תחקיר כלכליסט, שבו נחשף הבוקר (ב') היקף השימוש הנרחב שעשתה המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO כדי לאסוף מידע מודיעיני על פעילי מחאה, עיתונאים, אנשי עסקים, פוליטיקאים, יועציהם וקרוביהם, מעורר תגובות נזעמות, הן מצד יעדי הריגול והן מצד פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל. אלו קוראים כעת להקים ועדת חקירה מיוחדת, ולא להסתפק בבדיקה הפנימית שכבר נפתחה במשרד המשפטים. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב לפרסום, ואמר כי ההתנהלות שנחשפה מעוררת חשש לאובדן אמון הציבור בדמוקרטיה ובמשטרה, ומחייבת "בדיקה מעמיקה ויסודית מאוד".
על רקע הזעם הנרחב גם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הצטרף לקריאות להקים ועדת חקירה חיצונית: "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתבחן את הנושא על כל היבטיו וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק".
6 צפייה בגלריה
NSO בניין
NSO בניין
לוגו NSO. אבנר נתניהו: "זה יקרה גם לכם"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
האקר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
האקר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
המפכ"ל שבתאי תומך בוועדת חקירה. "זה קרה לפני כניסתי לתפקיד"
(צילום: shutterstock, אלעד גרשגורן)
אחד מראשוני המגיבים לתחקיר הבוקר היה אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. לפי התחקיר, ביחידת סיגינט הסודית של המשטרה הדביקו בפגסוס מספר שהיה רשום על שמו, אך חיטוט שם העלה התכתבויות בלשון נקבה מכיוונו של אבנר לכאורה. במשטרה הסיקו מכך שייתכן כי זהו הנייד שבו משתמשת לעתים אשת ראש הממשלה לשעבר שרה נתניהו. "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם".
לפי התחקיר גם הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה. לוק צייץ הבוקר תגובה צינית: "בוקר טוב לכל המאזינים. אתם בדרך לבית המשפט". גם אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, הייתה יעד לריגול לפי התחקיר, ובריאיון הבוקר לאולפן ynet אמרה כי היא נסערת מאוד ממש בעקבות החשיפה.
"כל אופציה היא גרועה, אם המפכ"ל והיועץ ידעו מזה זה זוועה, ואישרו את זה מאיזושהי סיבה, זוועה. אם הם לא ידעו מזה, אולי אפילו עוד יותר זוועה", אמרה. היא הביעה כעס במיוחד לנוכח כך שלדבריה הריגול נעשה כאשר היא מותחת במהלך תפקידה "ביקורת קשה" על התנהלות המשטרה, בין היתר בנוגע ליחסה ליוצאי אתיופיה. דברים דומים אמרה הבוקר גם בריאיון לרשת ב': "התחושה הפנימית שלי היא שמתחתי יותר מדי ביקורת על המשטרה".
6 צפייה בגלריה
לכולם נפרץ הטלפון. מרים פיירברג, רמי לוי, אבנר נתניהו, קרן טרנר, שי באב"ד
לכולם נפרץ הטלפון. מרים פיירברג, רמי לוי, אבנר נתניהו, קרן טרנר, שי באב"ד
לכולם נפרץ הטלפון. מרים פיירברג, רמי לוי, אבנר נתניהו, קרן טרנר, שי באב"ד
(צילום: יובל חן, עמית שאבי, טל שחר, דנב קופל, אלס קולומויסקי)

לתחקיר סירבה להתייחס לפי שעה ראש העיר נתניה מרים פיירברג, שגם היא הייתה לפי הדיווח אחד מיעדי הריגול. ראש רשות נוסף שהטלפון שלו הודבק בפגסוס הינו מוטי ששון, ראש העיר חולון. הוא מסר תגובה לקונית: "קראתי הבוקר את הפרסום כמו כולם ואגיב לאחר שהפרטים יתבהרו". גם קרן טרנר, בעבר מנכ"לית משרדי התחבורה והאוצר שהטלפון שלה נפרץ לפי התחקיר בחשד שהדליפה מסמכים סודיים לעיתונאים, סירבה להגיב.
גם יורם שמעון, ראש מועצת מבשרת ציון היה לכאורה יעד לריגול, ומסר הבוקר ל-ynet: "אם המידע נכון אז מדובר במעשה חמור. אני איש ציבור שמדבר עם חברי כנסת, עם שרים. בנוסף אני מדבר עם תושבים, בשיחות שבהם אני מבטיח להם שהכול נשאר בינינו. אני לא חושב ללכת לתביעה עכשיו. אין לי סיכוי להתמודד גם מול המשטרה או הפרקליטות. זה לא כמו לתבוע עיתונאי, פה אין לי שום כוח להתמודד מולם".
על פי התחקיר גם ראשי מחאת "הנכים הופכים לפנתרים", קבוצת נכים שפועלת מאז 2017 למען השוואת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, היוו יעד לריגול באמצעות פגסוס. זאת לכאורה בשל רצונה של המשטרה במידע על ההפגנות הצפויות שלהם, שבמסגרתן נחסמו לעתים כבישים וצמתים מרכזיים. לביא נאור, דובר פדרציית ארגוני הנכים, הגיב הבוקר באולפן ynet לדיווח: "חששתי שפרצו לי לטלפון – וצדקתי. אפליקציות נעלמו, הטלפון לא עבד".

יאיר כץ, יו"ר ועד העובדים ובנו של חבר הכנסת והשר לשעבר חיים כץ, היה נתון אף הוא לריגול לכאורה. הוא מסר כי "הזדעדע" לגלות זאת. "מעבר לפגיעה הקשה בפרטיות והחדירה לחיים האישים שלי אני מצר על כך שישנם עובדים רבים ואנשים שחשפו את חייהם האישים ואת המצוקות הפרטיות שלהם בפניי והיה לנו שותף בשיחות, בדמות חוקר משטרה", הוסיף.
לדברי כץ, "העובדה שהשקיעו שעות וחודשים ארוכים שכללו האזנות, קריאת מיילים והודעות ופעולות נוספות מלמדת שסרקו אותי במסרקות ברזל ולא מצאו דבר. היא לבדה מחזקת את העובדה שפעלתי ואמשיך לפעול ביושרה ועל פי חוק. אבל על פעולה אחת מיני רבות לא אסלח - הדפיקה בדלת בשעה 5:32 בבוקר למול עיניהן של הבנות הקטנות שלי היא כמו 'סייפן' בלב עד היום". סייפן, יצוין, הוא הכינוי המשטרתי לתוכנת פגסוס.

הנשיא: "אסור שנאבד את אמון הציבור בדמוקרטיה או במשטרה"

תחקיר כלכליסט, נזכיר, חשף תחילה את עצם השימוש שעושה המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס שפיתחה NSO, תוכנה שמאפשרת לשלוף כל מידע מהטלפון ואף להפעיל בו את המצלמה או את המיקרופון, ובכך להפוך את הטלפון הסלולרי למכשיר ריגול לכל דבר. בתחקיר נחשף כבר בשבועות האחרונים כי המשטרה עקבה באמצעות התוכנה אחר פעילי מחאת בלפור וראשי ערים, אך עד עתה לא נחשפו שמותיהם.
6 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שבתקופתו בוצעו לפי התחקיר הפריצות לטלפונים
(צילום: עמית שאבי)
כעת נחשפו השמות של חלקם, ומתברר כי היקף השימוש בפגסוס היה נרחב ביותר: פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות מכל סוג ומין כמעט, יועצי ראש הממשלה ובני משפחתו.
לפי התחקיר, אנשי צוות המ"מ (מבצעים מיוחדים) בחטיבת הסייבר-סיגינט המשטרתית חדרו במשך שנים באופן סמוי וללא צווים מבית המשפט באמצעות פגסוס לטלפונים של אזרחים והשתלטו עליהם בלי היתר בחוק לעשות זאת ובלי צו מבית משפט, מתוך הבנה ששופטים לא יאשרו התנהלות כזאת. איסוף המידע המודיעיני (שלא שימש כראיה בבית משפט אלא אם "הולבן" אחר כך בשיטות שונות) נעשה כאשר בראש הפירמידה עמד המפכ"ל וסגן ראש השב"כ לשעבר רוני אלשיך.

התחקיר הוכחש תחילה נמרצות על ידי המשטרה, בטענה כי השימוש בתוכנות ריגול אחר אזרחים נעשה באופן חוקי ותחת פיקוח משפטי, אך בשבוע שעבר היא הודתה לראשונה כי ייתכן שהיו חריגות בשימוש בכלים הללו. היועץ המשפטי לשעבר לממשלה אביחי מנדלבליט החליט בשבועות האחרונים לכהונתו להקים צוות בדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, שהצוות שלה עובר כעת, בין היתר, על מאות צווים להאזנות סתר – אך רבים קוראים כעת להקים ועדת חקירה חיצונית.
קריאה מרומזת לחקירת הפרשה השמיע הבוקר הנשיא יצחק הרצוג. "זה יום לא פשוט", אמר הרצוג בדברים שנשא בכנס של קבוצת "בשבע" בירושלים. "אני לא יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "כלכליסט". מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק, חייב להקפיד על החוק קלה כחמורה יותר מכולם". הנשיא הוסיף: "אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו, אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו ואסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית מאוד".

"אין כאן אופוזיציה": זעם במערכת הפוליטית

לקריאות להקים ועדת חקירה חיצונית הצטרפה מוקדם יותר הבוקר שרת הפנים איילת שקד, שצייצה בטוויטר: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".
6 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
שקד. "מדינה שזה קורה בה לא ראויה להיקרא דמוקרטית"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בריאיון הבוקר לאולפן ynet הוסיפה שקד כי הזדעזעה מהפרסום, וכי בסוגיה אין קואליציה או אופוזיציה. "ברור שבמדינה שבה המשטרה שואבת (מידע) מטלפונים של ראשי ערים, מנכ"לים של משרדים ממשלתיים, פעילים חברתיים – זו מדינה שלא ראוי שתיקרא דמוקרטית", אמרה. "צריך להבין מה האמת. גם לכנסת גם לממשלה וגם לציבור מגיע לדעת מה האמת ולקבל תשובות. במקרה הזה אין מנוס מוועדת חקירה חיצונית".
גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה הביעה זעזוע מהפרסום. זהו יום עצוב למדינת ישראל. "הדמוקרטיה שלנו חזקה רק כשאנשים ערכיים מחזיקים בהגה הנכון. בפרשה הזו הכול היה פרוץ, השוטרים הפכו לעבריינים", כתבה תמנו-שטה בטוויטר, כשברקע הדיווח בתחקיר כי גם פעילי מחאת יוצאי אתיופיה היו יעד לריגול. "פגיעה כל כך חמורה באמון הציבור. אני זוכרת איך במחאות יוצאי אתיופיה אותן הובלתי עם פעילים שאמרו לי תמיד שפורצים לנו לפלאפונים שהם מפחדים, כמה צדקו!".

שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הביעה גם היא זעם מממצאי התחקיר, והקפידה להזכיר שהאירועים התרחשו בזמן כהונת הממשלות הקודמות בראשות נתניהו: "בתקופת נתניהו הדמוקרטיה שלנו נפגעה פעם אחר פעם, פרשת NSO היא אחת הפרשות החמורות ביותר, והבוקר מתבררים היקף וחומרת המעקבים. הנזק, הן לאזרחיות ולאזרחים והן לאמון במערכת, הוא אדיר. חובתנו כממשלה לעשות הכול לשמירה על הדמוקרטיה שלנו ולהחזיר את אמון הציבור בשלטון החוק, וכך נעשה".
חבר מפלגתה, שר התפוצות נחמן שי, קרא גם הוא להקים ועדת חקירה: "רק חקירה ממלכתית על האזנות הסתר. לנקות, לחזור לקו ההתחלה". כך עשה גם יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב מהעבודה, שפנה אל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר המשפטים גדעון סער, ומסר כי הוא דורש "להקים לאלתר" ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס.
לדבריו, "לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה. העמדת שופט בדימוס בראשות ועדת הבדיקה תאפשר על פי החוק להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית - זהו הצעד הנדרש בעת הזו".
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג ממרצ, מסרה כי "המשך החשיפות לגבי תוכנות הרוגלה לא משאירות מקום לספק: מדובר ברעידת אדמה שמצריכה לא פחות מוועדת חקירה ממלכתית. המחשבה שמדינה דמוקרטית מרגלת אחרי אזרחיה כאחרונת הדיקטטורות מדירה שינה. אין מקום לשום תירוץ או פלפול. ועדת חקירה".
6 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
ייענה לדרישות לוועדת חקירה חיצונית? השר עמר בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ)
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (תקווה חדשה), מסרה: "ריגול אחרי אזרחים וחדירה לפרטיות זו פגיעה חמורה בדמוקרטיה. אם הפרסומים נכונים, נחצו קווים אדומים. בירור הנושא חייב להיעשות ביסודיות ובשקיפות מלאה לציבור".
גם ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הגיב לתחקיר. "עכשיו החלוקה ברורה: המשטרה מאזינה ליהודים, השב"כ ממשיך להאזין לערבים", כתב בטוויטר. ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הביע אף הוא זעם, ואמר כי מדובר ב"כתם שחור מעל הדמוקרטיה שלנו". הוא קרא שלא להסתפק בוועדה ממשלתית, אלא להקים ועדת חקירה ממלכתית.
חבר סיעתו של קרעי, ח"כ אמיר אוחנה שבעבר כיהן כשר לביטחון הפנים, כתב בטוויטר: "כך נראית מדינת משטרה. זו מורשתם של רוני 'יאח"ה יכולה להקים ממשלות' אלשיך, שי 'לא ירתיעונו' ניצן, ואביחי 'לב כבד אך לב שלם' מנדלבליט. יותר אנשים מבינים כעת שהתעקשותי להקים ועדת בדיקה ממשלתית למח"ש והמלחמה שניהל נגדה היועמ"ש הייתה הרבה יותר חשובה מ'ביבי'. ועוד: מי יחקור את החוקרים?".

יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, מסר: "הפרסום בכלכליסט מחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק לעומק את הפריצה לטלפונים הניידים של נבחרי ציבור ואזרחים במדינה דמוקרטית – בניגוד לחוק. אנו דורשים לעשות בדק בית רציני ולהסיק מסקנות אישיות כנגד כל מי שהיה מעורב בשערוריה הזו. מי שפגע בפרטיות באופן גס כל כך חייב לשלם על כך מחיר".
גם ניצב בדימוס אהרון אקסול, לשעבר ראש אגף שיטור וביטחון ומפקד מחוז תל אביב, הביע כעס על ממצאי התחקיר. "אם זה נכון, זה חמור ביותר וזה מחייב בדיקה", אמר בריאיון לאולפן ynet. "זה אינטרס משטרתי לצאת החוצה בהצהרה כזאת או אחרת כדי להחזיר - ולו במעט - את האמון במשטרה".
לתחקיר הגיב הבוקר גם ראש העיר חיפה לשעבר יונה יהב, שאומר כי הוא חושד שגם לו או לאנשיו פרצו לטלפון, אולם שמו לא צוין בתחקיר כלכליסט. יהב התלונן במשטרה בטענה שייתכן כי מאזינים לו כבר בתקופת מערכת הבחירות לראשות העירייה לפני כשלוש שנים. "בתקופת הבחירות נערכה על המטה שלי מתקפת סייבר והמטה על פעיליו שותקו לשמונה שעות. הגשתי תלונה במשטרה ודבר לא נעשה. היום בדיעבד ודאי שהיו להם הדרכים לגלות מי עומד מאחורי המעשה".