משרד הבריאות צפוי להמליץ בקבינט הקורונה שיכונס מחר (יום ה') להרחיב את התו הירוק לכל המקומות שבהם יתקהלו יותר מ-100 בני אדם – כלומר להגביל את הכניסה אליהם למחוסנים, מחלימים או מציגי בדיקה שלילית – אך מסתמן שימליץ גם שהחובה הזו לא תחול על ילדים עד גיל 12 (לא כולל), כלומר כאלו שאינם יכולים עדיין להתחסן, וכך הם יוכל להיכנס לאירועים השונים ללא בדיקה.
1 צפייה בגלריה
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
התקהלויות אחרי "התו הירוק" הקודם במרץ. יעשה קאמבק?
(צילום: מוטי קמחי)
עם זאת, ל-ynet נודע עוד כי לפי ההמלצה המסתמנת, ילדים עד גיל 12 יוכלו אמנם ללכת להצגות ואירועי תרבות ללא בדיקות – אך לא לאירועים משפחתיים. הוצאת הילדים ממתווה התו הירוק מסתמנת כזמנית בשלב זה, עד שמערך הבדיקות המהירות יפעל באופן סופי בעוד מספר שבועות.
הערב צפוי משרד הבריאות לגבש באופן סופי את המלצותיו לקראת ישיבת הקבינט. שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לסוגיה בתדרוך המיוחד שערך היום, והביע תקווה כי מערך הבדיקות המהירות הזה יהיה "על חשבון המדינה".
ההחלטה להוציא את הילדים ממתווה התו הירוק התקבלה לאחר הפגישה שקיים אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראשי עולם התרבות. בנט אמר בדיון עם אנשי עולם התרבות כי "נכון לרגע זה – אין לנו פתרון לילדים".

בנט הציע תו חדש – "התו הבטוח", שיסדיר קיום אירועים במקומות סגורים לילדים מתחת לגיל 12. "מי שירצה יוכל להכניס ילדים מתחת לגיל 12 עם מסכה בלבד ובלי בדיקה". בנט הדגיש כי הוא "חושב בקול רם" וכי אין תוכנית קונקרטית לקידום "התו הבטוח". שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר אז: "אנחנו לא רוצים לסגור את עולם התרבות".
מוקדם יותר נודע כי משרד הבריאות נסוג מדרישתו המקורית להחיל בידוד על כלל השבים לישראל, ובהם מחוסנים ומחלימים, אלא לגבש רשימת מדינות שחובה זו תחול על השבים מהן. הסיבה לשינוי הכיוון: חשש שהשרים יסרבו לדרישה שכזו, ולא יאשרו אותה.
גורמים בממשלה העריכו היום כי אין מנוס מהטלת הגבלות – וכי יש להכין את הציבור אליהן. עם זאת, ההגבלות הקרובות לא-צפויות להיות דומות לאלו שהתקבלו בממשלה הקודמת, כמו מניעת התקהלויות וביטול אירועים, אלא הרחבת רשימת המדינות האסורות לטיסה, החלת "תו ירוק" חלקי וצעדים דומים. בשלב זה משרד הבריאות נוטה שלא לקבל את המלצתו של ראש קבינט המומחים למאבק בקורונה, פרופ' רן בליצר, שהציע אתמול בישיבה סגורה של בכירי מערכת הבריאות וראש הממשלה בנט להחיל תו ירוק גם בחללים בהם שוהים מתחת ל-100 בני אדם.


מחלוקת נוספת בין משרד הבריאות לשרי הקבינט עשויה להתגלע בדבר פתיחת שנת הלימודים. בריאיון לאולפן ynet הבוקר אמר מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש כי אופציית הקפסולות בבתי הספר לא ירדה עדיין לגמרי מהפרק. עם זאת, בתדרוך שקיים הערב השר הורוביץ הוא הבטיח לפעול לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר כסדרה, "באופן מלא" כלשונו. "המטרה שלנו היא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, באופן מלא. איך? גם כאן, יותר בדיקות - פחות הגבלות".
הורוביץ נגע בדבריו גם בסוגיית הבדיקות המהירות שהתעכבה, עם עמדות ראשונות שאמורות היו להיפרס כבר השבוע. לדבריו, עמדות ראשונות כאלו ייפרסו בשבוע הבא, ויופעלו על ידי מד"א ו"חברות אחרות". הוא הוסיף כי במקביל ניתן יהיה מהשבוע הבא "לרכוש בבתי מרקחת, בפארמים, ערכות לבדיקה עצמית. במחיר שווה לכל נפש".
בתדרוך נשאל הורוביץ מדוע בתי מלון ובתי הארחה לא פועלים כעת תחת מתווה כלשהו של "תו הירוק", ובתשובתו אמר כי ייתכן שבעתיד הוא יורחב גם לענפים כאלה. "כרגע אנחנו מדברים על אולמות שמחה, דברים מהסוג הזה", אמר. "חתונות, אירועים שיש בהם סיכון גבוה להדבקה בגלל הפעילות שמתבצעת שם, האוכל, השתייה, ההתרועעות. כשנרחיב את התו הירוק לכלל העסקים אז כן, ייכנסו גם מוסדות כאלה".