משלחות הנוער הישראליות לפולין צפויות לשוב, אחרי שבוטלו בתקופת הקורונה ולא חודשו בשל המשבר ביחסים בין המדינות. כך הודיעו היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אלי כהן ושר החינוך יואב קיש. הפתרון למשבר התאפשר לאחר ביקורו החשאי של ראש השב"כ רונן בר בפולין, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, שם הוחלט על פשרה לנושא אבטחת המשלחות, שהיווה מכשול עיקרי. במסגרת ההסכם תתאפשר אבטחה ישראלית חמושה למשלחות במקרים של התרעות ואיומים, ובשגרה תעמוד לרשות המשלחות אבטחה פולנית.
3 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
המשלחות לפולין יחזרו לאחר כ-3 שנים. תיכון חוגים במסע לפולין
(צילום: גיורא סמולנסקי )
3 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר
ראש השב"כ רונן בר ביקר בפולין לטובת השגת ההסכמות
(צילום: תקשורת שב"כ)
כעת מתמקדים המגעים בין המדינות במאמץ לחדש את המשלחות מיד לאחר חג הפסח, ובחודש אפריל שר החינוך ומנכ"ל משרדו צפויים לטוס למצעד החיים בפולין. המתווה הביטחוני שאפשר את ההסכמות בין המדינות הוכן על ידי השב"כ, והוא סוכם סופית בנסיעתו של בר לפולין שם הוא פגש את שר החוץ הפולני.
עם פרוץ הקורונה, לפני כשלוש שנים, הופסקו המסעות לפולין. ישראל אמנם החזירה את שגרירה לוורשה בפברואר לפני שנה, אבל למרות ניסיון התערבות של נשיא המדינה יצחק הרצוג - היחסים נותרו קרירים. פולין סירבה לאפשר לשר החוץ דאז יאיר לפיד לנחות בפולין בדרך לביקור בקייב, והמשיכה להצביע נגד ישראל באו"ם. אבל עם פרוץ הממשלה החדשה חל שינוי, ופולין אף גינתה בחריפות את הפיגוע בנווה יעקב.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעסק בסוגיה יחד עם מקבילו בפולין, אמר כי "אחרי שנה מבוזבזת, אנחנו מחזירים את משלחות הנוער לפולין. את לקחי השואה אפשר ללמוד בהרבה דרכים, אבל אין טוב יותר ממראה עיניים". לדבריו, "אני מברך על כך שהצלחנו להחזיר את משלחות התלמידים לפולין, כדי ללמוד מקרוב על השואה".
3 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
שר החוץ אמר כי היחסים בין המדינות התחממו. ארכיון
(צילום: משה מילנר)
שר החינוך יואב קיש בירך על שיתוף הפעולה, הודה למקבילו הפולני, ואמר כי "ההחלטה להחזיר את המשלחות עמדה בראש סדר העדיפויות ובקדימות". הוא הוסיף: "קיימת חשיבות רבה להנחלת זיכרון השואה לתלמידי ישראל ולהעברת תכנים אלה, שהם חלק בלתי נפרד ממורשת העם היהודי".
שר החוץ אלי כהן אמר כי קיימת התחממות ביחסים בין ישראל לפולין, והוסיף כי "להחזרת המשלחות יש חשיבות גדולה בעיצוב הזהות הלאומית של בני הנוער, היכרות עם ההיסטוריה של עם ישראל בכלל, ושימור זיכרון השואה בפרט". כהן אמר כי "החזרת המשלחות התאפשרה הודות למגעים שקידם נתניהו ולעבודה מאומצת של משרד החוץ ומשרד החינוך".
משרד החוץ של פולין מסר כי הוא רואה בחיוב את חידוש הגעת המשלחות למדינה, וכי הוא מכיר בחשיבותן להמשך קידום הקשרים בין המדינות.
מועצת התלמידים והנוער הארצית בירכה על החזרת המסעות לפולין, ומסרה כי "מדובר באבן יסוד קריטית בעיצוב זהות". המועצה הודתה לנתניהו, כהן, קיש ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס "על פועלם להנחלת זיכרון השואה ועל האחריות שלהם לנוער הישראלי".
ראש ישיבת יגל אמית אשדוד, הרב שלום מלול, שמדריך מסעות לפולין שנים רבות אמר כי "חזרתם היא בשורה גדולה לנוער ולכולנו. בימים של מחלוקת לא פשוטה, שצפות שאלות על עתיד משותף לחברה הישראלית, חשוב שנזכר יחד בעבר המשותף. בגורל אחד שיש לעם שלנו בעבר, בהווה ובעתיד". הרב מלול הוסיף: "השואה לא הבדילה בין דעות בתוך העם היהודי, נחשבנו כולנו עם אחד. המשלחות מחזקות את הביחד שלנו כעם ומחדדות את הזהות והערכים המשותפים. אין ולא תהיה לנו ארץ אחרת".
פסח האוספטר יו"ר פורום רום - מחנכים לזיכרון השואה והגבורה, מסר כי "רצה הגורל ודווקא היום בחג הפורים, נקודת ציון מרכזית במאורעות עמנו, התבשרנו על שובם של מסעות הזיכרון של בני הנוער הישראלים למחנות ההשמדה בפולין, שגם הם מפעל אדיר של זיכרון לדורות, את שאירע לבני העם היהודי בתקופת השואה על ידי הצורר הנאצי".