יותר מ-7 מיליון אזרחים יוכלו לבחור הבוקר (שלישי) את ראש הרשות שלהם לחמש השנים הקרובות, ובלא-מעט רשויות וערים מתנהלים מאבקים צמודים בין המתמודדים. מיקנעם בצפון, דרך בת ים במרכז ועד לנתיבות בדרום - אלה הקרבות הבולטים בבחירות המקומיות בערים הקטנות והבינוניות, והסוגיות שיקבעו את עתיד התושבים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: אבי רוקח)

אופקים: מועמד הצעירים מול ראש העיר הוותיק

25,375 בעלי זכות הבחירה באופקים יכריעו את המאבק בין ראש העיר הוותיק איציק דנינו, איש ליכוד מוכר בדרום, לבין המועמד הצעיר טל מגרה.
52 מתושבי אופקים נהרגו מאז 7 באוקטובר, 48 מתוכם בשבת השחורה. העיר עדיין מלקקת את פצעיה. לא ברור האם המלחמה הזיקה או סייעה לראש העיר, שכן חלק מהתושבים לא היו שבעי רצון מתפקודה של הרשות במהלך המלחמה. רבים רצו להתפנות, אבל גילו שהם צריכים לעשות זאת בעצמם. מצד שני, אופקים היא עיר ליכוד ותיקה, והאהדה לראש העיר וגם למפלגת האם שלו היא גדולה.
סך הכול יש באופקים ארבע רשימות: רשימת הליכוד בראשות דנינו, הרשימה הצעירה (אופקימים) בראשותו של מגרה, וכן רשימות דגל התורה וש"ס שלא הציגו מועמדים לראשות העיר.
7 צפייה בגלריה
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
(צילום: הרצל יוסף)

נצרת: ראש העיר בדרך לקדנציה שלישית

שלושה מועמדים יתחרו על קולותיהם של 61,575 בעלי זכות הצבעה בנצרת: ראש העיר המכהן עלי סלאם, שריף זועבי וג'האד אבו-אחמד. הסקרים מצביעים על יתרון בולט לסאלם, שצפוי לזכות בקדנציה שלישית.
בנצרת רק ארבע רשימות יתמודדו למועצת העיר. אווירת הבחירות התחממה בימים האחרונים, ומדי יום התקיימו מפגשים בהשתתפות תושבים שמגיעים להביע את תמיכתם במתמודדים. "עלי סלאם ינצח, כי רוב התושבים אוהבים אותו ומאמינים בדרכו", אומר תושב העיר. "תמיד יש לו אוזן קשבת. בעבר הפקירו את האנשים". תושב אחר אמר: "אני בוחר בשריף זועבי כי אני לא רואה בעלי סלאם מנהיג שיכול להוביל את נצרת. זה לא קל לנצח אותו, אבל הגיע הזמן להחליף אותו".

בת ים: אחוזי ההצבעה יכריעו

בבת ים מתנהל מאבק בין ראש העיר המכהן צביקה ברוט לבין ראש העיר לשעבר שלומי לחיאני, שרוצה לחזור לכיסא שממנו נפרד לפני למעלה מעשור לאחר שהורשע בבית המשפט. בנוסף מתמודדים יוסי בכר, שכיהן גם הוא בתפקיד בעבר, וקטי פיאסצקי.
לפי הסקרים ברוט מוביל על לחיאני, אך חבר מועצה שלדבריו "חי את השטח שלא תמיד מתכתב עם סקרים", מעריך כי בגלל המלחמה ומצב הרוח הירוד, אחוז ההצבעה יהיה נמוך והדבר ישרת את המועמדים שיידעו להניע את המצביעים שלהם מהכורסה בבית אל הקלפי.
בין הנושאים שעמדו במרכז מערכת הבחירות: רווחה, שדרוג תשתיות של מבני חינוך והקמת מיגון לתלמידים, הקמת חברה עירונית לביטחון, התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות והצפופות במרכז העיר ועוד.

מגדל העמק: ראש עיר חדש אחרי 25 שנה

אחרי 25 שנות שלטון רצופות של אלי ברדה, יוצאים תושבי מגדל העמק לבחור ראש עיר חדש מבין המועמדים הבאים: יקי בן חיים (47), חבר מועצה ב-15 השנים האחרונות, שנהנה מתמיכת 4 מתוך 6 הסיעות המתמודדות; ואלגריה בן-קסוס (53), שמתמודדת ברשימה עצמאית.
"אני מעריך שאזכה לתמיכה גורפת של יותר מ-70% מתושבי העיר", אומר בן חיים. "האתגרים הגדולים עבורי הם עצירת נטישת הצעירים, בינוי העיר מחדש והתמקדות בפינוי בינוי והגדלת שטחי המסחר". מנגד, בן-קסוס אומרת: "אני חברת מועצה כבר חמש וחצי שנים. היעד הראשון שלי הוא לשקם את אמון הציבור בשולחן מועצת העיר וכמובן לשפר ולייעל את השירות לתושבים. אני אזכה בראשות העיר".

רמת השרון: הקאמבק של ראש העיר לשעבר

פרישתו המפתיעה של ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, והידיעות על כוונת ראש העירייה הקודם שהורשע בפלילים, יצחק רוכברגר, לשוב לתפקידו לאחר תקופת הצינון - הכניסה את המערכת הפוליטית בעיר לסחרור.
ארבעה מועמדים מתמודדים על ראשות העירייה: קרן מקסימוב-ברנדס, גיא קלנר, יצחק רוכברגר וגייל שורש. רוכברגר היה אהוד מאוד בעירו. רוכברגר, בן 68, כיהן כראש העיר במשך קצת יותר משתי קדנציות בשנים 2003 עד 2013. הוא נבחר פעם שלישית אך הורחק מהעירייה בשל כתב אישום. במאי 2015 נגזרו עליו שישה חודשי עבודות שירות ונקבע שדבק בו קלון. כעת, לאחר שחלף הקלון, הוא מתמודד וצפוי לנצח או להגיע לסבוב השני.

לוד: ראש העיר המכהן נגד הח"כ לשעבר

ראש העיר המכהן בלוד, יאיר רביבו, מתמודד לראשות העיר נגד ח"כ לשעבר יורם מרציאנו. רביבו מכהן עשר שנים בתפקיד ומתמודד על קדנציה שלישית מול מרציאנו, שנותן מאבק עיקש.
השאלות שצפויות להכריע את הבחירות: אחוזי ההצבעה ולאן ילכו קולותיהם של שלושה מגזרים בעיר - הערבים, שמהווים רבע מבעלי זכות ההצבעה, החרדים והגרעין התורני שתומך מסורתית בראש העיר רביבו. "אם הערבים ייצאו בהמוניהם להצביע והחרדים יישארו בעמדתם, שכרגע מפוצלת בין שני המועמדים, יש סיכוי למהפך", מסביר גורם פוליטי ותיק בעיר. הנושא שמטריד את תושבי לוד יותר מכל, בעיקר מאז שומר החומות, הוא הביטחון האישי.

אשקלון: המלחמה על הממ"דים

על דבר אחד אין כמעט מחלוקת באשקלון: העיר בתנופה מרשימה. אבל הבחירות, שנערכות בצל המלחמה, הציפו את הבעיה המרכזית בעיר: ב-40 אחוז מהבתים בעיר אין ממ"דים, בעיקר בשכונות הדרומיות והישנות של העיר, שבאופן סדרתי נשכחות בכל מה שקשור לתוכניות פיתוח.
ארבעה מתמודדים לראשות העיר: תומר גלאם, ראש העיר המכהן כבר שתי קדנציות, איתי סהר, עו"ד תמר קידר ושלומי סויסה. המועמדים הניחו את רוב משקלם על סוגיות תוכנית המיגון של אשקלון, אך גם נושא החינוך בעיר עומד במרכז הבחירות.
לצד פיתוח העיר והקמת מוסדות חינוך חדשים, יש מחסור אדיר בכוח אדם בתחום החינוך שפוגע בתושבים. בנוסף, ישנה תופעה די מדאיגה של ריבוי "פילים לבנים". כלומר, מרכזי קניות, מלונות ומבני ציבור שהחלו בבנייתם אך נתקעו בגלל עניינים משפטיים או משקיעים שברחו. "אשקלון רצה מהר מדי קדימה, אבל אין חשיבה מעמיקה", אמר פעיל חברתי בעיר.
7 צפייה בגלריה
אורן חזן בשלום פתח תקווה
אורן חזן בשלום פתח תקווה
ראש העיר אריאל הבא? אורן חזן
(צילום: שאול גולן)

אריאל: ראש העיר אורן חזן?

אחרי קדנציה של כמעט 11 שנים, ראש העי אריאל אלי שבירו החליט שלא להתמודד בבחירות, מה שגורם למרוץ בעיר להיות מסקרן במיוחד.
על ראשות המועצה יש לא פחות מ-7 מתמודדים, כשהבולטים שבהם הם חבר הכנסת וכוכב הריאליטי לשעבר אורן חזן, חבר מועצת העיר יאיר שטבון שיצא לאחרונה מחאן יונס, ורועי מוסט, מי שהיה עוזרו של שבירו ומנכ"ל החברה הכלכלית בעיר. על פי חלק מהסקרים ישנו יתרון מסוים לחזן, שלאורך הקמפיין מדבר על כך שצריך שינוי בעיר ושהמתמודדים מולו היו חלק ממה שקורה עכשיו, כשהוא בעיקר מכוון לצעירים שרוצים שינוי והנהגה אחרת לעיר.
מוסט נחשב לממשיך דרכו של שבירו ומתכוון להרחיב את קהל הבוחרים של ראש העיר היוצא. הוא בעיקר מדבר על "הסכנה" שהעיר תיקלע אליה במידה וחזן, חסר הניסיון בניהול, ייבחר. שטבון אומנם ממוסגר כציונות דתית, אך מקפיד לשדר לכולם ופונה לקהלים רבים בעיר, וברשימתו ניתן למצוא חילונים וגם נשים.
העיר אריאל עברה שינויים משמעותיים בתקופתו של שבירו, והיא נמצאת בתנופת קידום ופיתוח, רבות בזכות פועלו של ראש המועצה המיתולוגי המנוח רון נחמן ז"ל.

עומר: בנגב מחפשים ביטחון אישי

הבחירות ביישוב היוקרתי עומר בנגב הן קרב צמוד בין ארז בדש, האחיין של ראש המועצה הנוכחי פיני בדש שפורש אחרי 34 שנים, לבין סימה כחלון, שהייתה גזברית עיריית דימונה ומנהלת הכספים בקיבוץ חצרים.
בדש, שהיה ראש המועצה התעשייתית נאות חובב ומפקד נפת נגב בפיקוד העורף, עובד קשה כדי להוכיח למי שרוצים לבחור במועמדת חדשה לחלוטין, כי הוא עומד בזכות עצמו, ללא קשר לדודו שכונה "השריף של הדרום". היתרון שלו הוא בכך שכבר לפני 7 באוקטובר ערך חוגי בית שבראשם עמד נושא הביטחון, שכן החיכוך עם האוכלוסייה הבדואית באזור גורם לתחושת חוסר ביטחון בקרב התושבים.

יקנעם: מי יחליף את ראש העיר הוותיק

סימון אלפסי ייפרד בעוד מספר ימים ממפעל החיים שלו: עיריית יקנעם. אחרי כמעט 35 שנות הובלת העיר והפיכתה למרכז הייטק עולמי, על כיסאו מתמודדים רומן פרס (54) ולאה פדידה (55). לשניהם ניסיון רב בשלטון המקומי.
"התחושה שלי היא שרוב תושבי יקנעם יבחרו בי", אומר פרס, "אני סגן ראש העיר כבר 20 שנה והיה לי הכבוד להיות שותף בכיר ומוביל לסימון ולהצלחות של העיר. אין תחום בעיר שאני לא מכיר ולא נגעתי בו”.
גם פדידה מאמינה שתיבחר: "אני האדם הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון. הייתי חברת מועצה במשך 18 שנים, נבחרתי לכנסת וכיהנתי במשך כמעט שנתיים. אשמור על יקנעם ירוקה ואמשיך לבנות לצעירי העיר".
7 צפייה בגלריה
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
(צילום: הרצל יוסף)

כרמיאל: בית הקלפים גרסת הצפון

הבחירות לראשות העיר כרמיאל מתקיימות בצילן של פרשיות מביכות שליוו את הקמפיינים, בין שני המתמודדים המובילים במרוץ לראשות העירייה.
משה קונינסקי (59), ראש עיריית כרמיאל המכהן מזה חמש שנים, מילא את מקומו של עדי אלדר - ראש העירייה המיתולוגי. הוא נבחר ברוב של 43 אחוז מקולות התושבים וגבר על ארבעה מועמדים נגדו. קונינסקי זוכה לתמיכתו של אלדר, שכיהן בראשות העירייה במשך 30 שנה.
מולו הטוען לכתר אלון אזולאי, איש עסקים ויושב ראש סניף הליכוד בעיר. אזולאי נחשב עד לפני ארבע שנים מקורב לקונינסקי ואף סייע לו להיבחר. בנובמבר 2022 נעצרה אשתו של משה, עו"ד סוזי קונינסקי, בחשד כי סחטה באיומים את אזולאי כדי שלא יתמודד לראשות העירייה מול בעלה. היא הכחישה את החשדות וטענה כי היא זו שנסחטת ומאוימת. בישורת האחרונה של הבחירות, בצל דיבורי האחדות ברוח המלחמה, בפרלמנטים המקומיים בעיר פחות עסקו בנושא. לראשות העירייה מתמודדים גם בת שבע אבוחצרה, לשעבר מנכ"לית תאגיד המים האזורי, וגיא דוד מרציאנו, חבר מועצת העירייה.
כרמיאל הייתה מוקד הפגנות מרכזי בשנה שחלפה במחאות נגד שינויי החקיקה במערכת המשפט ונגד ממשלת נתניהו. לראשונה, בעיר תתמודד רשימת 'חוזה חדש', שמנהיגיה הובילו את ההפגנות. ראש הרשימה הוא עו"ד תומר בן חמו. הוא וחבריו מבקשים להכניס למועצת העירייה רשימה ליברלית שתמנע מ"קיצונים ומשיחיסטים להיכנס לעיר ולמנוע מסיבות ומצעדי גאווה". מולם מתמודדת רשימה מאוחדת מקצוות הקשת הדתית-חרדית בשם "מאמינים בכרמיאל", ובה נציגים מהקהילות השונות בכרמיאל. את הרשימה מוביל סגן ראש העירייה החרדי המכהן כיום, פנחס סירוקה. מתמודדי הרשימה הכריזו כי הם יבקשו לחזק את נושא 'הזהות היהודית' בעיר ולהביא אליה משפחות חדשות, בהן עולים חדשים מארה"ב ועוד.

פתח תקווה: בעיית הביטחון

ראש עיריית פתח תקווה המכהן, רמי גרינברג, מתמודד לקדנציה שנייה לראשות העיר. מאז יולי 2022, מצוי גרינברג תחת חקירה פלילית. המשטרה מייחסת לו עבירות של סחיטה באיומים ומתן שוחד. מולו מתמודדים ענת זנזורי וגנאדי בורשבסקי. למרות החשדות כלפיו, בעיר מהמרים כי גרינברג ינצח את הבחירות בקלות ולא יזדקק לסיבוב שני כדי להיבחר.
גרינברג מבטיח להילחם בפשיעה, ולהשקיע בביטחון התושבים ע"י הצבת עוד מצלמות בעיר ושערים בכניסות אליה. בנוסף, מתכוון גרינברג לקדם את העיר בנושאי תחבורה, מסחר ופיתוח מקומות בילוי. ענת זנזורי רצה ברשימת תקווה אחת. היא מוכרת בטיפול בנושאי איכות הסביבה, ומבטיחה לשתף תושבים בקבלת החלטות ולהאציל סמכויות. בנוסף, היא מבטיחה לדאוג לבעלי החיים ע"י הוספת וטרינרים, אוכל מסובסד לבעלי החיים וימי אימוץ.
גנאדי בורשבסקי, שרץ ברשימת "מצטיינים עם גנאדי", מבטיח לפעול לקידום תחבורה ציבורית בשבת מבלי לפגוע בדתיים. בנוסף, מתחייב לפעול להורדת הארנונה הגבוהה, לדבריו, כספי הארנונה נועדו לממן את החרדים. כמו כן הוא מבטיח לבנות מעונות לסטודנטים ודירות לזוגות צעירים במסגרת דיור ציבורי. עוד הוא מבטיח שפתח תקווה לא תהיה מטרופולין שיאוחד בעתיד עם ערים כמו בני ברק ואלעד. בורשבסקי מציין כי בחירה בו היא לא בחירה בחרדים.
7 צפייה בגלריה
העיר רחובות
העיר רחובות
כך זה נראה ברחובות
(צילום: שאול גולן)

חולון: קריאת תיגר על ראש העיר הוותיק

השאלה הגדולה שתעמוד בפני תושבי חולון שהולכים להצביע תהיה האם להשאיר את מוטי ששון בתפקידו או להיפרד מראש העיר הוותיק שמכהן כבר 30 שנה.
חמישה מתמודדים קוראים תיגר על שלטונו של ששון שמתמודד על קדנציה שביעית: שי קינן, עו"ד ניסן זכריה, מורן ישראל, ענת כינורי וד"ר קרן גונן. בבחירות הקודמת ששון הצליח לזכות בקושי רב ונראה שהמתמודד שי קינן יהווה לו אתגר משמעותי.
ההערכות הן כי העיר תלך לסיבוב בחירות שני. הבעיה הכי דרמטית בעיר היא פקקי התנועה, כמו גם עבודות התשתית בעיר, כשכל מועמד מבטיח פתרונות שאינם בשליטתו. סוחרי רחוב סוקלוב שכבר שנים נמצאים ברחוב סגור בשל עבודות נת"ע סובלים בעיקר מהמצב.

נהריה: בחירות ללא טוענים לכתר

בהיעדר מועמדים, אל"מ (במיל') רונן מרלי, שמכהן כראש עיריית נהריה בחמש השנים האחרונות, יבקש לבצר את מעמדו במועצת העירייה ולהכניס כמה שיותר נציגים מרשימתו.
אל"מ (במיל') רונן מרלי, שהביס את ז’קי סבג, השריף המיתולוגי של נהריה, סוגר כעת קדנציה של חמש שנים. לפי המפה הפוליטית שעליה הוא משחק, לא מן הנמנע כי הוא לא מתכוון להגביל בזמן את שנות כהונתו. באשר למועצת העיר, לאחר שנים שלא הייתה נציגות לציבור הדתי לאומי, תתמודד השנה רשימת "הציונות הדתית" בראשותו של חן אלמגור, איש חינוך ופעיל חברתי. אלמגור מנהל את מרכזי הנוער בנהריה של ארגון OU ישראל.

קריית גת: ראש העיר רוצה כהונה חמישית

אחרי 20 שנה בשלטון ועל רקע המלחמה, ראש העיר אבירם דהרי מתמודד שוב על קדנציה חמישית ברציפות. בשנים האחרונות קריית גת זינקה משמעותית עם שכונות חדשות ועל פי התוכניות העתידיות עוד שכונות ייבנו בעתיד הקרוב. עם זאת, התושבים החילונים חוששים שהעיר הולכת ומקבלת צביון דתי, בין היתר על רקע הגעתם של גרעינים תורניים לעיר.
השינוי הדתי באופי העירוני אף הפך לכלי ניגוח בקמפיין הבחירות. דהרי מצידו טוען שהוא נוהג בשוויון כלפי כולם, ואף לאחרונה התברר שהחרדים בעיר כלל לא תומכים בו, אלא ביריבו כפיר סויסה, הנחשב מקורב לליכוד ולשר מיקי זוהר. שני המתמודדים הנוספים בבחירות יקיר שינדלר ויגאל וינברגר.

נתיבות: ראש העיר מקווה לניצחון נוסף

התחזיות בנתיבות מדברות על ניצחון לראש העיר הוותיק מהליכוד, יחיאל זוהר, בקרב מול טל אדרי מרשימת "נתיבות של כולנו".
כ-350 רקטות נורו לעבר העיר במהלך המלחמה. 28 מתוכן פגעו בשטח עירוני, עשרות מבנים ובתים נפגעו. לכאורה, המלחמה הזיקה לתדמיתו של זוהר שכן תושבים שביקשו להתפנות לא קיבלו את מבוקשם, אבל הוא גם נקט בצעד שאולי השקיט מעט את השטח: מכתב זועם ששלח לבנימין נתניהו ובו טען כי הממשלה בראשותו הפקירה את תושבי העיר לגורלם.
דרמה קטנה שאירעה בעיר היא הפיצול של רשימת הרבנים. בנוסף תרוץ למועצת העיר רשימת הציונות הדתית בראשות כנרת אגור.

רחובות: מערכת בחירות "ללא רחמים"

ארבעה מתמודדים ינסו זכות בבחירות ברחובות - ראש העיר רחמים מלול, מתן דיל, יניב מרקוביץ' וזהר בלום.
העיר הישנונית בדרך כלל, קיימה מערכת בחירות אגרסיבית ועצימה, בשונה ממערכות הבחירות בעבר. הנושאים המרכזיים שנמצאים על השולחן בבחירות, נעים סביב השאלות שהעסיקו את ישראל בשנה האחרונה - חילוניים ליברליים נגד דתיים חרדים ושמירה על הסטטוס קוו. תפקידו של ראש העיר הבא יהיה לגשר בין הדרישה לתחבורה, תרבות ובילויים בשישי שבת, לבין תושבי העיר הדתיים והחרדים שמעדיפים רחובות סגורה בסופ"ש.

רמלה: להחזיר את הביטחון לעיר

רמלה היא עיר ימנית, בה המרכז-שמאל לא קיים. ניתן לראות זה לפי רשימת המועמדים לראשות העיר, בה כולם נמצאים על הרצף שבין עוצמה יהודית לליכוד.
ראש העיר המכהן, מיכאל וידל, יתמודד מול ארבעה מועמדים: יואל לביא, ראש העיר המיתולוגי לשעבר שרוצה לחזור לתפקיד אחרי פסק זמן של שש שנים, הזמר בני אלבז מעוצמה יהודית, הראל שהם איש הגרעין התורני ואברהם דז'ורייב. המשימה שתמתין לראש העיר הבא היא קודם כל החזרת תחושת הביטחון לתושבי העיר.