הבית הלבן הודיע הערב (שני) כי ארה"ב בוחנת את הודעת חמאס, שמסר כי הוא מקבל את תנאי הסכם הפסקת האש שהציגו קטאר ומצרים. לפי הבית הלבן, הגעה להסכם בין ישראל לחמאס היא האפשרות הטובה ביותר, ויש להמשיך לפעול כדי להגיע אליה.
בבית הלבן אמנם אישרו כי התקבלה תשובה, אך לא פירטו על הסעיפים בהסכם. "אנחנו רוצים לשחרר את החטופים, להגיע להפסקת אש של שישה שבועות ולהגדיל את הסיוע ההומניטרי", הציג דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, את העמדה האמריקנית. ארה"ב מתנגדת בצורה נחרצת לכניסה ישראלית לרפיח וקירבי אמר כי הסכם הפסקת אש יהיה "התוצאה הטובה ביותר".
משפחות חטופים בהפגנות ברחבי הארץ
(צילום: ירון ברנר, רועי רובינשטיין, מרטין וילר, זאב ינאי )
1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
בבית הלבן אמרו כי תשובת חמאס הגיעה בסופם של דיונים בראשות ראש ה-CIA וויליאם ברנס, וכי הנשיא ג'ו ביידן קיבל עדכון על הנושא. "אנחנו נמצאים עכשיו בשלב קריטי", אמרו בבית הלבן, ומסרו כי בשעות הקרובות יתקיימו שיחות בין גורמים אמריקנים למקביליהם הישראלים. "אני יכול לאשר שחמאס פרסם את תשובתו", אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר. "אנחנו בוחנים עכשיו את התשובה הזאת ונדון בה עם השותפות שלנו באזור".
רויטרס דיווחה כי גורם אמריקני רשמי, שבקיא בפרטי ההסכם, מתח ביקורת על ישראל ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר קבינט המלחמה לא ניהלו "בתום לב" את סבב השיחות האחרון מול חמאס. הוא הוסיף כי ישראל מתכננת להתחיל בפעולה ברפיח – וארה"ב מחויבת לעצור אותה.
תקיפות ברפיח, לקראת כניסה ישראלית
בהודעה הרשמית הראשונה של הממשלה להודעת חמאס, שנמסרה מלשכת ראש הממשלה, נכתב: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה. במקביל, אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל".

משלחת ישראלית בדרך לקהיר: "פערים בתשובת חמאס"

גורמי המקצוע התבטאו בחריפות נגד ההצעה במהלך ישיבת קבינט המלחמה. הם הבהירו שזו מלכודת שמטרתה להציג את ישראל כסרבנית, בזמן שהחמאס חרג מכל פרמטר על העסקה שלה ישראל הסכימה. לפי גורמים מדיניים יש כעס על האמריקנים שבהובלת ראש ה-CIA בישלו את המהלך ולמעשה הבטיחו למתווכות ערבויות בדבר סיום המלחמה, שלא היו מקובלות על ישראל.
הגורמים המדיניים אמרו הערב כי משלחת שבקיאה בפרטי המשא ומתן יוצאת לקהיר. לפי הגורמים, כרגע יש פערים מאוד משמעותיים בתשובת החמאס שלא עולים בקנה אחד עם ההצעה המצרית שישראל קיבלה. המשלחת תבדוק אם ניתן לגשר על הפערים. לפי הגורמים ישראל תמשיך לפעול לעסקה - במקביל ללחימה ברפיח. עוד נמסר כי ראש ה-CIA יגיע מקטאר למצרים, ולא יגיע בינתיים לישראל.