מאז שפתח את דוכן השווארמה במדרחוב ברחוב הרצל באשקלון, אמיר סעדה (51) נהג להגיע בעצמו מדי מוצאי שבת ולפתוח את העסק עד מאוחר בלילה. כך גם היה אמש (יום שבת), אלא שבזמן שהיה עסוק בפתיחה הגיע רוכב טרקטורון וירה בו חמישה-שישה כדורים. מותו של סעדה, שכבר ניצל בעבר מניסיונות חיסול, נקבע במקום. המתנקש נמלט מיד אחרי הירי, ושרף את הכלי בשטח פתוח.
2 צפייה בגלריה
העסק של הנרצח באשקלון
העסק של הנרצח באשקלון
סייע לבלדר מאקוודור, וקיבל 4 וחצי שנים. אמיר סעדה וזירת הרצח
(מתוך פייסבוק )
2 צפייה בגלריה
חשד לרצח באשקלון
חשד לרצח באשקלון
הזירה באשקלון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
סעדה, חבר בארגון הפשע של שלום דומרני, כבר היה בעבר יעד לחיסולים. בינואר 2020 הוא אירע פיצוץ ברכב שבו נסע, והוא נפצע באורח קל. כמה שנים קודם לכן, נורו לעברו יריות והוא נפצע קשות ברגליו - אך הצליח להשתקם. לפני כמה שנים הוא פתח גם דוכן טוטו צמוד לשווארמה שבבעלותו, אבל מכר אותו לאחרונה. למרות פעילותו העסקית, הקשר שלו לארגון דומרני היה רציף, שכן השניים מכירים עוד מילדותם המשותפת באשקלון.
סעדה הורשע בעבר בעבירות אלימות וסמים, ונידון לארבעה וחצי שנות מאסר בגין סיוע לבלדר מאקוודור להבריחת קוקאין לארץ. הבלדר, חואן אימברטו אנקלדה, הבריח את הקוקאין על גופו - ולאחר שנחת הגיע למלון בירושלים. סעדה, יחד עם אברהם ויטורי, הגיע לחדרו - ושם נעצר על-ידי המשטרה שעקבה אחריהם. בזמן שנתן את גזר את הדין, ציין השופט צבי זילברטל את עברם הפלילי העשיר של השניים.
בעלי העסקים במדרחוב באשקלון מכירים היטב את סעדה - וגם אשתו מוכרת כמורה מוערכת בבית ספר באשקלון. לבני הזוג היו שתי בנות.
למרות שניצל פעמיים מניסיונות חיסול, סעדה לא נהג ללכת עם מאבטחים ולמקורביו סיפר כי הוא לא חש מאוים. "מאז ומתמיד הוא היה מקורב לשלום דומרני, אבל גם דאג למשפחתו ופתח עסקים", סיפר אחד מבעלי העסקים באזור. "תכלס, הוא היה משהו מיוחד בנוף, לא הטייפקאסט של העבריין הקלאסי".
לדבריו, סעדה היה איש משפחה שנהג בכבוד במבוגרים, תרם בסתר והיה חברותי. "הוא לא נתן תחושה שצריך להתרחק ממנו או לפחד ממנו", אמר. "הוא גם סיפר בפתיחות על עולם הפשע, ועל איך נקלע לסיטואציות של מאסר בכלא. הוא ידע לספר על המתרחש מאחורי הקלעים. הוא היה היחיד שידע איך מחייגים לשלום דומרני, והיחיד ששלום תמיד ענה לו לשיחת טלפון".
כשעה לאחר הירי בסעדה, נמצא ליד בית העלמין באשקלון טרקטורון עולה באש. על פי החשד, היורה הגיע למקום עם הטרקטורון, ירד ממנו, ירה - ונמלט. במשטרה מעריכים שהרצח תוכנן בקפידה: המחסלים עקבו אחריו וידעו כי הוא נוהג להגיע לעסק לבד ונמצא שם לבד, עוד כשהמקום ריק מאדם, ואין סיכוי לפגיעה באזרחים חפים מפשע. עוד חושדים במשטרה כי גם נתיב הבריחה תוכנן גם כן בקפידה, וכך גם שריפת הטרקטורון. ההערכה היא שהמתנקש נעזר בסייענים שהבריחו אותו מהאזור.