2 צפייה בגלריה
שוטרים מול אזרחים בעיר העתיקה, ארכיון
שוטרים מול אזרחים בעיר העתיקה, ארכיון
שוטרים מול אזרחים בעיר העתיקה, ארכיון
(צילום: עפר מאיר)
קריאתו של יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה לערבים המשרתים בכוחות הביטחון "להניח את הנשק" ממשיכה לעורר סערה ברחוב הערבי. לצד שוטרים ערבים שגינו את דבריו, ישנם גם מי שכבר עשו את הצעד ועזבו את המשטרה - במחאה על ההתנהלות שהיו עדים לה.
"עזבתי את המשטרה אחרי שראיתי כיצד מרבים להתנהל עם ערבים בגזענות", אמר שוטר לשעבר מאזור המשולש. "לפעמים לא השתתפתי בפעילות מסוימת בגלל ההנחיות שנאלצים ליישם שאין בהן צורך".

הוא הוסיף: "במקום למתוח ביקורת על עודה, על המשטרה לתת דין וחשבון, שכן יש אחוז גדול של אזרחים ערבים שאיבדו את האמונה במשטרה, בשל הכישלון במאבק בפשיעה".
ערבי מצפון הארץ, ששירת כמה שנים במשטרה באזור ירושלים, העיד כי התפטר לאחר שנאלץ לבצע כמה מעצרים שנראו לו לא מוצדקים. "הייתי מעורב בכמה מעצרים של צעירים מבלי לדעת מה הסיבה, אלא ביצעתי הוראות. לא כולם, אבל הרבה מהם. גם כשהייתי מסתכל על הצילומים של המעצרים הייתי בטוח שחלקם היו מיותרים".
הוא הוסיף כי "יש רבים שתומכים בעמדתו של עודה". כיום הוא הצליח להשתלב בתחום אחר, אך לדבריו, "גם אם אני אפוטר והאפשרות היחידה שתישאר לי היא לעבוד במשטרה - אני לא אסכים".

במקביל, נשמעים גם קולות אחרים בחברה הערבית, שמביעים התנגדות לעודה. "אם הוא (עודה) רוצה לחסל את המשטרה, שיבוא לשטח כדי לטפל באלה שגורמים לבעיות", אמר אתמול שוטר מוסלמי מהגליל שמשרת באזור ירושלים. "ההתבטאויות של עודה פוגעות בנו מאוד", אמר השוטר מהגליל. "הוא נמהר בדבריו, ללא כל אחריות. אנחנו עושים את המוטל עלינו ומנסים למנוע התפרעויות".
שוטר מוסלמי אחר, שמתגורר בצפון ומשרת גם הוא באזור ירושלים, אמר: "אני תמיד מקשיב למה שאיימן עודה אומר, ואני לא נגד למתוח ביקורת על שוטרים ולהעניש אותם אם הם טועים. אבל הפעם הוא דיבר בנימה לא ראויה ובלי שיידע מה השוטרים הערבים עושים כדי לשמור על הסדר והרוגע. הוא בחר לפנות לאזרחים ערבים ולהגיד לשוטרים הערבים לעזוב את המשטרה, כאילו אנחנו עובדים בסמים ובפשיעה. אני חושב שהוא צריך בדחיפות להתנצל על הדברים שאמר".
גם ברחוב הדעות חלוקות. תושב נצרת רמי עבודי אמר כי ליו"ר הרשימה המשותפת "אין מטרות, הוא מדבר ובורח". לדבריו, "לא ראינו את המאמצים שלו ללחימה בפשיעה, אלא רק נאומים וסיסמאות. אני בעד שיצטרפו צעירים למשטרה כדי שהיא תוכל להתמודד עם הרבה מקרים. המשטרה תרמה רבות למיגור תופעות שליליות, ואלמלא התערבותה המצב היה גרוע הרבה יותר".
מנגד, עבד חטיב מכפר כנא אמר כי עודה "צודק בכל מילה". לדבריו, "המשטרה מתנהגת איתנו בגזענות ואלימות, מזניחה את הטיפול באלימות ומשתתפת בהריסת בתים, אז למה שנתמוך ונתגייס למשטרה? גם אני פונה לכל מי שעובד במשטרה להתפטר מהגוף הכושל הזה, שהפך לחסר ערך".

גם מוחמד בדיר מכפר קאסם סבור שלערבים אין מה לחפש במשטרה. "אם היינו רואים איך המשטרה מתמודדת עם מפגינים ערבים, היינו רואים איך הם מפזרים בכוח ובגז מדמיע, איך הם משתמשים ברימוני הלם, בכדורי גומי, נותנים מכות ומבצעים מסע מאסיבי של מעצרים - בעוד שההפגנות היהודיות אינן רואות את הכלים הללו. אלו הוכחות לכך שהמשטרה גזענית ואכזרית כלפי ערבים, ולכן האזרחים הערבים לא ראויים להיות בגוף כזה".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "צר לנו על ביקורת שלכאורה מובאת בשמם של גורמים עלומים, דברים אשר על פניו נועדו לקושש כותרות ואין בהם דבר. שוטרי משטרת ישראל פועלים ללא לאות בקרב החברה הערבית. הודות לאכיפה משטרתית יזומה, הצליחה המשטרה לסכל בשנים האחרונות מאות אירועים פליליים, לפענח מקרי פשיעה ולחשוף אמצעי לחימה רבים, כדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו. ככל שהמקור לדברים אותם ציינתם בפנייתכם אכן פעלו כפי שמתואר, הרי שפעלו בניגוד לערכי משטרת ישראל ובניגוד למצופה משוטר משטרת ישראל, וטוב שאינם נמנים עוד על המשרתים בחיל".

מנסור עבאס: "אי אפשר לרצות להיות שותף ולצאת בהצהרות מסיתות"

יריבו הפוליטי של עודה בקרב על קולות הציבור הערבי, מנסור עבאס, ניצל את הסערה כדי לחדד את ההבדלים בין שתי המפלגות שלהם. "אני חושב שהרקע לדברים שאמר הוא פוליטי, כדי לקטוע את הדרך לחבירה או לשותפות", אמר בשיחה עם ynet.
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס. "עודה בורח"
(צילום: יריב כץ)
עבאס אמר כי בשל המשבר הפוליטי שנוצר עם פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, הבין יו"ר הרשימה המשותפת כי סיעתו הופכת להיות "לשון המאזניים" בכנסת הזו. "הם כוח שהולך תמיד בכיוון של לפזר כנסת ולפרק כל ממשלה", אמר, "אז אין תכלית לפוליטיקה שלהם. עודה בורח מלתת תשובה לאחריות שלו על הפלת הממשלה והקואליציה, ולכן הוא מוביל עמדות נוקשות ביחס לשותפות". הוא הוסיף: "אתה לא יכול לרצות להיות שותף ואז לצאת בהצהרות מתלהמות ומסיתות".
בינתיים פנתה המשטרה לפרקליטות המדינה כדי לקבל את התייחסותה לתלונה נגד ח"כ עודה בחשד להסתה. מכיוון שמדובר בחבר כנסת הנהנה מחסינות פרלמנטרית על התבטאויות במסגרת תפקידו, יש לקבל אישור מפרקליט המדינה כדי לטפל בנושא, אך מכיוון שמדובר בהתבטאות פוליטית - ההערכות הן כי לא תהיה חקירה בעניין.
על רקע גל פיגועי הטרור - שבהם היו מעורבים גם ערבים-ישראלים - והעימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בירושלים, אמר ח"כ עודה בסרטון שפרסם שלשום משער שכם בבירה: "תושבים בני עמנו בירושלים הביעו בפניי את חוסר שביעות רצונם מהתעללויות מצד כמה ערבים המעורבים בכוחות הכיבוש". כוונתו של עודה הייתה לצעירים ערבים שמשרתים בין היתר במשמר הגבול ובמשטרה, ומוצבים בשער שכם ובעיר העתיקה בירושלים.
ח"כ עודה אמר עוד בסרטון: "אנחנו יודעים שמספרם (של אנשי כוחות הביטחון הערבים) לא מגיע ל-1% מכלל הצעירים שלנו, אבל אני שולח מסר הומניטרי ופטריוטי לכל בני עמנו, שעמדתנו היא עם העם הפלסטיני שנאבק על חירותו. אני קורא לכל מי שהצטרף להניח את הנשק מול הצבא ולחזור לבני העם המקוריים שלו, שנאבקים להסרת העוול - סיום הכיבוש".
השתתפו בהכנת הכתבה: טובה צימוקי וקורין אלבז אלוש
פורסם לראשונה: 23:34, 11.04.22