יותר ממיליון בני אדם אובחנו בישראל מאז פברואר 2020 כחיוביים לקורונה – 9,831 מהם אתמול (יום שני). מדובר בשיא מאומתים בגל הרביעי. ברקע נתוני התחלואה - השיבה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס לשאלות באולפן ynet. היא אמרה כי "בתו הירוק אפשרנו עד לא מזמן כמויות יותר גדולות של 1,000 איש בפנים ו-5,000 בחוץ, שזה לא תואם את התחלואה כרגע. אנחנו לא יכולים לראות כיום התקהלויות של אלפי אנשים ביחד. זה מסוכן מדי, גם אם זה נעשה תחת התו הירוק. אני לא חושבת שסגר נמצא על הפרק".
ד"ר אלרעי-פרייס התייחסה בדבריה לעלייה בתחלואה ואמרה: "כל עוד לא נעשה מגבלות כלשהן שגם יפחיתו את ההדבקות משמעותית, אז המספרים ימשיכו לעלות ולכן אנחנו צריכים גם וגם - אנחנו גם צריכים כרגע להפחית את המגע בין אנשים, זאת אומרת - להגביל את ההתקהלויות. הבאנו לקבינט הצעה שגם בתו הירוק יהיו מגבלות של 500 בחוץ ו-400 בפנים כדי לנסות להאט קצת את התחלואה ובמקביל לחסן, כי זה בעצם מה שיוציא אותנו בסוף מגל התחלואה הזה - כמו שהוא הציל אותנו מהגל הקודם".
לגבי תקופת החגים אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "אני מאמינה שיהיו מגבלות כלשהן. יש אנשים עם משפחות גדולות אז כבר כיום זה אסור". על מנת הדחף של החיסון נגד קורונה ציינה ד"ר אלרעי-פרייס: "אנחנו רואים שהוא מאוד יעיל. בערך שבוע-עשרה ימים אחרי קבלת הבוסטר רואים הגנה פי ארבעה לעומת מי שלא קיבל".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אלרעי-פרייס: "לא יכולים להכיל יותר אירועים של אלפי אנשים בתו ירוק"
ד"ר אלרעי-פרייס: "לא יכולים להכיל יותר אירועים של אלפי אנשים בתו ירוק"
ד"ר אלרעי-פרייס: "לא יכולים להכיל יותר אירועים של אלפי אנשים בתו ירוק"
(צילום: נדב אבס, איתי בלומנטל)
היא התייחסה לפרסום ב-ynet שלפיו גורמים במשרד הבריאות אומרים שמתקיימים דיונים להחמיר את ההמלצה על מגבלות ההתקהלות ל-100 בחללים סגורים ו-200 בפתוחים: "בינתיים אנחנו צריכים להוריד קצת את ההתקהלויות כדי להיות במצב שהמגפה לא ממשיכה לרוץ. צריך לעצור את הרכבת הזו. יש כרגע הגבלות של 50 בפנים ו-100 בחוץ במקומות בלי תו ירוק ותו סגול. זה כבר קיים בתקנות".
בנוגע לסוגיית החיסונים הדגישה ד"ר אלרעי פרייס: "צריך לתת להם זמן. אנחנו מחסנים ולוקח זמן עד שהגוף מגיב כמו שאנחנו רוצים ויש הגנה מלאה". עם זאת, היא ציינה כי "אין לנו מספר קסם שאומר שבכמות מסוימת נוגדנים אתה מוגן".
"אנחנו כן יודעים שיש ירידה ברמת הנוגדנים עם הזמן", המשיכה ד"ר אלרעי פרייס, "אבל זה עדיין לא ברור אם מישהו שעשה בדיקת נוגדנים ויש לו רמה שנחשבת גבוהה באמת מוגן, כי אנחנו רואים באופן רוחבי שאנשים שיש להם רמה גבוהה של נוגדנים עדיין יכולים כרגע לחלות אם הם לא מקבלים את הבוסטר; ולכן אני ממליצה לכל האנשים שנפתחה להם ההתוויה להתחסן לעשות זאת. אנחנו רואים מתוך כלל האנשים שנמצאים בבתי החולים שהחולים הקשים והקריטיים הם הלא-מחוסנים באחוזים יותר גבוהים. זה פשוט להגן על החיים שלכם".

3 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
"היינו בטוחים שיהיו אחוזים גבוהים יותר ממה שמצאנו בסוף". בדיקה סרולוגית
(צילום: AFP)
ראש שירותי בריאות הציבור התייחסה למבצע הבדיקות הסרולוגיות ונשאלה אם הוא מביא התוצאות הרצויות והאם הוא יימשך במתכונת הנוכחית: "אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו. התחלנו אותו במגזר החרדי, ואני חייבת להגיד שהיינו בטוחים שיהיו אחוזים יותר גבוהים ממה שמצאנו בסוף. הייינו בטוחים שזה יעבור את ה-30-40 אחוז. מצאנו פחות, וככל שאנחנו מתקדמים אנחנו בודקים האם מדובר בעצם במבצע שאולי ברמה הלאומית לא יעזור לנו לנהל יותר נכון, כי בסופו של דבר שיש כיתה ובתוכה 10-15 מהילדים נמצאים חיוביים בסרולוגיה ולא נדרשים לבידוד זה עדיין לא עוזר ליתר הכיתה שצריכה לצאת לבידוד".
-1 בספטמבר מתקרב, מדברים על בדיקות מהירות לילדים, אולי מדי יום-יומיים-שלושה. איך זה יעבוד? מי יממן את הבדיקות? האם ההורים יקבלו הביתה בדיקות מהירות?
"מתווה החינוך מבוסס על זה שאנחנו רוצים, בניגוד לשנה שעברה, לעשות דברים באופן מדויק יותר. לא להחיל קפסולות באופן רוחבי על כל הילדים, לא להחיל סגירה רוחבית על כל היישובים האדומים והכתומים - אלא לנסות כמה שיותר לדייק. איפה שיש סיכון לתחלואה - לנקוט צעדים שונים מאשר במקומות שאין סיכון לתחלואה".

3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
(צילום: רויטרס)


בתוך כך, בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,124 חולי קורונה, 678 מהם במצב קשה. 123 חולים קשים מחוברים למכונות הנשמה – עלייה לעומת הנתון אתמול. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,864 חולי קורונה – 12 מהם אתמול. משרד הבריאות עדכן כי ביום ראשון נפטרו בארץ 30 חולי קורונה – מספר שיא בגל הרביעי. מאז תחילת החודש נפטרו בישראל 386 חולי קורונה, זאת לעומת שמונה נפטרים בחודש יוני. אתמול בוצעו כ-156 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים, ללא בדיקות החלמה, עמד על 6.63% - הנתון הגבוה ביותר בגל הנוכחי.
בימים האחרונים מסתמנת ירידה במספר החולים הקשים המחוסנים בקרב בני 60 ומעלה, לעומת עלייה במספר החולים הקשים שאינם מחוסנים. מהנתונים עולה כי הבוקר מאושפזים 275 חולים קשים בני 60 ומעלה שהתחסנו, לעומת 296 ביום ראשון. כמו כן מאושפזים 195 חולים קשים שאינם מחוסנים בגילים אלה, לעומת 179 ביום ראשון. יש להדגיש כי בקרב בני 60 ומעלה שיעור המחוסנים הוא מעל 90% ולכן שיעור החולים הקשים שאינם מחוסנים גבוה בכמעט פי 12 מאלו של המחוסנים באוכלוסייה.
כמו כן, אתמול קיבלו כ-92 אלף ישראלים את מנת החיסון השלישית ועוד כ-10,000 את המנה הראשונה – 7,900 תלמידים. שיעור ההתחסנות במנת הבוסטר בקרב בני 40 עד 49 הוא 14.6%, אצל בני 50 עד 59 השיעור הגיע ל-39%. בנוסף, 60.9% מבני 60 עד 69 התחסנו במנה השלישית וכך גם 76.6% מבני 70 עד 79. בסך הכול קיבלו 1,575,898 את מנת החיסון השלישית.
מנתוני משרד הבריאות עולה עוד כי 114 אלף תלמידים מוגדרים כחולים פעילים או מבודדים. 28,225 הם חולים פעילים ו-85,741 מבודדים – ותלמידים אלה אינם יכולים להגיע לבתי הספר. עוד עולה מהנתונים כי 565,105 תלמידים מחוסנים.