ב-8 במאי תחזור מליאת הכנסת לפעילות – לאחר חודשיים של פגרה. לקראת החזרה הצפויה בעוד פחות משבוע, התייחס ח"כ יום טוב כלפון (ימינה) לעתידה של הממשלה – לאחר שזו איבדה את הרוב בכנסת עם פרישתה של ח"כ עידית סילמן ממפלגתו לפני כחודש. כלפון אמר הבוקר (שלישי) לאולפן ynet כי "המדינה הזו צריכה להתקדם. צריך להעביר פה חוקים ותקציבים ואנשים צריכים לחיות – מקווה שהפוליטיקה תאפשר זאת".
כזכור, ח"כ סילמן, חברת מפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, הודיעה לו בתחילת חודש אפריל על פרישתה מהקואליציה. בעקבות זאת איבדה הממשלה את הרוב בכנסת והיא נמצאת בשוויון של 60 ח"כים עם האופוזיציה. פרישתה באה על רקע "סערת החמץ" שבה תקפה את שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהורה לבתי החולים לקיים את פסיקת בג"ץ ולא למנוע ממבקרים להכניס חמץ בפסח.
6 צפייה בגלריה
יום טוב כלפון *ארכיון ידיעות
יום טוב כלפון *ארכיון ידיעות
"מקווה שנמצא את האיזון". כלפון אחרי פרישת סילמן מהקואליציה
(צילום: אריאל זנדברג)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
תחזור מפגרה בעוד פחות משבוע. מליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
מהי תחושת הבטן שלך? אתה מעריך שיהיה לכם את הכוח הפוליטי לצלוח את מושב הקיץ? "אף אחד לא יכול לנבא את מה שיהיה – זו מערכת פוליטית והכל יכול לקרות. עם זאת, אני די משוכנע שהח"כים – גם חברי האופוזיציה, לא כל כך להוטים לצאת עכשיו לעוד מערכת בחירות. אני רוצה להאמין שכל הח"כים הם אנשים שקולים שרוצים את טובת המדינה".
לדעתך הגענו למצב הזה בעקבות הזחיחות של מפלגות השמאל? אתה מפנה אצבע מאשימה? "אני לא מחפש להאשים, זה לא יקדם אותנו. עם זאת, אתה מתייחס לנקודה שהיא אמיתית. הסיפור עם הורוביץ בעניין המכתב והחמץ היה מיותר, גם ההודעה לעיתונות. אנחנו גם זוכרים שזו פסיקת בג"ץ לפני שנתיים, ולא היה מקום לעשות מזה כזו חגיגה – במיוחד כשיש לך שותפות מימין עם מרכיב דתי. כולנו צריכים לעשות מאמץ ולזכור שבממשלה הזו יש אנשי מרכז, שמאל וימין, ואפשר להסכים על הרבה נושאים הנוגעים לחיי היום-יום של האזרחים".
6 צפייה בגלריה
"הסיפור עם הורוביץ בעניין החמץ היה מיותר". הורוביץ וסילמן
"הסיפור עם הורוביץ בעניין החמץ היה מיותר". הורוביץ וסילמן
"הסיפור עם הורוביץ בעניין החמץ היה מיותר". הורוביץ וסילמן
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
נשמע שאתה מרוצה מהממשלה ונחוש לדאוג שהיא תמשיך לעבוד. "מצד אחד – אני מרוצה מהדברים הטובים והרבים שהממשלה הזו עושה. מצד שני – יש המון דברים שמקלקלים את זה, בעיקר האמירות סביב נושאים שנמצאים במחלוקת בין הימין לשמאל וסוגיות דת ומדינה. יש לנו עקרונות ואנחנו לא יכולים לוותר על הערכים שלנו מתוך רצון טוב לשותפות. אני מקווה שנמצא את האיזון ונוכל להמשיך לקדם ביחד את חיי אזרחי ישראל, אבל אנחנו לוקחים בחשבון גם את האפשרות שזה לא ילך".
סוגיית חומש יכולה לגרום לפיצוץ בקואליציה? "כל הסוגיות שנמצאות במחלוקת עמוקה בין ימין לשמאל יכולות לגרום לפיצוץ – אז ברור שגם ענייני איו"ש וגם סוגיות דת ומדינה. בסוף היישוב אומנם פונה על ידי הליכוד בתמיכת נתניהו ב-2005, אך הישיבה בו הוקמה מחדש עשרות פעמים ועמדה במקום. מלבד זאת, לצערנו הרב היה שם פיגוע קשה שבו נרצח יהודה דימנטמן, וצריך לקחת את מכלול הדברים האלה ולהתייחס בהתאם. לא יקרה כל רע למדינת ישראל אם בית מדרש ימשיך לעמוד על הגבעה הזו, שעדיין נמצאת בשטח אחריותו של צה"ל. גם אחרי ההתנתקות האזור נשאר בשטח C".
בהתייחסו להרכב הממשלה אמר כלפון כי "אנחנו יודעים שהממשלה הזו היא סוג של פשרה היסטורית בין אנשים ששונים מאוד אידיאולוגית, אחרי תקופה ארוכה מאוד של שנתיים של בחירות והיעדר תקציב. כל עוד אפשר להימנע מפיצוצים – צריך לנסות לעשות זאת".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"מאמין שרה"מ פעל תמיד למען קידום המפלגה". בנט
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מה לגבי האחדות בתוך מפלגת ימינה? בנט הצליח להחדיר מוטיבציה, או שיש עדיין ח"כים שמתנדנדים? אני לא בטוח שזה קשור רק בראש הממשלה. לדעתי הוא תמיד פעל למען קידום מטרות המפלגה, כך שהקושי המשמעותי יותר היה מול השותפות שלנו – בעיקר אלה משמאל. אני חושב שהשאלה הגדולה נמצאת שם – האם נמשיך על מסלול שבו כל שותפה מכניסה אצבע לעין של השנייה, או שבאמת תתקיים שותפות מתוך כבוד למה שחשוב לכל אחד מאיתנו. כמובן שיש גם הסכמים קואליציוניים ודברים שצריך לקדם – גם אם זה לא נוח לאנשי השמאל. עם זאת, גם אנחנו בימין נאלצים לפעמים לוותר על דברים".

"אם הם היו מכבדים את עצמם כמו הדור הקודם – הם היו מתפטרים מזמן"

ח"כ גילה גמליאל (הליכוד) התייחסה אף היא לעתידה של הממשלה המכהנת, ובתשובה לשאלה האם היא חושבת שהממשלה תתמוטט בקרוב, אמרה באולפן ynet כי לדעתה, "זה היה צריך לקרות כבר מזמן". היא הוסיפה: "זו ממשלה ללא שום מנדט – לא ציבורי ועכשיו גם לא בתוך הפרלמנט. אין רוב להעביר כלום. אם הם היו מכבדים את עצמם כמו הדורות הקודמים, הם היו מתפטרים כבר מעצם ההבנה הזו".

את חושבת שהם יוותרו על השלטון? "זה לא עניין של לוותר על שלטון, זה להפסיק להיאחז בקרנות המזבח".
בליכוד אתם לא יכולים להטיף על זה – ארבע פעמים הלכתם לבחירות וזה לא צלח. "אבל כאן יש משהו שצריך לזכור – הציבור אמר את דברו והעניק כמעט 70 מנדטים לימין, ואם לא היו היבטים פרסונליים מזמן הייתה ממשלה איתנה בישראל של 70 מנדטים".
אתם רוצים בחירות או ממשלה חדשה? "כולי תקווה שיפנימו כעבור שנה כל כך מתעתעת בפוליטיקה הישראלית שיש לחזור למסלול. אני חושבת שיש כאן הנעה לכך שלא יהיה צורך בבחירות, אלא שנתניהו יעמוד בראשות הממשלה, וששאר הקולגות ירגישו בנוח לבוא ולהצטרף כפרטנרים לקואליציה".
6 צפייה בגלריה
 גילה גמליאל
 גילה גמליאל
"הממשלה צריכה להפסיק להיאחז בקרנות המזבח"
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאה
בנימין נתניהו במליאה
"יעמוד בראשות הממשלה, ושהשאר ירגישו בנוח להצטרף כפרטנרים בקואליציה". בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האם הציר של גנץ-חרדים יכול להוביל למצב שאם הממשלה מתפרקת, תתנו לגנץ להיות רה"מ ולהרכיב איתכם ממשלה כדי לא ללכת לבחירות? "אם אנחנו רוצים לחזור לשפיות בפוליטיקה הישראלית, אנחנו צריכים להפסיק את עידן המפלגות הקטנות שמובילות את הטון. יש כל כך הרבה סיעות קטנות – אם רוצים באמת לחזור למסלול ניתן למצוא פלטפורמה שאפשר לדבר עליה גם עם גנץ".
זה יקרה או לא? "לא אמרתי אם יקרה או לא. אני יודעת שזה לא על הפרק כרגע. זה היה בעבר, כרגע לא".
אתם אומרים שתנהלו את המדינה טוב יותר, אבל הוכחתם שלא – במשך 12 שנה הרבה דברים פה הוזנחו. "12 שנה היה פה רנסנס במדינת ישראל מבחינה כלכלית, מבחינה ביטחונית ומבחינה מדינית. תמיד יש עוד מה לתקן לשפר ולעשות".