6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ושרה נתניהו
בנימין נתניהו ושרה נתניהו
הביקור בגרמניה לא יכלול סוף שבוע הפעם. נתניהו ורעייתו, ארכיון
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ימריאו מחר (רביעי) לביקור מדיני בברלין, שבניגוד לביקורים ברומא ובפריז לא יכלול סוף שבוע, ויסתיים ביום שישי. עם זאת, בדומה למחאות שקדמו לביקורו של נתניהו באיטליה, פעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מתכוונים לנסות שוב לשבש את הגעתו של ראש הממשלה לנתב"ג. נתניהו צפוי להגיע לשדה התעופה במסוק גם הפעם, כדי לעקוף את המפגינים.
עם זאת, מחאות יקדמו את פניו של נתניהו גם בגרמניה, שכן ביום חמישי צפויים מפגינים רבים למחות נגד המהפכה המשפטית בשער ברנדנבורג שבברלין. זאת לאחר שהמשטרה המקומית סירבה לאשר למוחים להפגין מול מלון וולדורף אסטוריה, שם ילונו נתניהו ורעייתו.
6 צפייה בגלריה
אירופה גל קור שלג גרמניה ברלין שער ברנדנבורג
אירופה גל קור שלג גרמניה ברלין שער ברנדנבורג
אלפי מפגינים ימחו נגד המהפכה המשפטית בשער ברנדנבורג
(צילום: AP)
במהלך הביקור ייפגש נתניהו עם הקנצלר אולף שולץ, וכן עם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר. בנוסף נתניהו יקיים טקס עם הקהילה היהודית ברציף 17 של תחנת הרכבת גרונוולד, אשר שימש כנקודת השילוח של 55 אלף יהודי ברלין למחנות ההשמדה.
במוקד ביקורו המדיני בברלין, נתניהו ינסה לשכנע את הגרמנים לגבש עמדה תקיפה יותר נגד איראן. הגרמנים מובילים כיום את הלחץ באירופה נגד הרפובליקה האסלאמית בגלל הפרה של זכויות האדם במדינה וכן עקב אספקת הכט"במים לרוסיה, המשמשים אותה במתקפות נגד אזרחים באוקראינה. בגרמניה אף יש קריאות מצד כל המפלגות להכניס את משמרות המהפכה האיראניים לרשימת ארגוני הטרור, אך הסיכוי לכך אינו גבוה, שכן נדרשת החלטה של האיחוד האירופי בנושא - ולשם כך על גרמניה להציג ראיות.
6 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ ב-27 בפברואר 2022 בנאום בפני הפרלמנט ב ברלין שבו הכריז על השקעה מאסיבית בצבא הגרמני
קנצלר גרמניה אולף שולץ ב-27 בפברואר 2022 בנאום בפני הפרלמנט ב ברלין שבו הכריז על השקעה מאסיבית בצבא הגרמני
נתניהו ינסה לקדם מהלכים נגד איראן בפגישתם. הקנצלר שולץ
(צילום: AP )
שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה ברבוק, היא זו שמובילה את הקו התקיף נגד איראן. לא בכדי בחר נתניהו לבקר גם בפריז, גם בברלין ובעוד שבועיים גם בלונדון, שכן גרמניה, צרפת ובריטניה הן שלושת המדינות האירופיות המרכזיות שמובילות קו קשוח נגד איראן – אפילו יותר מהאמריקנים. נתניהו רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לשכנע את אירופה להחזיר את הסנקציות נגד איראן (Snap Back), שהופסקו בגלל הסכם הגרעין, וכן להעביר במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית החלטה נגד איראן, בעקבות העשרת האורניום לרמה של 84%, שמתקרבת לרמה הנחוצה לפיתוח פצצה.
בהמשך, נתניהו ינסה לשכנע את הגרמנים ולאחר מכן את הבריטים להסכים לאמברגו נשק על איראן עקב הסיוע שהיא מעניקה לרוסיה. זאת רקע דיון מדיניות ראשון שנתניהו קיים אתמול בנושא הגדלת הסיוע לאוקראינה. בדיון נבחנה האפשרות לאפשר העברת סיוע צבאי לאוקראינה, ונציגי מערכת הביטחון הציגו את הרגישויות מול רוסיה, אך לא התקבלו החלטות.
6 צפייה בגלריה
אנלינה ברבוק מנהיגת הירוקים ב גרמניה מתמודד לתפקיד ה קנצלר
אנלינה ברבוק מנהיגת הירוקים ב גרמניה מתמודד לתפקיד ה קנצלר
הביעה את דאגתה מהמהפכה המשפטית. שרת החוץ ברבוק
(צילום: gettyimages)
בנוסף, נתניהו יעלה מול שולץ את העסקה הנרקמת למכירת מערכת חץ לגרמניה בהיקף של שלושה מיליארד דולרים. האמריקנים נתנו אור ירוק לישראל למכור את המערכת לגרמנים, יום אחרי שהקנצלר שולץ נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן. נתניהו צפוי כנראה להכריז על העסקה במהלך ביקורו. נתניהו ידון עם הגרמנים גם בהרחבת הסכמי אברהם, ויציע להם להשתלב בפרויקטים משולשים בין ישראל למדינות המפרץ ומרוקו, בנושאים של קידום אנרגיה ירוקה ופרויקטים בתחום הגנת הסביבה.
במקביל, נתניהו צריך לצפות לכך שמנהיגי גרמניה יעלו בפניו את דאגתם מהמהפכה המשפטית בישראל. הנשיא שטיינמאייר ושרת החוץ ברבוק כבר הביעו את השגותיהם, ולפי הערכות שולץ יעלה זאת בפגישה עם נתניהו, אך לא ברור אם יתן לזה ביטוי בהצהרותיו לתקשורת.
כאמור, בעוד שבועיים יטוס נתניהו ללונדון, שם הוא צפוי לשהות במהלך סוף השבוע. בלשכתו דוחים את הביקורת על כך שנתניהו בוחר לטוס לחו"ל דווקא בסופי שבוע, ואומרים שמדובר ב"ביקורת קטנונית", וכי לוחות הזמנים נקבעים לבקשתם של המארחים.

"ישראלים בחו"ל צמאים לתמוך במחאה בארץ"

כאמור, במהלך הביקור תתקיים הפגנה של ישראלים שחיים בברלין. לפי הערכות, בהפגנות האלה ישתתפו אלפי בני אדם, ובשב"כ ייערכו למנוע ניסיונות של המחאה לשבש את ביקורו של נתניהו בגרמניה.
מי שעתידה להשתתף בהפגנה היא שחר הכטלינגר (33), דוקטורנטית במכון מקס פלאנק להתפתחות אנושית שמתגוררת בברלין. "בעבודת הדוקטורט שלי אני חוקרת איך אנשים מקבלים החלטות גדולות בחיים, כמו להפוך להורה, להתגרש, לעשות שינוי משמעותי בקריירה, לצאת מהארון או לדווח על תקיפה מינית או אונס. החלטות כאלו אפשריות רק במדינות חופשיות. אדבר על הנושא בנאום שלי בהפגנה, כמו גם על ההשלכות למחקר ולאקדמיה בישראל".
לדבריה, הרעיון לקיים הפגנה אינו קשור ישירות לביקור נתניהו. "ההפגנות כאן מתקיימות באופן סדיר, כמו גם במוקדים אחרים שבהם יש ישראלים באירופה ובשאר העולם. בסך הכל הזזנו את מועד ההפגנה המתוכנן בכמה ימים על מנת להגביר נראות ורלוונטיות". להערכתה, בהפגנה צפויים להשתתף כ-1,000 איש: "זורם אלי מידע שגם אנשים שלא מתגוררים בברלין יגיעו במיוחד. ישראלים וישראליות צמאים לאפשרות לתמוך בתנועת המחאה האזרחית בארץ. מדובר באנשים מכל הקשת הפוליטית. המאבק הוא על שימור אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל, לא על דעה פוליטית כזו או אחרת".
6 צפייה בגלריה
שחר הכטלינגר
שחר הכטלינגר
"אין לי רצון או יכולת לקבל שקט ממה שקורה בארץ". שחר הכטלינגר
(צילום: קרינה פאלקה)
"כרגע אין לי חשש משמעותי משיבושים". היא אומרת, "אך כן לצערי נאלצתי בימים האחרונים להוציא משתתפים שהטרילו והטרידו משתתפות בקבוצת וואטסאפ שנועדה לארגון מיצג 'בונות אלטרנטיבה' בברלין. חשש לגיטימי נוסף הוא מעימותים עם מפגינים פרו-פלסטיניים בעיר, אך המשטרה פועלת כאן ברגישות ועושה כל שביכולתה כדי לשמור עלינו ועל הפגנות שעשויות לגרום להתנגשות בנפרד. אני לא מפחדת שיהיו עצורים בברלין. היחס של המשטרה עד כה היה מכיל ורגיש ואני לא רואה כל סיבה שזה ישתנה".
להכטלינגר חשוב לציין שאמנם היא כעת מתגוררת בברלין, אבל היא לא רואה את עצמה כמישהי שעזבה את ישראל, והמצב במדינה חשוב לה. "לימודים והשתלמות בחו"ל הם חלק בלתי נפרד מהחיים האקדמיים. ממבט ברשימת אנשי ונשות הסגל באוניברסיטאות מובילות בארץ, ניתן להסיק שללא דוקטורט או פוסט-דוקטורט בחו"ל קשה עד בלתי אפשרי להתקבל למשרה באקדמיה. המטרה העיקרית של שהייתי בחו"ל היא הכשרה מקצועית שאין לי אפשרות לקבל בישראל, שבה הקהילה המדעית מעולה, אך קטנטנה. ביבי בעצמו למד בארה"ב, ואם אני לא טועה אבנר נתניהו לומד כעת בלונדון. מישהו מעלה בדעתו לפקפק בישראליות ובשייכות שלהם? אין לי רצון או יכולת לקבל שקט ממה שקורה בארץ. אם בכלל, שמתי לב שמאז שאני שוהה בחו"ל הכול נוגע אפילו יותר. מבחינתי זה ממש הפוך מ'רחוק מהעין, רחוק מהלב'".
מי שעוד חשוב לה להראות נוכחות בהפגנה היא אפרת פרידלנד (48)ש גרה במינכן מזה 12 שנה ומשתתפת בהפגנות כבר כמה שבועות. "הרעיון להפגין בעת בואו של נתניהו זה בהמשך להפגנות שאנחנו מקיימים בשבועות האחרונים גם בברלין וגם במינכן. זה היה אך טבעי שנקיים הפגנה ובמקרה נתניהו מגיע לביקור, מה שמגביר את ההיענות של האנשים להגיע. הביקורים האלה מעודדים קהל יותר גדול להגיע כי הם מרגישים שיש מטרה נוספת להפגנה למרות שהמטרות הן זהות וחשוב מאוד להפגין עם או בלי ביקור. אנחנו צופים לכמה מאות אנשים. עידכנו את המשטרה שאנחנו נערכים להפגנה יחסית גדולה".
6 צפייה בגלריה
אפרת פרידלנד
אפרת פרידלנד
"המצב בארץ תפס אותי בבטן הרכה". אפרת פרידלנד
(צילום: יואב שמיע)
למרות שפרידלנד גרה יותר מעשור בחו"ל, היא עוקבת באדיקות אחר המתרחש בארץ ואכפת לה מהמדינה. "אף פעם לא הייתי פעילה פוליטית, אבל המצב בארץ תפס אותי בבטן הרכה. יש לי משפחה וחברים בארץ והבית הזה התערער בצורה מאוד קשה. התחושה שאנחנו רוצים, שיהיה לנו בית לחזור אליו ושלמשפחות ולחברים שלנו יהיה איפה לגדל את הילדים. המצב הוא בלתי נתפס כרגע. לכן אנחנו מרגישים צורך להיות מעורבים מרחוק, ואנחנו מבינים שזה מחזק את החברים והמשפחה בארץ, בטח את אלה שיוצאים לרחובות להפגין".
"אנחנו מאוד חרדים לעתיד של המדינה ואנחנו חושבים שזה חשוב להפגין גם כדי לייצר לחץ חיצוני", מסבירה פרידלנד. "אנחנו משוכנעים שהממשלה, עם כמה שהיא לא רגישה וחוששת מאיך נראים פניה בחוץ לארץ, שמאוד לא נעים להם להמשיך במסעות שלהם בארה"ב ובאירופה ולקבל לא רק את חוות הדעת של ישראלים שגרים באותן המדינות, אלא גם חוות דעת של שגרירים ופוליטיקאים ממוסדות שונים שמפנים להם עורף ולא ששים לקבל את פניהם. כל זה גם בזכות ההפגנות האלה - ואנחנו לא נפסיק. זה כלי חשוב כדי לעורר שיח ולהפסיק את המחטף הזה שעושה הממשלה".
לנוכח מעצרי המפגינים בארץ, פרידלנד לא חוששת שזה יקרה גם בברלין. "אנחנו עוקבים באדיקות אחרי כל מה שקורה בישראל וחרדים לראות את מה שקורה למפגינות ולמפגינים ולשמוע על המעצרים שהמשטרה עושה, אבל אנחנו לא חוששים שזה יקרה פה. עד כה עם עשרות ההפגנות שנעשו בעולם, לא נתקלנו באלימות. כל ההפגנות נעשות בתיאום עם המשטרה ואין לנו שום חשש שזה עלול לקרות גם פה".