרה? אנחנו חיים במציאות קשה. למה כל ההסתה והדיכוי הזה? אנחנו לא אויבים".
עם זאת הוא מודה בבעיית האלימות הקשה במגזר: "לא ניתן לשלוט על הצעירים כיום, שאין להם פרנסה וחינוך. אני מגנה את יידוי האבנים ודורש מהמשטרה להגיע לאנשים האלה. אבל כל עוד המשטרה לא תפסה את האחראים תפסיקו לומר שאלה בדואים".
3 צפייה בגלריה
ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבן עם מנהל בית חולים סורוקה ד"ר שלומי קודש
ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבן עם מנהל בית חולים סורוקה ד"ר שלומי קודש
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבן. "המשטרה צריכה לעצור את התופעה"
(צילום: בראל אפרים )
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבן קורא מצידו לרשויות לפעול לעצירת יידויי האבנים. "המשטרה צריכה פשוט לעצור את התופעה הזו. צריכה להיות הסברה בבתי הספר, עם מנהלים ומורים. צריך להפסיק את הדבר הזה אחת ולתמיד".
ראש העיר ערד ניסן בן חמו מספר על רגיעה יחסית בפשיעה, והוא מייחס אותה לירי של אריה שיף בפורץ לרכבו. ראש מועצת בני שמעון ניר זמיר אומר כי "מול פורעי חוק, מכל סוג, צריך לטפל בו ביד קשה. בכול הכוח. צריך להחזיר את השקט לנגב. גם ביישובים היהודיים וגם ביישובים הערביים".
פורסם לראשונה: 23:32, 01.12.21