שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, משרד האוצר הציג את המתווה המוצע שלו להסכם שכר עם הסתדרות המורים, שאמור לפתור את המשבר ולאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה, אך המורים והמורות לא מרוצים מההצעה ומותחים ביקורת נוקבת על משרד האוצר - ובהסתדרות כבר מאיימים בשביתה עוד פחות משבועיים, עם תחילת שנת הלימודים.
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"גמול החינוך לא השתנה". ליברמן מציג את המתווה המוצע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי ההצעה, מורה צעיר יקבל החל מהמשכורת הראשונה כ-9,000 שקלים מינימום. מחנכי כיתה ומורים המבצעים פעילות נוספת יקבלו 1,100 שקלים נוספים, ומנהלת גן תקבל תוספת של 1,500 שקל.
כמו כן, האוצר הציע גם מענק התמדה, ומי שעובד שלוש שנים ברציפות יקבל 24 אלף שקל. שכר התחלתי של מנהל בית ספר יהיה 20 אלף שקל, ומנהלים שירצו לקחת תפקידים נוספים יקבלו גמול גם עליהם בסך 2,000 שקלים נוספים. מורה ותיק יקבל תוספת של 800 שקלים.
עוד כולל מתווה משרד האוצר הזזה של חמישה ימי לימוד - שלושה ימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר לימי שישי. כמו כן, יבוטלו חמישה ימים מחופשת הפסח תמורת גשר של שלושה ימים בין יום כיפור לסוכות ויינתנו שני ימי חופשה לבחירת המורים.
מורה ותיקה מהדרום אמרה ל-ynet בתגובה להצעה: "יפה שרוצים לתת למורה מתחיל שכר התחלתי יותר גבוה, אך גמול החינוך לא השתנה. צריך לתגמל באופן משמעותי גם מורים ותיקים, כי הרבה פעמים הם מנחים מורים חדשים מבלי לקבל על זה תגמול וצריך ואפשר לעשות את זה".
5 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
פעילות בית הספר של החופש הגדול במעלה אדומים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לגבי מסגרת "בית הספר של החופש הגדול", אמרה המורה הוותיקה כי "ההורים לא באמת רוצים את זה וחבל על הכסף. אצלנו לדוגמה נרשמו מעט מאוד ילדים למה שזה נותן. בנוגע לאחוז משרה, זה לא רלוונטי כי גם ככה אנחנו עובדים מעל 100% משרה בפועל, עם כל ההודעות והטלפונים שלנו מול ההורים אחר הצהריים".
"איכשהו, לנו המורים לא נעים לדבר על כסף, הרי אנחנו עוסקים ברוח, בנשמה ובעיצוב דור העתיד", אמרה יעל, מורה מהצפון עם 35 שנות ותק, בתגובה למתווה האוצר. "לא בחרתי בהוראה בגלל השכר, אלא מתוך תחושת שליחות ובכוונה לגדל את בנותיי ללא עזרה של סבא וסבתא וגדוד מטפלות ובייביסיטריות - בעלי, אני והבנות. יכולתי לעבוד בהייטק ולהרוויח הרבה יותר, אני בוגרת מדעי המחשב. בסוף הכול עניין של בחירה ושל עלות-תועלת.
5 צפייה בגלריה
35 שנות ותק, 140% משרה - ומשכורת נטו של 10,368. מתוך תלוש המשכורת של יעל
35 שנות ותק, 140% משרה - ומשכורת נטו של 10,368. מתוך תלוש המשכורת של יעל
35 שנות ותק, 140% משרה - ומשכורת נטו של 10,368. מתוך תלוש המשכורת של יעל
"אחרי שדיברתי ברוח, נדבר בחומר", אמרה יעל. "ברור שכל הצעה שתעלה את השכר מבורכת, אבל אני לא רואה סיבה להשקיע רק בצעירים ולא בוותיקים. אנחנו, שבאמת עשינו ועושים ימים כלילות, לא זכאים לתוספת? זה בעיני אוקסימורון. אשמח ממש שיתגמלו היטב את המורים הצעירים. יש לי בת שכבר שלוש שנים עובדת כמורה ובת שהיא פרח הוראה, ואני אשמח בשבילן".
5 צפייה בגלריה
מורות וגננות מפגינות מול משרד האוצר בירושלים
מורות וגננות מפגינות מול משרד האוצר בירושלים
הפגנת הסתדרות המורים מול משרד האוצר בירושלים, שלשום
(צילום: גלעד כהן)
דפנה, מורה מבני ברק שמתנגדת גם כן למתווה שהציע האוצר, טוענת כי מדובר בהצעה שנוסחה בסגנון שיווקי. "זה כמו מבצעי הצטרפות של חברות האינטרנט: 'בואו תצטרפו לחודשיים בחינם ואחר כך תהיו שבויים שלנו ונקרע אתכם במחיר'. אז בואי תעבדי כמורה. בהתחלה נשלם לך מחיר סביר, ואחרי שתצברי ניסיון, ותק, השתלמויות חובה לגמולים שבקושי מתגמלים, נשחק אותך בשכר ונמנע ממך התקדמות בקריירה ואת כבר שבויה שלנו - לא תוכלי לצאת עם פנסיה מגוחכת וקרן השתלמות עלובה".
"הניצול של משרד החינוך בולט מאד לאור המחסור במורים חדשים. הוא מפתה אותם להצטרף בלי ליידע שההטבה היא ראשונית בלבד", הוסיפה דפנה. "זה יפגע במורה משמעותית בהמשך הקריירה במשכורת ובתנאים".
על ההצעה בהקשר לימי החופשה אמרה דפנה: "אסרו חג, ערב פורים ול"ג בעומר, אלו ימים שממילא תלמידים לא מגיעים. יש אירועים מטעם העיריות וגיבושי משפחה, ובין כיפור לסוכות חובה ללמוד על החג. ילדים משתוקקים למידע וזה הזמן היחיד ללמוד על סוכות ושמחת תורה".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
במשרד האוצר ובהסתדרות נועדו אתמול פעם נוספת בניסיון לפתור את המשבר - אך השיחה הסתיימה ללא תוצאות. בהסתדרות מסרו בסיום הפגישה כי לא נרשמה התקדמות והצוותים ייפגשו ביום ראשון, ואילו במשרד האוצר תיארו את האווירה "לא עניינית" ואמרו כי "בזמן שצוות המשא ומתן של משרד האוצר נמצא בחדרי הישיבות עם צוותי המקצוע של השתיים - לא ברורה לנו האמירה המופרכת על כך שאיננו מעוניינים להגיע להסכם שכר".
"בהיעדר תשובות ענייניות על ההצעה המפורטת והבהירה שהניח משרד האוצר - כנראה שיותר קל לתקוף באמצעות טענות חסרות טעם ובסיס", אמרו. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון פנתה לראש הממשלה יאיר לפיד בדרישה לכנס דיון חירום בקרב השרים על המשבר.
בהתבסס על דבריה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בעבר, אלו חלק מהפערים בין הסתדרות המורים לאוצר: בנוגע לתוספות השכר, הסתדרות המורים דורשת תוספות משמעותיות בהרבה לגננות ולמורים ותיקים. בנוגע לימי החופשה, בן דויד אמנם מוכנה להמיר את ימי החופשה באסרו חג לימי חופש אחרים, אך מדגישה כי המורים הם שיוכלו לבחור את ימי החופשה שלהם. על סעיף תוספות שכר על בסיס מצוינות, אמרה בן דויד בעבר כי אם המורה מצטיין, הוא יקבל תפקיד בכיר יותר - וכך שכרו יעלה.
בנוסף, לפי האוצר תוארך התקופה לקבלת קביעות משנתיים (כולל שנת ההתמחות) לארבע שנים (לא כולל שנת התמחות), מתוכן שנתיים ברצף לפחות באותו בית הספר. לצד זאת, יוגמש מסלול הפיטורים הפדגוגיים: קיצור התהליך והוספת מדדי תפקוד למסלול הפיטורים הפדגוגיים. לכל הסעיפים הללו בן דויד צפויה להתנגד.
פורסם לראשונה: 22:33, 18.08.22