קיבל עוד מרווח נשימה, אבל לכמה זמן? ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שרד אמש (שני) את הצבעת האי-אמון שנערכה נגדו בתוך המפלגה השמרנית וימשיך לפי שעה לכהן בתפקיד, אבל תוצאות ההצבעה אינן מבשרות טובות עבורו לקראת ההמשך: 211 חברי פרלמנט שמרנים הצביעו אמנם נגד הדחתו, אבל לא פחות מ-148 אחרים תמכו בה – מספר גבוה ביותר. הנתון הזה מעיד כי לנתח עצום מהסיעה השמרנית בפרלמנט – 41% למעשה – אין עוד אמון במנהיגה, וכמו ראשי ממשלה קודמים ששרדו הצבעות אי-אמון לא בטוח שלאורך זמן יצליח ג'ונסון לעמוד בלחץ עליו להתפטר. ג'ונסון עצמו טען אמש כי התוצאה היא ניצחון "מכריע ומשכנע" עבורו וכי היא תאפשר למדינה לנוע קדימה, אבל זו טענה שרבים יפקפקו בה.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. קו פרשת המים
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
בוריס ג'ונסון משיב לשאלות מחוקקים ב פרלמנט בריטניה
לפחות 54 מחוקקים שלחו מכתב, הרף הושג. ג'ונסון בפרלמנט
(צילום: AFP)
הצבעת האי-אמון הוכרזה אתמול בבוקר, אחרי שיו"ר "ועדת 1922" של המפלגה השמרנית, הוועדה האחראית לניהול הליכי הדחה נגד מנהיגי המפלגה, הודיע כי לפחות 54 מחברי הפרלמנט השמרנים – הרף הדרוש לקיום הצבעת אי-אמון נגד ג'ונסון – שלחו לו מכתבים שבהם ביקשו לערוך הצבעה שכזו. בשעות שלפני ההצבעה החשאית העריכו רוב הפרשנים הפוליטיים בבריטניה כי מתנגדי ראש הממשלה יתקשו לגייס את הרוב הדרוש להדחה, במיוחד בהתחשב בעובדה שלג'ונסון אין יורש ברור, אך הם נמנעו מלשלול לחלוטין את האפשרות שהרוב הזה יושג.
אם הרוב הדרוש למהלך היה מושג בכל זאת, ג'ונסון היה נאלץ להתפטר מתפקידו כראש הממשלה וכמנהיג המפלגה, ובתוך שבועות היו השמרנים בוחרים לו מחליף בבחירות פנימיות שבהן היה נאסר עליו להתמודד.
10 צפייה בגלריה
רויטרס תמונות השנה 2019 בריטניה תרזה מיי מודיעה התפטרות מאי
רויטרס תמונות השנה 2019 בריטניה תרזה מיי מודיעה התפטרות מאי
תרזה מיי מתפטרת בדמעות ב-2019. גם ניצחון בהצבעת האי-אמון לא עצר את הסחף נגדה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
בריטניה הצבעת אי אמון נגד בוריס ג'ונסון ב מפלגה ה שמרנית תרזה מיי מגיעה להצביע
בריטניה הצבעת אי אמון נגד בוריס ג'ונסון ב מפלגה ה שמרנית תרזה מיי מגיעה להצביע
תרזה מגיעה לתת את קולה בהצבעת האי-אמון נגד ג'ונסון
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
בריטניה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון הצבעת אי אמון
בריטניה מפגינים נגד בוריס ג'ונסון הצבעת אי אמון
"גרוטסקי - תדיחו אותו בהצבעה". שלט נגד ראש הממשלה בלונדון
(צילום: EPA)
עצם העובדה שהושג הרף הדרוש לקיום הצבעת האי-אמון הייתה סימן שלילי ביותר מבחינת ג'ונסון, והעובדה שאת הניצחון בהצבעה אמש הוא לא השיג בפער גדול עלולה להפוך אותו ל"ברווז צולע" שימיו בתפקיד ספורים. גם ראשי ממשלה קודמים ששרדו הצבעות אי-אמון מצאו עצמם לאחר מכן בעמדה חלשה למדי: תרזה מיי, למשל, ניצחה בהצבעה כזו בשנת 2018 בפער של 83 קולות (117-200), אבל אחר כך לא הצליחה לבסס את עצמה מחדש כמקור סמכות – ואחרי חודשים אחדים התפטרה. התוצאה של ג'ונסון אתמול הייתה גרועה משלה: בעוד היא זכתה ב-63% מקולות המחוקקים השמרנים, הוא קיבל רק 58.8%.
יצוין כי לפי חוקי המפלגה, כעת משג'ונסון ניצח בהצבעה מתנגדיו לא יוכלו ליזום הצבעת אי-אמון נוספת נגדו בשנה הקרובה, אבל יו"ר "ועדת 1922" כבר אותת כי החוקים בעניין זה עשויים להשתנות.

הלוחם בשחיתות: "זו לא שאלה של אם, אלא של מתי"

את הצבעת האי-אמון נגד ג'ונסון קידמו מתנגדיו במפלגה השמרנית בעקבות הכרסום החד שחל בשנה האחרונה במעמדו הציבורי. הצניחה של ג'ונסון בסקרים נבעה בראש ובראשונה מפרשת partygate – פרשת המסיבות שהוא ואנשיו קיימו בשיא ימי הקורונה, תוך שהם מפירים את ההנחיות שהם עצמם דרשו מהציבור לעמוד בהן. בדוח רשמי שפרסמה בעניין החוקרת סו גריי היא דיווחה על מסיבות רוויות אלכוהול, שכללו גם קטטות, וקבעה כי "ההנהגה הבכירה" חייבת לשאת באחריות לכשלים. ג'ונסון עצמו נקנס על-ידי המשטרה ב-50 פאונד (63 דולר) בגין השתתפות באחת המסיבות, ובכך הפך לראש הממשלה הראשון בתולדות בריטניה שנקנס בגין הפרת החוק בעודו בתפקיד. הוא קיבל אחריות על ההפרות והתנצל בפני הציבור והמלכה – אך סירב להתפטר.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת יום הולדת הפרות קורונה עיתונים בריטניה סאן
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסיבת יום הולדת הפרות קורונה עיתונים בריטניה סאן
עיתוני בריטניה אחרי חשיפת עוד "מסיבת קורונה" בלשכת ג'ונסון. חלק מהשמרנים מאמינים: הוא איבד את הסמכות המוסרית
הדוח המהדהד על partygate בא בשעה שממשלתו של ג'ונסון מתמודדת עם אתגרים אדירים אחרים, בהם עלייה חדה ביוקר המחיה וסכנת מיתון. במציאות הזו, רבים מהשמרנים הרגישו בחודשים האחרונים שג'ונסון נעשה לנטל על המפלגה, ומחסל את סיכוייה לנצח בבחירות הבאות, שאמורות להיערך ב-2024. סקרים מהחודשים האחרונים הראו שיותר מ-60% מהבריטים רוצים כעת שג'ונסון יתפטר, ובסוף השבוע, כשראש הממשלה הגיע לחגיגות לציון 70 שנה לכהונת המלכה, הוא ספג שריקות וקריאות בוז מצד אנשים בקהל. עבור חלק מהשמרנים היה זה סימן לכך שאין לו עוד סמכות מוסרית להנהיג את המדינה. לפי סקר עדכני של מכון YouGov, כ-40% מחברי המפלגה השמרנית סבורים כעת שהמחוקקים צריכים להדיח את ג'ונסון.
בימים האחרונים הלך וגדל מספרם של חברי הפרלמנט השמרנים התומכים בפומבי בהדחה. אחד הבכירים שהשמיעו אתמול קריאה שכזו הוא ג'רמי האנט, שכיהן בעבר כשר החוץ וכשר הבריאות, הפסיד לג'ונסון בפריימריז של 2019, ונחשב בחלק מסוכנויות ההימורים למועמד מוביל להחליפו אם יודח. האנט אמר אתמול כי המפלגה השמרנית יודעת שהיא מאכזבת את הבריטים: "ההחלטה היום היא לשנות – או להפסיד. אני מצביע בעד השינוי".
10 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
השר לשעבר ג'רמי האנט. "זה או שינוי - או הפסד"
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט מברך את בוריס ג'ונסון ראש הממשלה החדש של בריטניה
ג'רמי האנט מברך את בוריס ג'ונסון ראש הממשלה החדש של בריטניה
ככה זה נגמר ב-2019: ג'ונסון מתבשר על ניצחונו בפריימריז, ומקבל ברכה מהמפסיד האנט
(צילום: רויטרס)
ראש הצוות של ג'ונסון למלחמה בשחיתות, ג'ון פנרוז, הודיע אתמול על התפטרותו, והצטרף בפומבי לתומכים בהדחה: "אני חושב שזה נגמר. התחושה עכשיו היא שהשאלה אינה 'אם' אלא 'מתי'". השר לשעבר ג'סי נורמן, שנודע כתומך של ג'ונסון, אמר כי המשך כהונתו של ג'ונסון בתפקיד הוא עלבון הן למצביעים והן למפלגה: "אני חושש שאני לא מסוגל לראות שום נסיבות שבהן אוכל לכהן בממשלה שאותה אתה מנהיג", כתב נורמן לג'ונסון במכתב גלוי.

שר הברקזיט: "צריכים את האנרגיה שלו"

מנגד, בעלי בריתו של ג'ונסון בממשלה התייצבו לימינו לאורך היום, בהם גם שרת החוץ ליז טראס, שהוזכרה כמועמדת בכירה להחליפו במקרה שיודח. "לראש הממשלה יש תמיכה ממני ב-100% בהצבעה היום, ואני ממליצה בחום לעמיתיי להצביע בעדו", כתבה טראס. שר האוצר רישי סונאק, שנחשב גם הוא ליורש פוטנציאלי, פרסם הודעה שבה הכריז: "אני תומך בג'ונסון היום ואמשיך לתמוך בו. נתמקד בהשגת צמיחה כלכלית, בהורדת יוקר המחיה ובטיפול בשרידי הקורונה". שר הברקזיט ג'ייקוב ריס-מוג אמר כי קידום ההליכים הקשורים להשלמת הברקזיט יעמוד בסכנה משמעותית בלי האנרגיה של ג'ונסון.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
התגייסו למענו. ג'ונסון עם השרים ליז טראס ורישי סונאק
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
השר סטיב ברקליי, בעל בריתו של ראש הממשלה, אמר כי הדחתו בעת הזו תהיה מהלך שאי אפשר להצדיק אותו: "הבעיות שאנחנו מתמודדים איתן לא פשוטות, אבל למפלגה השמרנית יש את התוכנית הנכונה לטפל בהן. פגיעה בהתקדמות הזו עכשיו תהיה מעשה שיהיה בלתי אפשרי להסביר לרבים שהצביעו לנו בפעם הראשונה בבחירות הכלליות, ושרוצים לראות את ראש הממשלה שלנו מקיים את השינויים שהוא הבטיח להם".
לשכתו של ג'ונסון עצמו בירכה אתמול בבוקר על ההחלטה לקיים את הצבעת האי-אמון, ומסרה: "זו ההזדמנות לשים סוף לחודשים של ספקולציות ולאפשר לממשלה למתוח קו, להמשיך הלאה ולטפל בדאגותיו של העם". מקור במפלגה השמרנית אמר אתמול בערב כי לפני ההצבעה הבטיח ג'ונסון למחוקקים השמרנים שבשבוע הבא יציג תוכנית כלכלית חדשה, וכי הוא הבטיח להם גם שאם יישאר בתפקיד – יקצץ מסים.
10 צפייה בגלריה
בריטניה בוריס ג'ונסון נאום ניצחון
בריטניה בוריס ג'ונסון נאום ניצחון
הנחיל ללייבור תבוסה שלא נראתה יותר משלושה עשורים. ג'ונסון בנאום הניצחון בדצמבר 2019
(צילום: gettyimages)
ג'ונסון, ראש העיר לונדון לשעבר, התמנה לראש הממשלה במקום תרזה מיי בקיץ 2019 אחרי שניצח בפריימריז השמרניים. בסוף אותה השנה, בבחירות מוקדמות שאותן יזם, הביא למפלגה השמרנית ניצחון סוחף בזכות הבטחתו להשלים במהירות את תהליך הברקזיט, והנחיל למפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין תבוסה היסטורית שכמותה לא ידעה יותר משלושה עשורים.
פורסם לראשונה: 20:21, 06.06.22