הקריאה של יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה לשוטרים מוסלמים "להניח את הנשק ולחזור לבני העם המקוריים", מעוררת סערה לא רק במערכת הפוליטית אלא גם בתוך החברה הערבית ואצל משרתים מקרבה בכוחות הביטחון. "אם הוא רוצה לחסל את המשטרה, שיבוא לשטח כדי לטפל באלה שגורמים לבעיות", אמר בצהריים (שני) שוטר מוסלמי שמתגורר בגליל ומשרת בגזרת ירושלים.
דבריו המהדהדים של בכיר הרשימה המשותפת זכו לגינוי מכול קצות הקשת הפוליטית, ובעקבותיהם נעשתה פנייה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולפרקליט המדינה עמית איסמן בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ עודה בחשד לעבירות הסתה והמרדה.
5 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
ח"כ עודה. ביקורת נגדו גם בחברה הערבית
(מתוך פייסבוק)
"ההתבטאויות של עודה פוגעות בנו מאוד", אמר השוטר מהגליל. "הוא נמהר בדבריו, ללא כל אחריות. אנחנו עושים את המוטל עלינו ומנסים למנוע התפרעויות". שוטר מוסלמי אחר, שמתגורר בצפון ומשרת גם הוא באזור ירושלים, אמר: "אני תמיד מקשיב למה שאיימן עודה אומר, ואני לא נגד למתוח ביקורת על שוטרים ולהעניש אותם אם הם טועים.
"אבל הפעם הוא דיבר בנימה לא ראויה ובלי שיידע מה השוטרים הערבים עושים כדי לשמור על הסדר והרוגע. הוא בחר לפנות לאזרחים ערבים ולהגיד לשוטרים הערבים לעזוב את המשטרה, כאילו אנחנו עובדים בסמים ובפשיעה. אני חושב שהוא צריך בדחיפות להתנצל על הדברים שאמר".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
תיעוד ממעצר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
(צילום: AFP)
על רקע המתיחות הביטחונית, שרשרת פיגועי הטרור שבהם היו מעורבים גם ערבים-ישראלים והעימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בירושלים, אמר ח"כ עודה בסרטון שפרסם אתמול משער שכם בבירה: "תושבים בני עמנו בירושלים הביעו בפניי את חוסר שביעות רצונם מהתעללויות מצד כמה ערבים המעורבים בכוחות הכיבוש". כוונתו של עודה הייתה לצעירים ערבים שמשרתים בין היתר במשמר הגבול ובמשטרה, ומוצבים בשער שכם ובעיר העתיקה בירושלים.
ח"כ עודה אמר עוד בסרטון: "אנחנו יודעים שמספרם (של אנשי כוחות הביטחון הערבים) לא מגיע ל-1% מכלל הצעירים שלנו, אבל אני שולח מסר הומניטרי ופטריוטי לכל בני עמנו, שעמדתנו היא עם העם הפלסטיני שנאבק על חירותו. אני קורא לכל מי שהצטרף להניח את הנשק מול הצבא ולחזור לבני העם המקוריים שלו, שנאבקים להסרת העוול - סיום הכיבוש".

"לא רוצה לפתוח חזית עם המשותפת"

מרבית ראשי הרשויות בחברה הערבית בחרו להימנע מעימות ישיר עם ח"כ עודה. אחד מהם, ראש מועצה באזור הנגב, אמר: "אני לא רוצה לפתוח חזית ומלחמה עם המשותפת, אני מעדיף לא להגיב". ראש עיר ערבית במשולש אמר: "הקשר שלי עם איימן עודה הוא טוב, הוא אחראי להצהרות שלו. מעבר לכך אין לי מה להגיד".
ראש מועצה מהגליל נזהר גם הוא מלתקוף את עודה ישירות, אך באופן כללי הסכים לומר: "יש לי קשר טוב איתו, אבל הוא צריך לא למהר לדבר על השוטרים בצורה כזאת. זאת זכותו למתוח ביקורת על התנהגות המשטרה, אבל הוא לא יכול לדרוש מאזרחים ערבים לא להצטרף למשטרה מכיוון שהבקשה הזאת כמעט בלתי-אפשרית.
"בנוסף, זה סותר התבטאויות קודמות שלו כשהוא קרא למשטרה לפעול למאבק בפשיעה בחברה הערבית. גם אנחנו סובלים מהתנהגות של חלק מהשוטרים, אבל איננו יכולים לעמוד מול ארגוני הפשיעה כי גם שם צריך שוטרים ערבים. הם יודעים ומכירים היטב את מקור הסבל והבעיות. אם עודה רוצה משטרה בלי ערבים, שיביא לנו אלטרנטיבה אחרת".
עבד אל באסט סלאמה, ראש העיר קלנסווה, אמר בהתייחסו לסערה שעורר ח"כ עודה: "כדי להצהיר דברים צריך קודם ללמוד את הנושא. ח"כ איימן עודה דיבר על המשטרה על אחריותו, וזה לא אומר שאחרים ברשימה המשותפת בעד הדברים שלו או שקיימת מחלוקת מסוימת. יש אווירה מתוחה בין האזרחים הערבים ליהודים, ולכן אני קורא להתאזר בסבלנות כדי שהמצב לא יידרדר עוד יותר. לפני כשנה, בזמן מבצע שומר החומות, חיינו תחת אווירה מתוחה עם הפגנות ולחצים והרבה מקרים של גזענות, וראינו את התוצאות".
ראש העיר הוסיף: "תפקיד המשטרה הוא לאכוף את החוק, ואם היא לא נמצאת אז כל המדינה תיתקל בהמון בעיות. לא יכול להיות שחברי כנסת וראשי רשויות ידרשו מהמשטרה לפעול ביד קשה נגד הפשיעה והאלימות, ומצד אחר לבקש שלא לשתף אותה בבעיות שאנו סובלים מהן".
5 צפייה בגלריה
 עבד אל באסט סלאמה ראש עיריית קלנסווה
 עבד אל באסט סלאמה ראש עיריית קלנסווה
"לא לדרדר את המצב". ראש העיר קלנסווה עבד אל באסט סלאמה
והיב חביש, ראש מועצת ירכא, הסתייג נחרצות מדבריו של עודה. "אני לא מסכים עם הדברים שלו, אני בעד גיוס ערבים למשטרה מכיוון שיש להם תפקיד בטיפול בבעיות שלנו במיוחד. השוטר אמיר חורי (ערבי-נוצרי מנוף הגליל. ח"ש) הקריב את חייו כדי להציל אחרים בפיגוע בבני ברק. זכותם של האזרחים הערבים להיות בכל מוסד ממשלתי, לא רק במשטרה.
"בתקופה הזאת, למי שיש מילה לדו-קיום, שלווה, שלום ואהבה, שיגיד את זה. מי שרוצה לדבר על דברים שפוגעים בנו, עדיף שישתוק כי דיבורים כאלה כרוכים בנזק גדול. אני חושב שהפתרון הוא להקים שתי מדינות כדי שהאלימות והפיגועים יסתיימו. גם לעם הפלסטיני יש זכות לקבל מדינה משלו".
כאמור, במערכת הפוליטית הזדעזעו מדבריו של ח"כ עודה. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר: "אמירה מקוממת, מסוכנת וחסרת אחריות. השירות של ערביי וערביות ישראל במשטרה הוא סמל לדו-קיום ולהשתלבות. אמיר חורי ז"ל הוא גיבור ישראלי. הוא היה ערבי-ישראלי. אמיר הוא סמל לדו-קיום ולהשתלבות. שוטרים ושוטרות מהחברה הערבית הם חלק חשוב מהמשטרה במאבקה בפשיעה ובטרור, ומגמה זו תוסיף להתעצם".
שרת הפנים איילת שקד (ימינה) האשימה את ח"כ עודה בהסתה נגד המדינה ומוסדותיה. "איתו לא עושים שום הסכמים, מקומו מחוץ לכנסת ישראל", רמזה שקד בטוויטר בהתייחסה לדיווחים שהוכחשו בנוגע לפניות מצד ימינה למפלגת האופוזיציה לאחר איבוד הרוב בכנסת.
5 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
רס"ב אמיר חורי שנרצח בפיגוע בבני ברק
(באדיבות המשפחה)

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ) אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "זו קריאה מיותרת וטיפשית, שבעיקר מזיקה לציבור הערבי במדינת ישראל. איימן עודה לא למד דבר ממנסור עבאס. הדבר הראשון שצריך לעשות זה לחבק את השותפות ולהיות שותף לשלטון. זה לייצר מומנטום הפוך למומנטום של ההזנחה המתמשכת שגזרו עלינו ממשלות הימין. לחזק את האינטגרציה של אזרחי ישראל הערבים בתוך החברה הישראלית כולה. זה איום ונורא, טעות חמורה".
בימים האחרונים התרבו הדיווחים על אפשרות שלפיה הרשימה המשותפת תסייע לקואליציה ולממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד להמשיך את קיומן, על ידי כך שלא תתמוך בניסיונות של האופוזיציה להוביל לבחירות. סגן השרה גולן אמר הבוקר כי הסרטון שפרסם ח"כ עודה מציב מכשול לממשלה: "כנראה שאיימן עודה נחוש בדעתו לא לתמוך בממשלה הזאת, לא מבחוץ ולא מבפנים. הוא פוסל אותה מכול וכול, וגם זה סוג של עיוורון פוליטי ועיוורון ביחס לציבור".
- הוא פוסל את הממשלה, אתם פוסלים אותו? "לא צריך להתלהם. מה שהוא אומר זה חמור וזה נשמע כמו ניסיון חד-משמעי להגיד 'אני בממשלה הזאת לא אשב בשום פנים ואופן'. אני חושב שמבחינת איימן עודה זאת טעות חמורה. אבל כן, הוא סגר את הדלת".

ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) תקף בחריפות את ח"כ עודה בעקבות סרטון הקריאה לשוטרים ערבים מוסלמים לעזוב את תפקידם, אך הוסיף לדברי הביקורת שלו גם את רע"מ ששותפה בקואליציה. "ההנהגה הערבית פועלת ככה בכל המפלגות הערביות. הם לא באמת מזדהים עם מדינת ישראל, הם רק מנצלים את הדמוקרטיה לסוגיה הפלסטינית, לעם הפלסטיני, ולכן לא הופתעתי".
-אתה לא הופתעת, אבל נראה שגורמים בקואליציה כן הופתעו. אנחנו שומעים על כוונות מצד הקואליציה להשיג הסכמה או שיתוף פעולה עם חלקים מתוך הרשימה המשותפת. "הקואליציה הזאת היא קואליציה לא נתפסת. את יודעת, זה ערבוב שבכלל לא שייך, שהוא יחיה יחד וינהל מדינה. מדובר על מפלגות אנטי-ציוניות. את מצפה שמנסור עבאס, איימן עודה או אחמד טיבי יתמכו במדינת ישראל?".
- מבחינתך דין אחד למנסור עבאס ואיימן עודה? "הם כולם אותו דבר. מדובר במפלגות אנטי-ציוניות, הן רוצות לחסל את מדינת ישראל. ווליד טאהא מהמפלגה של עבאס קרא לחיילי צה"ל 'מחבלים'. מאזן גנאים אמר בכנסת שכל שהיד פלסטיני הוא כתר על ראשו של כל פלסטיני, ולכן צריך להבין - זה הלך הרוח בהנהגה של המפלגות הערביות. לכן, אסור לממשלה להישען על גורמים אנטי-ציוניים שרוצים לחסל את מדינת ישראל. אנשים כמו בנט ולפיד זה אנשים בודדים שרוצים לשרוד בכל מחיר ובכל תנאי".
5 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
ח"כ כץ. קרא ליועמ"שית ולפרקליט המדינה לפתוח בחקירה נגד ח"כ עודה
(צילום: קובי קואנקס)
ח"כ אופיר כץ (הליכוד) פנה ליועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה ולפרקליט המדינה איסמן בדרישה לפתוח בחקירה נגד ח"כ עודה. כץ ציין במכתבו את הסעיפים שנוגעים לעבירות ההמרדה וההסתה בחוק העונשין, וציין בהקשר זה כי "ניתן לזהות פה את הסעיפים האלה באופן מובהק".
כץ כתב עוד: "בעיצומו של גל טרור, נבחר ציבור קורא לצאת נגד כוחות הביטחון שמגנים בגופם ובחייהם על האזרחים. יש בכך משום קריאה ברורה לעידוד מעשי אלימות, לפגיעה בגופם ולמעשי טרור נוספים. יש בכך גם המרדה שעלולה להביא לשנאה ולאי נאמנות למדינה ולמשטרה וכן דבריו מיועדים לעודד מדנים ואיבה בין חלקי האוכלוסייה. להמרדה זו, הבאה מפי נבחר ציבור עלולות להיות השלכות הרות גורל על האוכלוסייה".
לדברי ח"כ כץ, "היועמ"שית ופרקליט המדינה מוכרחים להורות על פתיחה בחקירה נגד תומך הטרור איימן עודה. בשיא גל הטרור, עודה עבר עבירה ברורה של המרדה והסתה בדבריו הקשים נגד כוחות הביטחון. מקומו בכלא, לא בכנסת".

תקציר הידיעה בערבית

انتقادات لعضو الطنيست ايمن عودة في اعقاب مطالبته من المواطنين العرب بعدم الإنخراط فؤ جهاز الشرطة
وجه رؤساء سلطات محلية انتقادات لعضو الكنيست ايمن عودة في اعقاب تصريحاته يوم امس التي طالب من خلالها رجال الشرطة العرب بترك عملهم وعدم الإنخراط في سلك الشرطة، مشيرين "الى ان تصريحاته فيها ضرر كبير، ولا تخدم القضية في هذه المرحلة".
هناك رؤساء سلطات محلية رفضوا التعقيب. رئيس سلطة محلية في النقب قال "لا اريد ان افتح جبهة مع المشركة وافضل عدم التعقيب"، رئيس اخر من المثلث قال "افضل عدم التعقيب، فعلاقتي بايمن عودة طيبة، وهو مسؤول عن تصريحاته"، ورئيس ثالث من الجليل قال:" لا استطيع التعقيب بشكل علني لأنني سوف الاقي هجوم على اقوالي، فتربطني علاقة جيدة مع عودة، لكن كان عليه التروي وعدم التسرع للحديث بهذا الشكل، كنت افضل بان يوجه انتقاد لتعامل الشرطة فهذا من حقه، لكن لا ان يطالب بعدم الإنخراط بسلك الشرطة، لان هذا الطلب شبه مستحيل ويتناقض مع تصريحات سابقة له، عندما يطالب الشرطة العمل على محاربة الجريمة والعنف داخل المجتمع العربي".
رئيس مجلس يركا وهيب حبيش قال:" لا اوافق ايمن عودة على اقواله، بل يجب الإنخراط في جهاز الشرطة، وان يكون لنا دور في معالجة قضايانا بشكل خاص. امير خوري ضحى بحياته من اجل انقاذ اخرين خلال عملية ارهابية، فهل هذا يعني انه اخطأ؟، كما وليس فقط الإنخراط في جهاز الشرطة بل من حق المواطنين العرب ان يكونوا في كل المؤسسات الحكومية، شركة الكهرباء، ومناصب اخرى وكبيرة".
ثم قال:"في هذه الفترة من لديه كلمة عن التعايش السلمي والسلام والمحبة فليقلها، ومن يريد ان يتحدث عن امور تضر بنا، فالأفضل ان يصمت، لان مثل هذا الكلام فيه ضرر كبير".
في نهاية حديثه قال:" اعتقد ان الحل يكون من خلال حل الدولتين، كي بنتهي هذا العنف والعمليات والقتل، فمن حق الشعب الفلسطيني ايضا ان يكون لهم دولتهم الخاصة".
رئيس بلدية قلنسوة عبد الباسط سلامة قال:"من اجل التصريح باي كلمة يجب دراستها اولا قبل اطلاقها، فعضو الكنيست ايمن عودة تحدث عن الشرطة على مسؤوليته، وهذا لا يعني ان لا يتم فحص فيما اذا الأعضاء الأخرين في المشتركة مؤيدين له ام ان هناك اختلافات في وجهات النظر. نحن نمر بأوضاع غير مريحة بين المواطنين العرب واليهود، واناشد في هكذا وضع التأني كي لا تتدهور الأوضاع اكثر من ذلك، فقد عشنا في العام الماضي اوضاع متوترة ومشحونة ومظاهرات، وشاهدنا كيف كانت النتائج".
واضاف:" الشرطة وظيفتها تطبيق القانون، ولولا وجودها لأصبحنا نعيش في غابة، وسيكون فوضى في كل البلاد، فلا يعقل ان نرى قياديين من اعضاء كنيست ورؤساء سلطات محلية وغيرهم يطالبون الشرطة القيام بواجبها، ومن جهة اخرى نسمع تصريحات بعدم التعامل معها في حل القضايا الشائكة التي هي ضمن مسؤوليتها".
ايضا رجال شرطة يعملون في سلك الشرطة وجهوا انتقادات لأيمن عودة ووصفوا اقواله "بالتحريضية".
شرطي من الجليل يعمل في القدس قال:"تصريحات عودة فيها مس كبير بنا، فهو تسرع في اقواله بدون اي مسؤولية. نحن نقوم بواجبنا على افضل حال ونحاول منع الفوضى والإخلال بالنظام، واذا اراد عودة القضاء على الشرطة فليأتي وليربنا عضلانه في الميدان لمنع من يسببون الفوضى".
شرطي اخر من الشمال ويعمل ايضا في القدس قال:"دائما استمع الى اقوال ايمن عودة، وانا ليس ضد توجيه اي انتقادات لاي شرطي ومعاقبته اذا اخطأ، حتى لو كنت انا، لكن عودة يوم امس تحدث بأسلوب غير مقبول، وبدون ان يعرف ما هي الصعوبات التي تواجه الشرطة من اجل الحفاظ على النظام والهدوء، واختار المناشدة بترك سلك الشرطة وكأننا نعمل في المخدرات والإجرام. علبه ان يتراجع عن اقواله ويقدم اعتذاره امام الجميع".
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה