שר הבריאות ניצן הורוביץ שיגר היום (שלישי) מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ, שמתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. פנייתו של השר הורוביץ לבתי החולים מגיעה בעקבות הפרסום ב-ynet, לפיו הנהלת בית החולים הדסה התכוונה להנחות את עובדי המוסד, וכן את ציבור המטופלים והמבקרים, שלא להכניס חמץ לבית החולים במהלך חג הפסח.
פסיקת בג"ץ אמנם מונעת הטלת איסורים כלשהם על הכנסת חמץ למוסדות הרפואיים במהלך החג, אך כפי שעלה מפרוטוקול דיון של הנהלת הדסה, במוסד הרפואי התכוונו לנסות ולעקוף את הפסיקה על ידי "בקשה" מעובדי המוסד שלא יביאו ויאכלו מזון שאינו כשר לפסח, וכן באמצעות הנחיית אנשי האבטחה "לבקש בנימוס" מהמטופלים ומהמבקרים שלא להכניס חמץ לבית החולים. בהדסה אישרו את כוונתם זו, וציינו כי הבקשה תיעשה "מתוך התחשבות בכל באי המרכז הרפואי", וכי הם "בטוחים כי רוב רובו של הציבור יענה בחיוב לבקשה ויפגין רגישות כלפי האחר".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"המטופלים לבטח היו שמחים לבלות את החג ולסעוד בביתם, ולא בבית החולים". השר הורוביץ
(צילום: יואב דודקביץ)
שר הבריאות מסר במכתבו כי "מחובתנו לאפשר לכל מטופל לנהוג על פי דרכו, ללא כפייה", וכן ציין: "המטופלים ששוהים במוסדות הבריאות בישראל ובני משפחותיהם לבטח היו שמחים לבלות את החג ולסעוד עם יקיריהם בבתיהם, ולא בבית החולים".
"משום כך עלינו לשמור על רווחתם וכבודם של מי שמעוניינים לקיים את מצוות החג, וגם על רווחתם וכבודם של מי שאינם חפצים בכך".
2 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
כרזה שאוסרת על הכנסת חמץ בהדסה הר הצופים מ-2019
עוד הזכיר הורוביץ כי לצד התרת הכנסת חמץ למוסדות הבריאות, פסק הדין של בג"ץ קבע גם הסדרים שיאפשרו על שמירת הכשרות לפסח של המזון שמוגש בבתי החולים למטופלים שמעוניינים בכך. "זאת, כפי שנעשה גם אשתקד, בשים לב לאיזונים המורכבים שבין חופש הדת, לבין עקרונות של חופש מדת, שוויון וכבוד האדם", כתב הורוביץ.
בפסיקתם בנוגע להתרת הכנסת חמץ למוסדות הרפואיים, שופטי בג"ץ כתבו כי "ישנם חולים שרוצים לאכול את המזון שהם רגילים לאכול במשך כל השנה, ואינם מעוניינים לשמור על דיני הכשרות לפסח. הטלת איסור לאכול מאכל מסוים מטעמי דת, על מי שאינו מעוניין בכך, פוגעת בחופש שלו מדת, ובאוטונומיה שלו לחיות את חייו בהתאם לערכיו ורצונותיו".