בצל העלייה בתחלואה בקורונה בשבועות האחרונים, והחשש מהבאת זנים מסוכנים של הנגיף לארץ דרך נמל התעופה בן גוריון, ראש הממשלה נפתלי בנט קרא לאחרונה לישראלים להימנע מטיסות לא-הכרחיות לחו"ל. אמש (רביעי) אף אישר קבינט הקורונה הגבלות שכוללות חובת בידוד לכל החוזרים מחו"ל עד לקבלת תוצאות הבדיקה שנערכה להם בנתב"ג. למרות ההמלצה, ישראלים לא מעטים ממשיכים לטוס לנופש - וחלקם גם למדינות תחת אזהרת מסע לאור מצב התחלואה בהן.
בסיור שערכנו בנתב"ג כדי לבחון אם "הפרצה" בשער הכניסה הראשי לישראל אכן נסתמה, שוחחנו בין היתר עם לאוניד שיכמן, תושב אשדוד, שטס לאבו דאבי עם משפחתו וחבריו. הוא סיפר כי הוא לא מוטרד מאוד מכך שגם לגבי איחוד האמירויות קיימת אזהרת מסע שכזו. "אני לא כל כך דואג כי ראיתי שיש ירידה בתחלואה. אני כן חושש, אבל קנינו כרטיסים, אז מה נעשה?".
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
מחכים בתור בנתב"ג. הנמל מתעורר, אבל המספרים עדיין לא כשהיו
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
שיכמן הוא אחד מני נוסעים רבים בימים אלו בנתב"ג: אף שמספרי הנוסעים כעת לא גבוהים כפי שהיו בשנים עברו בתקופת השיא של הקיץ, הנמל שהיה מעט מנומנם בחודשים האחרונים "מתעורר" מחדש, במיוחד לאחר תחילתו של החופש הגדול. אשתו של שיכמן, טליה וולפוביץ, אומרת גם היא שלמרות שהיא חשה חשש מסוים, הוא לא מצדיק את ביטול הנסיעה: "הילדים מחוסנים ואנחנו די בטוחים שם, כי מאוד מקפידים שם על מסכות. נכון, תמיד יש חששות אבל אנחנו מאוד מקפידים".
גינדי שטילמן, בן 65 מבת ים, טס לאוקראינה, שגם לגביה פרסם משרד הבריאות אזהרת מסע. "מה לא לנסוע? לשבת בבית?", הוא תוהה. "למה להיכנס לבידוד אם אני מחוסן? וגם אם כן, נשב בבידוד. חייבים לצאת לבלות".
אירה, תושבת תל אביב שטסה באותה טיסה בכדי לבקר את משפחתה באוקראינה, אומרת שהיא יותר מתרגשת מאשר חוששת: "האמת שאני מתרגשת כי שנתיים לא טסתי. אני מחוסנת אבל זה עדיין מפחיד אותי. לפי מה שאני יודעת צריך לשים מסכות, אבל הכול פתוח ואין סגר, ואני בכלל אהיה עם המשפחה. אני יודעת שאהיה עם מסכה אם אצא למקומות".
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
"אני מחוסנת, אבל זה עדיין מפחיד אותי". הנוסעים בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
ניסים קלנדרוב, שטס לווינה, בירת אוסטריה, אמר כי הוא טס עבור מפגש משפחתי - וכי היה נמנע מהטיסה אם מטרתה הייתה נופש. "אוסטריה עוד לא אדומה ויש אישור לצאת ולחזור, מה גם שאני מחוסן", אמר. "התגעגענו לנוח ולהוריד את המסכות, אבל כרגע אני טס בשביל צורך מסוים".
בסיור שערך ראש הממשלה בנט בנתב"ג לפני כשבועיים, אחרי חשיפת הנתונים ב-ynet ובידיעות אחרונות המעידים על הפרצה שם, הוא קרא גם לנוסעים להקפיד ככל האפשר על שמירה על עטיית מסכות. האם קריאתו זוכה להיענות? נראה שלרוב התשובה היא כן. רוב גדול מבין הנוסעים והעובדים שבהם הבחנו בסיור בנתב"ג עטו מסכות. עם זאת, עובדי הנמל ומאבטחים שזו עבודתם המוגדרת נדרשו מדי פעם לגשת לנוסעים ולבקש מהם לעטות מסכה, או לעשות זאת נכון: להרימה כך שתהייה על הפה והאף.
יעקב דביר, שטס לאוסטריה, חש דווקא שהאכיפה בשדה אינה מספקת. "למרות שיש חובה אנשים מורידים מסכות וזה מפריע לי כי אני נזהר ומחוסן", הוא מספר. "אין פיקוח, אין אזהרה ואם אעיר אולי אקבל משהו בראש".
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
אכיפה בנמל? יש מי שמתלונן
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
ולדימיר ליומן מאשדוד, שטס לאבו דאבי, מביע כעס מהמראה של שורה ארוכה של נוסעים הממתינים לתשאול הביטחוני. "יש פה מחדל, אנחנו עומדים בטור כבר שעה והוא לא מתקדם. רוב האנשים ממושמעים ועם מסכות. צריך היה לפזר את האנשים ולא להכניס אותם לטור אחד ענק. היה ברור שיהיו אנשים, למה לא פתחו עוד עמדות?".
במסגרת הניסיונות לסתום את אותה "פרצה" בנתב"ג, הממשלה נקטה כמה וכמה פעולות בשבועות האחרונים. אמש החליט כאמור קבינט הקורונה לחייב את כל השבים לישראל להיכנס לבידוד עד לקבלת תוצאות בדיקת הקורונה הנערכת בנתב"ג - הנחיה שתיכנס לתוקף רק בעוד שבוע עד עשרה ימים.
בנוסף, במתחם מוקם כעת אוהל שישמש כמתחם בדיקות נוסף, על מנת לאפשר 2,500 בדיקות בכל שעה. בסוף החודש שעבר נכנסה לתוקף הנחיה נוספת: כל אזרח ותושב ישראלי מעל גיל 16 נדרש למלא טופס נוסע יוצא במהלך 24 השעות שלפני המראתו מישראל. בטופס יש למלא הצהרה שהנוסע לא יבקר במדינות המוגדרות ברמת סיכון מרבית.

ההגעה למדינות שמוגדרות כבעלות רמת סיכון מרבית אסורה, אלא באישור מיוחד מוועדת חריגים - ובממשלה החדשה הבטיחו לצמצם כמה שיותר את מתן האישורים הללו. נכון להיום מדובר בשש מדינות: ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה. בנוסף ישנן 14 מדינות שנמצאות על סף כניסה לרשימת המדינות המסוכנות על פי משרד הבריאות. בין המדינות הללו ניתן למצוא את אוגנדה, אורוגוואי, איי סיישל, אתיופיה ועוד. אחרי אלו ישנה רשימה ארוכה של מדינות אחרות שאליהן יש אזהרת מסע, ובהן כאמור איחוד האמירויות, אוקראינה ואוסטריה.
בישיבה שלו אתמול קיבל קבינט הקורונה המלצות נוספות של משרד הבריאות, מתוך מטרה לצמצם את התחלואה ואת התפשטות זן הדלתא (הווריאנט ההודי): בדיקות מהירות בכניסה למוסדות גריאטריים וביצוע בדיקות קורונה מהירות בקייטנות ובמחנות קיץ שבהם משתתפים יותר מ-100 ילדים. הבדיקות במוסדות ובקייטנות יהיו על חשבון המדינה, בעוד הבדיקות לשבים מחו"ל ימשיכו להיות בתשלום. כאמור החלטות הקבינט ייכנסו לתוקף בעוד כשבוע עד עשרה ימים, ומלשכת ראש הממשלה נמסר כי לא מדובר ב"מגבלות דרסטיות".

בלשכת בנט ציינו כי "במטרה להגביר את שיתוף הפעולה של הציבור באכיפת הבידוד, משרד הבריאות יקיים עבודת מטה לבחינת קיצור ימי הבידוד". הקבינט הסמיך את בנט ואת שר הבריאות, ניצן הורוביץ, לקחת החלטות שוטפות למימוש האסטרטגיה שנקבעה. בדיון נקבע כי האסטרטגיה הקיימת תימשך - "בלימה רכה" של התפשטות הנגיף, תוך מינימום פגיעה בכלכלה ובשגרת החיים.
בתוך כך, מנתוני משרד הבריאות שפורסמו אמש עולה כי נמשכת המגמה המתונה של העלייה במספר חולי הקורונה שמצבם קשה: 46 חולים מאושפזים כעת במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ. בששת הימים האחרונים פונו בסך הכול לבתי החולים 33 חולים במצב קשה. עם זאת, מספר המונשמים נותר יציב והוא עומד על 17. גם מבחינת הנפטרים אין שינוי ומקרה הפטירה האחרון מקורונה אירע ביום רביעי לפני שבועיים. מאז חצות ועד לשעות הערב קיבלו 325 ישראלים הודעה שהם חיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-46 אלף בדיקות ומספר החיוביים עומד על 0.7% - בדומה לימים האחרונים.
פורסם לראשונה: 23:39, 07.07.21