5 צפייה בגלריה
ביה"ס ביאליק רוגוזין כ-200 מטר קו אווירי מהתחנה שברחוב הרצל 96
ביה"ס ביאליק רוגוזין כ-200 מטר קו אווירי מהתחנה שברחוב הרצל 96
התחנה ברחוב הרצל בת"א - 200 מטר מביה"ס ביאליק-רוגוזין
(צילום: עוז מועלם)
הגבלות על יישובים בדירוג כלכלי-חברתי נמוך, על סמיכות לבתי ספר, על כמות הדוכנים וגם דרישה לשקיפות במידע - כל אלו ועוד, הוגדרו בהיתר שניתן למפעל הפיס לפני כארבע שנים וצפוי להסתיים בתקופה הקרובה. אך האם פעל מפעל הפיס לפי הגבלות ההיתר, והאם הן בכלל מספיקות?
בשבוע שעבר דנה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, בסוגיית מתווה הגרלות הצ'אנס. חברי הכנסת שנחשפו למידע שנצבר בשנים האחרונות הביעו חשש מהמכירה באזורים מוחלשים - כפי שהראו הנתונים ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet בחודש שעבר. אלא שעכשיו מסתמן כי לא מדובר בהגבלה היחידה שלא עומדת בתנאי ההיתר. נתונים חדשים של התנועה לחופש המידע חושפים את קרבת עמדות המכירה של מפעל הפיס לבתי ספר תיכוניים.
במסגרת ההיתר שניתן למפעל הפיס ב-2017, הוחלט להגביל הקמה של נקודות מכירה חדשות בקרבת בתי ספר. ההנחיה קבעה מרחק של 500 מטרים ומעלה בקו אווירי ישר, מגדר היקפית של בית ספר שבו לומדים תלמידים בכיתות ז' ומעלה.
כשלושה חודשים לאחר מכן, באופן תמוה, הוחלט להקל את ההנחיה - שכל מהותה היא להגן על בני נוער ולמנוע את חשיפתם להימורים. הקריטריון שונה למרחק של 250 מטרים בלבד. בפועל, על פי נתוני התנועה שבחנו את התחנות החדשות שנפתחו בין השנים 2020-2019, הפיס לא עמד גם בסיכום המקל הזה.
5 צפייה בגלריה
תיכון יהודה ותיכון אורט יהודה מרוחקים 200 ו-300 מטרים מהתחנות ברחוב קהילת ציון 5 ופרסה 5
תיכון יהודה ותיכון אורט יהודה מרוחקים 200 ו-300 מטרים מהתחנות ברחוב קהילת ציון 5 ופרסה 5
התחנה ברחוב קהילת ציון בעפולה - 250 מטר מתיכון אורט יהודה
(צילום: שרון צור)
בדיקה מדגמית מצאה 13 עמדות מכירה בערים שונות, כולן במרחק שבין 250-50 מטרים מבתי ספר תיכון. כך למשל, בבת ים נפתחה עמדת מכירה במרחק של 150 מטרים מבית ספר התיכון "אורט מלטון", ובחדרה נפתחו שתי עמדות במרחק 120 מטרים מהתיכון החרדי "באר מרים", ו-50 מטרים מתיכון "גבעול".
במגדל העמק קיימת עמדת מכירה במרחק 100 מטר מתיכון "נר הצפון", בצפת בית הספר ישיבה לצעירים מרוחק 150 מטר מעמדה, ובפתח תקווה תיכון "אדר" מרוחק כ-220 מטר מנקודת מכירה. עוד עמדות מכירה נמצאות בפתח תקווה במרחק של כ-100 מטר מתיכון "המעיין", ובעפולה במרחק של כ-150 מטרים מתיכון "יהודה", וכ-250 מטרים מתיכון "אורט יהודה".
עו"ד אור סדן"לא ברור מדוע תיקנו את ההיתר". עו"ד אור סדןצילום: עידן גרוס
עו"ד אור סדן, מנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל ועו"ד בתנועה לחופש המידע, הסביר כי "סוגיית חידוש ההיתר למפעל הפיס מוכיחה עד כמה חשובה השקיפות לפיקוח הציבורי. חובת השקיפות היא שמאפשרת לנו, כחברה, לבקר את ההיתר שניתן למפעל הפיס ואת אופן העמידה שלו בו. אך השקיפות, כמובן, אינה מלאה, מה שמגביל את יכולות הפיקוח. כך, למשל, לא ברור מדוע החליט משרד האוצר לתקן את ההיתר שניתן למפעל הפיס חודשים ספורים לאחר שזה ניתן בשנת 2017, וצו חופש המידע מונע אפשרות פיקוח ממשית שכן הוא חוסם במידת מה את האפשרות ללמוד על הכנסותיו של מפעל הפיס בפרמטרים שונים.
"יש לזכור כי הסמכות שניתנה למפעל הפיס היא סמכות מורכבת מאוד שיש בה כדי להשפיע על האוכלוסייה כולה, ולבטח על אזרחים ואזרחיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. אך טבעי כי ההיתר שניתן למפעל הפיס יינתן לאחר מלאכת מחשבת רצינית, וכך גם שאפשרויות הפיקוח תהיינה מקסימליות, לגופים הרגולטורים ולציבור כאחד".
5 צפייה בגלריה
תחנה במבצע עזרא 1 - מרחק 50 מטר מחטב + תיכון גבעול + תיכון חרדי באר מרים
תחנה במבצע עזרא 1 - מרחק 50 מטר מחטב + תיכון גבעול + תיכון חרדי באר מרים
התחנה במבצע עזרא בחדרה - 50 מטר מתיכון גבעול
(צילום: אלעד גרשגורן)
ד"ר שירה סובול, חברת סגל באוניברסיטת בר אילן, ומומחית בטיפול בהתמכרויות מסבירה את הסכנה הטמונה בנגישות עמדות המכירה לבתי הספר: "בני נוער הם קבוצת סיכון מוגברת להתנהגות הימורים בעייתית ובכלל להתמכרויות. שיעור ההתמכרות להימורים בבני נוער הוא פי 2 עד פי 4 מאשר במבוגרים".
לפי ד"ר סובול, לבני נוער יש נטייה טבעית להתנסות בהתנהגות מסוכנת ולחפש ריגושים ולכן הם מאוד פגיעים להתמכרות. והמשמעויות מטרידות - להימורים בגיל ההתבגרות עלולות להיות השלכות חמורות, ביניהן עיסוק בעבריינות ופעילות בלתי חוקית, פגיעה במערכות היחסים עם המשפחה והחברים, פגיעה בלימודים עד כדי נשירה ולפעמים אף דיכאון ואובדנות.

עלייה בנגישות להימורים

היבט נוסף שעולה מנתוני התנועה לחופש המידע הוא הקמת עמדות מכירה הסמוכות זו לזו, דבר שמגביר את הנגישות להימורים. לפי ההיתר, נדרש מפעל הפיס לפרסם "רציונל פתיחה" לכל עמדה חדשה, בכדי להצדיק את נחיצותה. אחת הסיבות שחוזרות על עצמן בטיעוני מפעל הפיס היא שלא קיימת נקודה באזור, או שמדובר בשכונה ללא תחנת פיס. אך מנתוני התנועה עולה כי חלק מהתחנות שהשתמשו בטיעון זה כ"רציונל פתיחה", נפתחו מלכתחילה בסמיכות אחת לשנייה.
לדוגמה, בפתח תקווה נפתחו בשנים 2020-2019 תחנות ברחוב תוצרת הארץ 1 והסיבים 6 - מרחק של כ-200 מטר אחת מהשנייה. בתל אביב נפתחו תחנות בזבולון 25 והרצל 95 - מרחק של 300 מטר ביניהן בלבד. ובין התחנות ברחוב בוגרשוב 5 ובוגרשוב 9, מפרידים רק 50 מטרים. כך גם בבת ים, שם המרחק בין התחנות בבלפור 103 ובלפור 127 הוא 300 מטר.
5 צפייה בגלריה
בית הספר המסורתי מרוחק 200 מטר מהתחנה שנפתחה בדרך חברון 103
בית הספר המסורתי מרוחק 200 מטר מהתחנה שנפתחה בדרך חברון 103
התחנה בדרך חברון בירושלים - 200 מטר מבית הספר המסורתי
(צילום: רפי קוץ)
סוגייה נוספת שהועלתה בתנועה לחופש המידע היא כמות התחנות החדשות שנפתחו ביחס לכמות התושבים. בשנים 2020-2019 נפתחו בעפולה, עיר שמדורגת באשכול חברתי 5 ומונה 50 אלף תושבים, שש תחנות חדשות. במגדל העמק, עיר שמדורגת באשכול חברתי 4 ומונה כ-25 אלף תושבים - נפתחו ארבע תחנות חדשות. בראש פינה, נפתחו שתי תחנות חדשות - בעיר שמתגוררים בה בסך הכול 3120 תושבים.
לאחרונה פנו הקליניקות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, המרכז הקליני בפקולטה למשפטים במכללה למינהל, והתנועה לחופש המידע לשר האוצר אביגדור ליברמן בפנייה דחופה הנוגעת לסוגיית חידוש ההיתר. "חרף חובת הפיקוח המוטלת על משרד האוצר בדבר עמידת תנאי מפעל הפיס בהוראות ההיתר - אנו מוצאים הפרות שיטתיות של תנאי ההיתר על ידי מפעל הפיס", אמרה עו״ד קרן שמש פרלמוטר, מנהלת הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן.
"הנתונים שהוצגו בכתבה מדאיגים ודורשים חקירה ומעקב", אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון. "כל פגיעה בנפשותיהם של נוער צעיר היא לא פחות מעוולה צורמת שיש לתקן. התמכרות היא מחלה קשה, ונוער מכור להימורים זו מכה קשה לעתיד הכלכלי-חברתי של מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
דוכן של מפעל הפיס
דוכן של מפעל הפיס
"נתונים מדאיגים, התמכרות היא מחלה קשה". ארכיון
(צילום: שאול גולן)
ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מפעל הפיס דוחים את הטענות. מפעל הפיס הוא גוף ציבורי מפוקח ומבוקר שפועל מכח החוק, ההיתר והאחריות התאגידית שלו במסגרת 'משחקים באחריות' ובדרך הזאת ימשיך לשמש כווסת לשוק ההימורים הבלתי חוקי שצומח למימדים מפלצתיים ובאין מפריע. מיותר לציין כי מפעל הפיס לא רואה בקטינים חלק מקהל היעד שלו, וממילא על פי החוק ותנאי המכרז - מכירה לקטינים אסורה בהחלט והפרת הוראה זאת, מעבר למשמעויותיה החוקיות מהווה הפרה של הזיכיון ועילה לביטולו".
למרות פנייתנו, ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.