3 צפייה בגלריה
ביה"ס ביאליק רוגוזין כ-200 מטר קו אווירי מהתחנה שברחוב הרצל 96
ביה"ס ביאליק רוגוזין כ-200 מטר קו אווירי מהתחנה שברחוב הרצל 96
תחנה של מפעל הפיס ברחוב הרצל בת"א - 200 מטר מבית ספר
(צילום: עוז מועלם)
בעקבות פרסום ynet ו"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר, על אודות עמדות מכירה של מפעל הפיס שפועלות בסמוך למוסדות חינוך על-יסודיים בניגוד להיתר שניתן לו, פנה איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים לשר האוצר אביגדור ליברמן, בבקשה שידאג לאכיפה מיידית של תנאי היתר מפעל הפיס, ויפעל לסגירה מיידית של כל נקודת מכירה שהוקמה בסמיכות לבתי ספר.
"מפעל הפיס מפר בבוטות את תנאי ההיתר תוך סיכון בזדון של קטינים", נכתב במכתב. "נקודות מכירה כאלו, אשר נראה כאילו מכוונות ישירות לקהל יעד של קטינים, מפקירות את אותם נערות ונערים. עובדות ועובדים סוציאליים מדווחים שמטופלים בגירים המכורים להתמכרות, מספרים שהחלו לעסוק בהימורים בצעירותם ולא פעם דרך הגרלות מפעל הפיס. זה לא מפתיע, משום שמתבגרים נמצאים בקבוצת סיכון לפיתוח התמכרויות, וחשיפתם באופן לא מבוקר להימורים מגדילה סיכון זה".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
תיכון יהודה ותיכון אורט יהודה מרוחקים 200 ו-300 מטרים מהתחנות ברחוב קהילת ציון 5 ופרסה 5
תיכון יהודה ותיכון אורט יהודה מרוחקים 200 ו-300 מטרים מהתחנות ברחוב קהילת ציון 5 ופרסה 5
התחנה ברחוב קהילת ציון בעפולה - 250 מטר מתיכון אורט יהודה
(צילום: שרון צור)
בהיתר שניתן ב-2017 הוחלט להגביל הקמה של נקודות מכירה חדשות למרחק של 500 מטרים ומעלה מגדר היקפית של בית ספר שבו לומדים תלמידים בכיתות ז' ומעלה. כשלושה חודשים לאחר מכן באופן תמוה הוחלט להקל את ההנחיה ולצמצם את המרחק ל-250 מטרים בלבד. בפועל, על פי נתוני התנועה לחופש המידע שבחנו את התחנות החדשות שנפתחו ב-2020-2019, הפיס לא עמד גם בסיכום הזה.
בדיקה מדגמית מצאה 13 עמדות מכירה בערים שונות, כולן במרחק שבין 250-50 מטרים מבתי ספר תיכון. כך למשל, בבת ים נפתחה עמדת מכירה במרחק של 150 מטרים מבית ספר התיכון "אורט מלטון", ובחדרה נפתחו שתי עמדות במרחק 120 מטרים מהתיכון החרדי "באר מרים", ו-50 מטרים מתיכון "גבעול".
במגדל העמק קיימת עמדת מכירה במרחק 100 מטר מתיכון "נר הצפון", בצפת בית הספר ישיבה לצעירים מרוחק 150 מטר מעמדה, ובפתח תקווה תיכון "אדר" מרוחק כ-220 מטר מנקודת מכירה. עוד עמדות מכירה נמצאות בפתח תקווה במרחק של כ-100 מטר מתיכון "המעיין", ובעפולה במרחק של כ-150 מטרים מתיכון "יהודה", וכ-250 מטרים מתיכון "אורט יהודה".