4 צפייה בגלריה
עמית איסמן
עמית איסמן
הלוגו של חברת NSO ופרקליט המדינה עמית איסמן
(צילום: AFP, אלכס קולומויסיק)
הודעת הפרקליטות על משיכת ראיות מתיק הרצח של האחים שאפע וסלאח אבו-חוסיין מבאקה אל-גרבייה, בשל השגת ראיות באמצעות רוגלה תוך חריגה מצו בית המשפט, הביאה את פרקליט המדינה עמית איסמן לערוך סקירה במטרה לברר אלו תיקי חקירה וכתבי אישום ייבחנו שוב, מחשש שנעשה גם בהם שימוש בתוכנת פגסוס ללא אישור משפטי.
במקביל, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת צפויה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס לחקר "פרשת פגסוס". בדיון שנערך בוועדה בשבוע שעבר, יושב הראש ויוזם הקמת ועדת הבדיקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר שללא סמכויות חקירה של גורם עצמאי, לעולם לא ייעלם החשש משימוש במידע העודף שנשאב על ידי המשטרה.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כ רוטמן בוועדת החוקה, בשבוע שעבר. יזם את הקמת ועדת הבדיקה
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
 משה סעדה
 משה סעדה
"הציבור מסתכל עליכם, ומצפה דווקא מכם משרד המשפטים והפרקליטות לומר אמת". ח"כ סעדה
(צילום: יואב דודקביץ')
איתו הסכים גם ח"כ גלעד קריב (העבודה), שכיהן כיו"ר הוועדה לפני רוטמן, שציין כי מאז שהתפוצצה הפרשה הוא סבר שיש להקים ועדת בדיקה.
ח"כ משה סעדה (הליכוד), לשעבר סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים שבתוך הפרקליטות, הביע בדיון ביקורת חריפה על המשטרה והפרקליטות: "נחשפנו לעוד אירוע שהמשטרה והפרקליטות מודים בשליפת מידע. שאבתם שלא כדין, 100% טיוח ו-0% קבלת אחריות". לדבריו, "הציבור מסתכל עליכם, על הנתונים שהשתנו כל רגע, על תשובות סותרות, ומצפה דווקא מכם משרד המשפטים והפרקליטות לומר אמת. אתם אלו שצריכים לדרוש ועדת חקירה. אם מישהו חטא ופשע אז שישלם את המחיר, ואם לא - זה ינקה את כולכם".
ח"כ רוטמן סיכם את הדיון, ואמר כי ועדת הבדיקה צריכה להתמקד בשאלת השימוש במידע האסור והמודעות ליכולות של הרוגלות בשלב הרכש וקבלת האישור לשימוש בהם על ידי בית המשפט. לדבריו, "אנחנו בבעיה של מערכת הבודקת את עצמה. לכן, אנחנו יכולים להסכים שבסוגיה של אופן השימוש במידע העודף, כשלא מדובר במספר גדול של תיקים, כדי לוודא שלא נעשה שימוש במידע באופן הנוגד את החוק, צריך גוף עצמאי חיצוני שיבדוק".
4 צפייה בגלריה
שאפע וסלאח אבו חוסיין שנרצחו בטולכרם
שאפע וסלאח אבו חוסיין שנרצחו בטולכרם
האחים אבו חוסיין. תיק הרצח שלהם - המקרה הראשון שבו הפרקליטות מצאה שהמשטרה השתמשה בתוצרים שהופקו לא כחוק
הראיות שהוסרו אתמול הן חלק מתיק רצח במחוזי בחיפה, שבו הוגשו שלושה אישומים נגד ג'מאל אבו ג'ודה (20) מבאקה אל גרביה והאחים נאסר (28) ורג'א גאבר (25) מג'לגוליה בגין הרצח הכפול של האחים אבו-חוסיין. בנוסף הואשמו השלושה יחד עם אשרף דאהר (31) ומהדי חטיב (23) מטול כרם בעבירות נשק, הצתה, סיוע לחבלה בכוונה מחמירה ועוד. המשפט נמצא בשלב ההוכחות. מדובר במקרה הראשון שבו הפרקליטות מצאה שהמשטרה השתמשה בתוצרי שימוש שהופקו שלא לפי החוק.
עד כה היו מקרים נוספים שנשאבו חומרים, אבל בתיקים האחרים התברר שלא נעשה בהם שימוש חקירתי. למשל בתיק 4000, בנייד של עד המדינה שלמה פילבר נשאבו תוצרים מעבר לצו, אך לא נעשה בהם שימוש בחקירה שלו.
מאז פרוץ פרשת פגסוס של חברת NSO נבחנו 27 תיקים שנבדק האם נעשה בהם שימוש ברוגלות - תיק 4000, תיק הצוללות, פרשת הטלגראס, וחקירת ראש העיר חדרה, שם לא מצאה הפרקליטות שימוש לא חקירתי ולא מודיעיני במידע העודף שנשאב. אלא שכאן, בתיק רצח במחוזי חיפה, לראשונה השתמשו במידע אסור, והוציאו אותו על בסיסו צו - ממנו הושגו ראייה משמעותית בתיק.