1 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
במשרד החוץ ובנציגויות ישראל בעולם מוצפים בבקשות סיוע לישראלים שנמצאו חיוביים בבדיקות קורונה במהלך חופשתם בחו"ל ונאלצו להתפנות לבידוד במדינות שבהן שהו. במשרד החוץ מדווחים על יותר מעשרים ישראלים כאלה רק בשבוע האחרון, רובם צעירים וחלקם לפני צבא. פניות לסיוע התקבלו בין היתר מצעירים השוהים באיי יוון, באזורי נופש בספרד, בולגריה, דובאי, איי סיישל וטורקיה.
אדם שנמצא חיובי לקורונה בחו"ל נדרש להיכנס לבידוד לתקופה של שבוע עד עשרה ימים, לעיתים על חשבונו. בחלק מהמקרים הישראלים נשלחים למלונות קורונה, ויש שאושפזו בבתי חולים. בין היתר, ארבעה צעירים נמצאים במלונית קורונה ביוון, ובקניה ובאורוגוואי מאושפזים שני ישראלים שחלו.

במשרד החוץ, שחוששים שהתופעה תלך ותתרחב, מדגישים כי אזרח ישראלי השוהה במדינה זרה והתגלה בבדיקה כי נדבק בקורונה, נדרש למלא אחר ההנחיות המקומיות. למשרד החוץ אין כל סמכות לערער על החלטות הרשויות המקומיות, או להשפיע על התנהלותן בנושאי בדיקות קורונה ובידוד. בינתיים מקבלים במשרד פניות מצד הורים מודאגים, שחוששים לגורל ילדיהם שנמצאים בבידוד, כמו גם לעלויות הכספיות שלעיתים נלוות לכך.
במשרד החוץ מנסים לסייע, אך אומרים שידיהם כבולות משום שהרשויות בכל מדינה מכתיבות את אופן ההתנהלות. מנהלת מחלקת ישראלים בחו"ל במשרד החוץ, סימה דובדבני, אמרה כי "אנחנו מקבלים פניות רבות מאזרחים שנמצאים בחו"ל ומהורים מודאגים שילדיהם נסעו לטיול לפני צבא ונקלעו לסיטואציה לא מתוכננת ומטרידה. חשוב להדגיש שכל התנהלות מול הרשויות והטיפול בנושאים האישיים של האזרחים המבודדים נמצא באחריות האזרחים עצמם ובני משפחותיהם".
לאחרונה פרסמנו ב-ynet כי על אף שראש הממשלה נפתלי בנט קורא לישראלים שלא להזמין טיסות לחו"ל, בנתב"ג נערכים לשיא חופשת הקיץ ומגדילים את כמות הבדיקות. לפי נתונים מהשבוע האחרון, מספר הטסים היומי נע בין 29 אלף במהלך השבוע לבין 37 אלף בסופי השבוע – עדיין רחוק מהמספרים שלפני הקורונה, אך גבוה בהרבה מאשר בשנה האחרונה.

לנוכח העלייה בכמות הנוסעים, בשבועות האחרונים הורחב מתחם בדיקות הקורונה לשבים מחו"ל הנעשות על ידי חברת "פמי", וכעת עמלים בנמל להגדיל עוד את כמות הבדיקות לקראת ימי שיא חופשת הקיץ. השבוע הועבר אוהל הבדיקות שנבנה על ידי משרד הביטחון מחוץ לטרמינל לידי משרד הבריאות וההערכות הן שהוא יחל לפעול בימים הקרובים וישתמשו בו בעיקר בשעות העומס. האוהל החדש מכיל 40 עמדות בידוק שמצטרפות ל-90 הקיימות, ובשיא יוכלו לדגום 46 אלף בדיקות ביממה.
בנוסף לאוהל, בחברה וברשות שדות התעופה כבר הקימו מתחם למשפחות אשר אמור להפריד בין כלל הנבדקים לבין אלו עם ילדים. "העמדה הזו מותאמת לילדים", אמר ניר בר און, מנהל מערך הדיגומים. "היא הייתה בתוך האוהל והוצאנו אותה החוצה לאזור מבודד מתוך רצון לתת לילדים תשומת לב. ככה אנחנו מקלים עליהם ומקלים על יתר הנוסעים".
הבדיקה בתשלום, 80 שקלים למי שמזמין תור מראש ו-100 שקלים למי שמשלם בנמל. "ברגע שהכול משולם זה עובד חלק", אמר בר און. "אנשים נכנסים בצורה די מהירה, הנוחת ממוין ומכוון על ידי הסדרן לעמדות. הוא מתיישב, עבור את הבדיקה ויכול להיות משוחרר לביתו".