מנכ"ל משרד הבריאות יודע ש"התו השמח" לא יספיק לבלימת העלייה בתחלואת הקורונה, סבור שהדרך שבה בחרה בריטניה "מסוכנת" ולא שולל אפשרות לקפסולות במערכת החינוך - למרות ההתנגדות העזה של השרה יפעת שאשא ביטון. בריאיון לאולפן ynet הבוקר, לאחר עוד שיא במספר המאומתים, אמר פרופ' נחמן אש כי לאחר שתקנות "התו השמח" נכנסו לתוקף, "צריך ללכת לתו הירוק, זה ברור".
על ההכנות לפתיחת שנת הלימודים, אמר פרופ' אש: "אנחנו בעבודה מאוד צמודה עם משרד החינוך לגיבוש תוכנית שכוללת גם בדיקות, וגם תוכנית להיערך למצבים שבהם יש יותר הדבקות ויש אזורים יותר מידבקים ובהם אין מנוס אלא צמצום גודל הכיתות כדי למנוע חשיפה. אנחנו בשיח עם הגורמים המקצועיים, ואנחנו מתקדמים להסכמה בעניין". כשנשאל אם מדובר למשל בקפסולות באזור אדום, ענה בחיוב.
2 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"בעבודה צמודה עם משרד החינוך". נחמן אש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרופ' אש אמר כי לפי הידוע לו, "כרגע מתכווננים לקיים ישיבת קבינט קורונה מחר בבוקר. אנחנו נבוא מתי שיקראו לנו". הוא אמר שבישיבת השרים "אנחנו נציג את ההמלצה שלנו לתו הירוק. אני מעריך שיהיה גם דיון על שדה התעופה. יש כמה אופציות שבסופו של דבר אמורות להפחית כניסה מנתב"ג. בימים האחרונים רואים 150 מאומתים להיום בבדיקות של החוזרים מחו"ל ואת המספרים האלה אנחנו רוצים להוריד".
בתשובה לשאלה אם ימליץ לקבינט על בידוד גורף לכל השבים מחו"ל לשבעה ימים, ענה: "יש את האופציה הזאת שאנחנו בדיונים עליה, ויש אופציה להרחיב את מעגל המדינות שמחייבות בידוד. נגבש את זה במהלך היום".


2 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואה
(צילום: אבי חי)
מנכ"ל משרד הבריאות דורש לא לחכות לעלייה במספר החולים קשה - שכרגע התייצב ועומד על 61 - אלא לפעול כבר עתה: "השאלה היא אם הולכים למעקב אחרי מספר חולים קשים ומחכים עם הצעדים עד שמספר החולים קשה עולה או שמסתכלים יותר על מקדם ההדבקה. העמדה המקצועית שלי היא לעשות צעדים מידיים. אנחנו חושבים שלא נכון לחכות כי יהיה קשה יותר לעצור כשנגיע למספרים יותר גדולים".

בריאיון לפני כן באולפן ynet אמר פרופ' רן בליצר כי "במגבלות הקיימות אי אפשר לעצור את ההתפשטות הזאת". פרופ' אש מחזיק בדעה דומה: "כן, אנחנו רואים את זה. אנחנו נמצאים שבועיים בערך אחרי שהחזרנו מסכות ומקדם ההדבקה נשאר גבוה. הכניסה של התו השמח תעשה משהו, אבל אני מעריך שזה לא משהו שיעצור או יוריד את מקדם ההדבקה בצורה דרסטית כמו שהיינו רוצים".
עם זאת, הוא אמר כי המלצתו של פרופ' בליצר לתו ירוק גורף, גם מתחת ל-100 איש, לא התקבלה: "מאחורי ההצעה של פרופ' בליצר יש היגיון, אבל אנחנו מנסים לעשות משהו מידתי שיאפשר לקיים חיים תחת המגבלות האלה. הגבלה של 100 נראה לנו סביר".
כפי שאמר גם אתמול שר הבריאות ניצן הורוביץ בריאיון לאולפן ynet, גם מנכ"ל משרדו אש אמר כי "אכיפת הבידוד לא מספיק טובה היום ואני מקווה שבהקדם ימצאו את הכלים שישפרו את זה. אני יכול לספר לכם סיפורים למה הצמידים התעכבו, אבל אני לא חושב שזה העניין. החור הזה קיים וצריך לסגור אותו".
הוא הבהיר כי במשרד הבריאות לא ממליצים על החזרת איכוני השב"כ: "לא המלצנו על זה ואני לא חושב שנכון כרגע להמליץ על זה. צריך לעשות את המקסימום עם הכוח הקיים לקטיעת שרשראות הדבקה. האיכונים זה דבר רגיש. אנחנו מודעים לרגישות הזאת. זה הכול עניין של ניהול סיכונים אל מול הגל הזה".
"ההמלצה המקצועית היא לא להמר וללכת בדרך של בריטניה, אני חושב שהדרך של בריטניה מסוכנת", הוסיף מנכ"ל משרד הבריאות. "אנחנו מסתכלים על זה ואנחנו לא רוצים להיות כמו בריטניה".