3 צפייה בגלריה
סוזנה קאופמן על השעון ביפו
סוזנה קאופמן על השעון ביפו
סוזנה קאופמן על השעון ביפו
(צילום: שחר זוהר, טרקלין מערכות)
עובד כמו שעון: אחרי חודשים ארוכים, השעון המפורסם בארץ שב לתקתק במגדל השעון ביפו. הודות לשענית סוזנה קאופמן, הלילה (שישי) בחצות יצלצל השעון תריסר פעמים לכבוד תחילתה של שנת 2022.
יותר מארבעה חודשים עמד השעון מלכת בשל תקלה מורכבת שמיטב שעני ישראל לא הצליחו לתקן. לפני כחודשיים פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שבעיריית תל אביב הצליחו לאתר ולגייס לטובת המשימה את קאופמן (60), שענית בעלת שם עולמי המתמחה בשעונים עתיקים והאישה היחידה בעולם בתחום.
ההימור על קאופמן השתלם ובגדול, והשבוע היא עלתה לגובה של 28 מטרים ותיקנה את התקלה הסבוכה בשעון שגילו יותר מ-120 שנים. כשירדה לקרקע מהגובה הרב, אזרחים רבים מחאו לה כפיים וצילמו אותה.

"יש לי פרפרים בבטן", אמרה קאופמן בהתרגשות. "זה כל כך מרתק לראות את כל החיבורים של השעון. למרות שתיקנתי המון שעונים בחיי, זה הדבר הכי מטורף שעשיתי. זה כל כך גדול שאני ממש לא מוצאת את המילים הנכונות להסביר את זה".
הדיאגנוזה לתקלה ניתנה על ידי קאופמן לפני כחודשיים ובשבועות האחרונים המתינו לבואם של החלקים מחו"ל ושמזג האויר יהיה מתאים, ללא גשמים. תקלה דומה זכורה בשעון לפני כ-30 שנה, אז היתה קאופמן עולה חדשה מדנמרק שמיד התנדבה לתקן את השעון אלא שבעירייה בחרו שען אחר. "זה משהו שכל כך רציתי וקיוויתי לעשות, שהיום אני ממש מרגישה שזה חלום שמתגשם". אחרי שתיקנה גם את פנים השעון וגם את מחוגיו החיצוניים מבטיחה השענית, "זה נראה טוב מאוד. יהיה לנו שקט ממנו לפחות לעשרים שנה".
3 צפייה בגלריה
תיקון השעון ביפו
תיקון השעון ביפו
העבודות לתיקון השעון ביפו
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
סוזנה קאופמן על השעון ביפו
סוזנה קאופמן על השעון ביפו
(צילום: שאול גולן)
הלילה צפויה חגיגה ליד מגדל השעון, בתקווה שמזג האוויר יאפשר זאת. השעון יצלצל בחצות, בשמיים יהיו זיקוקים, על המדרכה יופיעו נגנים, וגם בקבוקי שמפניה ייפתחו לכבוד השנה האזרחית החדשה ולכבוד השעון הישן־חדש.
רון חולדאי, ראש העיר תל אביב-יפו, שהגיע אף הוא לצפות בקאופמן מתקנת את השעון אמר כי "בשנים האחרונות השקענו מאות מיליוני שקלים באתרי התיירות של יפו, שהפכו אותה למוקד התיירות מספר אחת בעיר. היה לנו חשוב לסיים את עבודות תיקון השעון ההיסטורי ביפו, המהווה מוקד תיירותי, עבור התושבים והמבקרים שיוכלו להגיע ולחגוג יחד את תחילת השנה האזרחית בספירה משותפת לאחור. אני מאחל לכולנו שנה אזרחית טובה ומוצלחת".
בעבודות לתיקון השעון ביפו השתתפה גם חברת טרקלין מערכות בע"מ.