רויטרס ציטטה הערב (יום שני) "גורם שמעורה בפרטים", שאמר כי בניגוד לתגובות הראשוניות שפרסמו גורמים ישראלים - חמאס דווקא הסכים להצעת ישראל מ-27 באפריל ללא שינויים מהותיים. בישראל מכחישים זאת. כעת, מתקיימת התייעצות טלפונית של חברי ניהול קבינט המלחמה. לטענת הגורם, המתווכים הקטארים קיימו אתמול והיום פגישות עם נציגי חמאס בנוגע להצעה של ישראל. במקביל: דובר צה"ל הודיע על תקיפת מטרות חמאס במזרח רפיח, והפלסטינים מדווחים על חגורות אש מסיביות באזורים המזרחים של העיר - כמו גם על כניסה קרקעית של כוחות.
בהודעה הרשמית הראשונה של הממשלה להודעת חמאס, שנמסרה מלשכת ראש הממשלה, נכתב: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה. במקביל, אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל".
משפחות חטופים חוסמות את איילון צפון הערב
(צילום: לירון סמואלס )

3 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
3 צפייה בגלריה
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב, הערב
(צילום: טל שחר)
בהתייעצות של קבינט ניהול המלחמה, שכונס טלפונית לבקשת הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט, הוחלט לשלוח משלחת מקצועית לקהיר, אבל במקביל להמשיך בהכנות לפעולה ברפיח. ההבנה בקבינט היא שיש עדיין פערים, אבל לא רוצים לסרב ולכן שולחים משלחת בדרגי עבודה לקהיר, ובמקביל ממשיכים בהכנות לפעולה ברפיח. במהלך הקבינט גורמים מדיניים טוענים כי גורמי המקצוע התבטאו בחריפות נגד ההצעה. הם הבהירו ש"זו מלכודת שמטרתה להוציא את ישראל סרבנית, בזמן שחמאס חרג מכל פרמטר על העסקה שישראל הסכימה".
לפי הגורמים המדיניים, יש כעס על האמריקנים שבהובלת ראש ה-CIA ביל ברנס "בישלו" את המהלך הזה, ולמעשה הבטיחו למתווכות ערבויות בדבר הפסקת המלחמה שלא היו מקובלות על ישראל. "יש פערים מאוד משמעותיים בתשובת חמאס, שלא עולים בקנה אחד עם ההצעה המצרית שישראל קיבלה. המשלחת תבדוק האם ניתן לגשר על הפערים. בכך ישראל מושיטה יד וממשיכה לקדם המגעים לעסקה, אך במקביל תימשך הלחימה ברפיח", אמרו הגורמים המדיניים. ראש ה-CIA ביל ברנס יגיע לקהיר מקטאר, ובינתיים לא יגיע גם לישראל.
קודם לכן אמר גורם ישראלי - כשעה וחצי אחרי ההודעה הרשמית של חמאס על הסכמה להפסקת אש - כי מערכת הביטחון עדיין לומדת את ההצעה. "על פניו נראה שיש פה דרישה להפסקת המלחמה שאנחנו לא יכולים לקבל", אמר. "הפסקת המלחמה נשארה כמשהו קונקרטי שהם לא מוותרים עליו. כרגע נמשכות ההכנות לפעולה ברפיח". מלשכת שר הביטחון יצאה הודעה שלפיה יואב גלנט והרמטכ"ל "אישרו תוכניות מבצעיות" להמשך הלחימה - ובפרט לרפיח.
הבית הלבן בינתיים מסר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תודרך על פרטי ההצעה - ש"הגיעה אחרי דיונים שהוביל ראש ה-CIA וויליאם ברנס". ראש ה-CIA, נזכיר, המריא לקטאר ממצרים אחרי תום הדיונים שם - כשבאותו יום עשו זאת גם חברי משלחת חמאס.
סגנו של יחיא סינוואר, חליל אל-חיה, אמר כי חמאס הסכים להתחיל בשלב הראשון של העסקה גם ללא הפסקת אש קבועה. לדבריו, השלב הראשון יכלול נסיגה של צה"ל אל אזור הגבול בתוך רצועת עזה, ורק בשלב השני תתחייב ישראל להפסקת אש קבועה. לדבריו, "בכל שבוע ישוחררו 3 חטופים מתוך ה-33 שרלוונטיים לשלב הזה. אורך כל שלב אמור להימשך 42 ימים".
עוד אמר אל-חיה: "בהסכם זה השגנו את המטרות של הפסקת אש, החזרת העקורים, סיוע ועסקת חליפין רצינית. ביום הראשון של השלב הראשון של ההסכם, ישנה התחייבות ברורה להפסיק זמנית את הפעולות הצבאיות. אין הגבלות על החזרת העקורים, וזהו נוסח ברור בהסכם, לפי ההצעה שאישרנו, ישראל תיסוג ביום השלישי מרחוב אל-ראשיד והעקורים יוכלו לחזור, וביום העשרים ושניים ייסוג מרחוב סלאח אל-דין".
תיעוד: הפגזות צה"ל ברפיח, הערב

3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש אגף המבצעים בצה״ל האלוף עודד בסיוק
שר הביטחון יואב גלנט עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש אגף המבצעים בצה״ל האלוף עודד בסיוק
גלנט והרמטכ"ל מאשרים תוכניות להמשך הלחימה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ברויטרס צוטט כאמור "גורם שמעורה בפרטים", שאומר כי חמאס הסכים להצעת ישראל מ-27 באפריל ללא שינויים מהותיים. לדברי אותו גורם, המתווכים הקטארים קיימו ביומיים האחרונים פגישות עם חמאס בנושא ההצעה. בישראל הכחישו את הדברים ואמרו כי הם לא נכונים.
לפני שהממשלה הגיבה רשמית, היחידים בממשלה שהתייחסו להתפתחות האחרונה היו השר איתמר בן גביר - שקרא לכבוש את רפיח - והשר עמיחי שיקלי, שבחר לצייץ ברשת X: "פאק חמאס".
במקביל, על רקע הודעת חמאס, חסמו משפחות חטופים את איילון צפון בסמוך למחלף רוקח עם המסר "לעולם לא עוד". המשפחות שרפו שעון חול ענק במחאה על כך שהממשלה שורפת את הזמן של החטופים בשבי החמאס ומטרפדת את העסקאות לטענתן. משפחות חטופים מפגינות גם בדרך בגין בעיר, וחוסמות את הכביש בשני הכיוונים יחד עם מאות בני אדם. במקביל, מפגינים הגיעו גם לקניון שבעת הכוכבים בהרצליה ולשדרה הסמוכה. מאות בני אדם מחו גם בצומת כרכור ובצומת העוגן.
מטה משפחות החטופים מסר: "אנו מברכים על הודעת חמאס לקידום הפסקת האש, מה שמקדם את חזרתם של 132 החטופות והחטופים שנמצאים בשבי חמאס כבר שבעה חודשים. עכשיו הזמן של ממשלת ישראל להוכיח במעשים את מחויבותה לאזרחיה - על הקבינט לקחת את הסכמת חמאס ולהפוך אותה לעסקה להחזרת כולם. השבת החטופים היא המפתח לביטחון הישראלי".

מה שידוע על ההצעה שחמאס אישר

לפי הדיווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי, במסגרת נוסח ההצעה שאושרה על ידי חמאס, תתקיים מסגרת בת שלושה שלבים רציפים. השלב הראשון יימשך 42 ימים, ויכלול: הפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות בין שני הצדדים ונסיגת הכוחות הישראלים מזרחה ורחוק מאזורים המיושבים בצפיפות; הפסקת טיסות צבאיות וסיור ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום ולמשך 12 שעות בימי שחרור החטופים והאסירים; חזרת עקורים לאזורים שלהם ונסיגה מוואדי עזה ובמיוחד מציר נצרים וכיכר כווית.
עוד דווח כי בשלב זה חמאס ישחרר 33 חטופים, חיים או מתים, בהם נשים אזרחיות וחיילות מתחת לגיל 19, מבוגרים מעל גיל 50, וחולים ופצועים אזרחים בתמורה למספר אסירים מבתי הכלא הישראלים; תהליך ההחלפה תלוי במידת המחויבות לתנאי ההסכם, כולל הפסקת הפעולות הצבאיות, נסיגת הכוחות הישראלים, החזרת העקורים וכניסת סיוע; הסרת האמצעים והעונשים שננקטו נגד אסירים ועצורים בכלא הישראלי אחרי 7 באוקטובר ושיפור תנאיהם.
עוד דווח: האו"ם והסוכנויות יבצעו את עבודתם בכל רצועת עזה, תהיה הקלה על הכנסת האספקה והצרכים לקליטת עקורים שאיבדו את בתיהם במהלך המלחמה, ויחלו סידורים ותוכניות לשיקום מקיף של בתים, מתקנים ותשתיות אזרחיות שנהרסו.
בשלב השני, כך דווח, שיימשך גם הוא 42 ימים, יוכרז על "שקט בר-קיימא", שייכנס לתוף לפני תחילת חילופיי שבויים. בשלישי השלישי, שגם הוא יימשך 42 ימים, יוחלפו גופות ישראלים בגופות מחבלים פלסטינים, יחל יישום תוכנית השיקום של רצועת עזה לתקופה שבין שלוש לחמש שנים, ויהיה סיום מוחלט של המצור על הרצועה. הערבים על התוכנית, כך נכתב, הם קטאר, מצרים, ארה"ב והאו"ם.