פרשת הרצח וההיעלמות שאירעו לפני 30 שנה: המשטרה הגיעה למבוי סתום בחקירת הרצח של נהג המונית אברהם אדרי ב-1990, ועל כן שוחרר ראש קהילת "שובו בנים", אליעזר ברלנד, מהמעצר שאליו נשלח בעקבות מעורבותו תיק, והוא הוחזר לריצוי מאסרו בגין עבירות אחרות. כמו כן שוחררו למעצר בית החשודים צבי צוקר וראש העיר ששמו אסור בפרסום. במקביל, היום נודע כי החשוד המרכזי במעורבות ברצח של אדרי נפטר מסיבוכי מחלת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
הרב ברלנד ואליעזר שרביט
הרב ברלנד ואליעזר שרביט
מימין, ברוך שרביט. משמאל: אליעזר ברלנד
(צילום: יואב דודקביץ', עמית שאבי)
במקביל פוענחה פרשת הרצח של הנער ניסים שטרית ב-1986, והמשטרה הגישה הצהרת תובע נגד ברוך שרביט (76) בגין מעורבות במעשה. לפיכך יוגשו מחר כתבי אישום נגד שטרית ונגד חשוד אחר ששמו עדיין אסור בפרסום בגין הרצח של שטרית שגופתו עדיין לא אותרה. נגד שאר החשודים אין נכון לעכשיו די ראיות להגיש נגדם כתב אישום בגין רצח הנער ולכן הם שוחררו בתנאים מגבילים למעצר בית.
עורכות הדין רותם טובול ונעמה אלחדד המייצגות את ברלנד מסרו בתגובה: "לאורך כל הדרך נלחמנו מלחמה עיקשת על חפותו שהתבררה כנכונה".
סנגורו של ראש העיר, עו"ד אריאל עטרי, מסר: "כפי שאמרנו מהיום הראשון, הקשר שלו לרצח אדרי הוא כמו הקשר שלו לרצח ארלוזורוב. אנחנו שמחים שגם המשטרה הבינה זאת".
בדיון שבו הוגשה הצהרת התובע נגד שרביט ביקשה נציגת המשטרה רס"מ שרה אלחדד להאריך את מעצרו ביומיים: "המשיב חשוד בכך שיחד עם אחרים רצח את ניסים שטרית. הצהרת התובע מתבססת על הודאות. הראיות לא כוללות ראיה פורנזית. מעצרו של אחר הוארך גם כן ונבקש שבית המשפט יאפשר לפרקליטות את היום ומחר על מנת להיערך להגשת כתב אישום".
עו"ד שלום בן שבת המייצג את שרביט שאל: מהי הייתה אותה ראייה פורנזית שהתעקשתם בחסותה להאריך את מעצרו? רס"מ אלחדד: "היא קשורה לתיק אדרי שעדיין מתנהל ולא לתיק שטרית ולכן אני מנועה מלהשיב".
רק אחרי שהשופט הכריח אותה לענות, אמרה: "נמצאו טביעות אצבע בזירה. היחידה החוקרת לא אמרה את המילה האחרונה בפרשיית אדרי".
הסנגור: מי מפליל את שרביט במעשים?
רס"מ אלחדד: "החשודה ששמה אסור בפרסום מפלילה אותו בחטיפה, חשוד אחר מפליל אותו בחטיפה, והוא מודה בחטיפה".
2 צפייה בגלריה
נסים שטרית
נסים שטרית
ניסים שטרית. המשטרה סבורה שהרצח פוענח
שטרית מוגדר כנעדר מאז 1986, אז היה בן 17. הוא התגורר בירושלים בשכונת סנהדריה, וטרם היעלמותו נחטף מישיבתו באשדוד. הוא הוכה לפי החשד בידי משמרות הצניעות שאיימו עליו כי לא ייפגש עם נערות שהכיר, וחצי שנה לאחר מכן הוכרז כנעדר ולא נמצא עד היום. לפני שנתיים, בסרט התיעודי "רב הנסתר" ששודר ב"כאן", אמר אחד מחסידי הרב ברלנד כי אנשי משמרות הצניעות רצחו את הנער, ביתרו את גופתו וטמנו את חלקיה ביער אשתאול. באותו סרט הוזכר גם רצח אדרי, שאף הוא שויך למשמרות הצניעות. גופתו נמצאה ביער רמות ב-1990 עם סימני התעללות קשים.
לאחרונה הותר לפרסום זהותם של שני חשודים בפרשה: צוקר הוא חתנו של ברלנד, ושרביט היה ממקורביו. רוב החשודים הנוספים לא משתייכים לקהילה, ולמעשה עזבו אותה לפני כעשור כשנחשפו עבירות המין שביצע ברלנד. צוקר עמד בראש "משמרות הצניעות" של ברלנד, והיה המוציא לפועל מטעמו בכל הנוגע לחסידים "סוררים". לצוקר, בשנות ה-60 לחייו, יוחסה מעורבות אקטיבית הן במקרה ההיעלמות של שטרית והן ברצח אדרי.
חקירת פרשת "ניקיון כפיים" הפכה לגלויה ב-17 באוקטובר, אז פשטו בלשי ימ"ר ירושלים על בתיהם של צוקר ושרביט, ויחד עמם נעצרה חשודה נוספת. ימים ספורים לאחר מכן נעצרו חשודים נוספים, ולשיא הגיעה החקירה עם מעצרו של ברלנד, שכבר שוהה בכלא על עבירות אחרות.